Emma pontot kapott

Jane Austen a mai napig a György-kori Anglia egyik legnevesebb krónikása.

2020. 04. 16. 10:12
null
Jane Austen regényének újabb filmes adaptációja hű az írónő szarkazmusához Fotó: UIP-Duna Film
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emma Woodhouse „csinos volt, eszes, gazdag, derűs természetű; már huszonegyedik évében járt, de komolyabb baj vagy bánat még sosem érte” – kezdi Jane Austen életében megjelent utolsó regényét. A mások boldogságával zsonglőrködő ifjú hölgy úgy kavarja össze a szálakat, hogy azon csak az igaz szerelem segíthet, miközben a hősnők finom kelmékben sétálnak az angol vidék buja zöld mezein, kísérik őket az urak mély meghajlások közepette, hogy illően vitathassák a délutáni tea hőmérsékletét. Jane Austen a mai napig a György-kori Anglia egyik legnevesebb krónikása. Történetei a vidéki nemesség életébe nyújtottak bepillantást, tűpontos karakterekkel és ma talán eltúlzottnak tűnő manírral, de regényeit olvasva bárki elhiszi, hogy a szomszéd tyúkok elrablásának története fontosabb a napóleoni háborúknál.

A fotográfusból és videóklip-rendezőből filmessé avanzsált Autumn de Wilde éppen ezt az életérzést szeretné bemutatni. Ennek megfelelően az Emma. pasztellektől átszőtt képi világa a Marie Antoinette színességét idézi, olyan cukormázas tökéletességet teremtve, hogy az embernek kedve támadna megnyalni a képernyőt. ­Alexandra Byrne jelmeztervező szinte csomagolhatja is a jövő évi Oscart, hiszen Kave Quinn nagyúri díszleteinek tökéletesen fésült bárányai között a hölgyek szoknyáját veszélyeztető utcai sár csak távoli fenyegetésként merül fel.

A képi világ A kedvenc abszurditásáért kiált, az Emma. viszont inkább Austen szarkazmusához hű (a Booker-díjas Eleanor Catton forgatókönyve szinte szó szerint követi a regény párbeszédeit), így nem lesz igazán mai film, nem úgy, mint Greta Gerwig tavalyi Kisasszonyokja például. Az Emma. azt mutatja meg, hogy lehetnek a XIX. század problémái is szórakoztatóak, anélkül, hogy feltétlenül kötnénk a XXI. századi női társadalmi szerepek és osztálykülönbségek kérdéséhez, amelyek egyébként a #metoo nélkül Austen kedvenc témái.

Jane Austen regényének újabb filmes adaptációja hű az írónő szarkazmusához
Fotó: UIP-Duna Film

Még a cím is a célt húzza alá. Az Emma pontot kapott, a rendező szerint azért, mert történelmi film, egy korszakot mutat be. (Lefordíthatatlan angol szójátékról van szó: a pont angol megfelelője az írásjel mellett korszakot jelent, illetve period piece-ként utalnak a kosztümös filmekre is.) De Wilde folyamatosan mozgó kamerája azonban nem hagyja, hogy állóképpé dermedjen. Ebben az értelemben kifejezetten modern Austen-adaptációról van szó, a 90-es évekbeli feldolgozások szinte statikusnak tűnhetnek mellette. Ugyanígy modernnek tekinthető, hogy Austen romantikus jeleneteit Eleanor Catton mai gyengeségekkel, például a romantikával aligha összeegyeztethető orrvérzéssel dúsítja, illetve, hogy Johnny Flynn Mr. Knightley-ja (pontosabban annak meztelen feneke) éppen azt teheti a figurával, mint amit Colin Firth tett Mr. Darcyval a BBC ikonikus Büszkeség és balítélet feldolgozásában.

A regényt számtalanszor feldolgozták már moziban, tévében, színházban, webszériaként. Csak a musical hiányzik a palettáról. Az Emma. azonban szinte az. A szolgálók tánckarra emlékeztető mozgással töltik meg a hátteret, a főszereplők pedig saját hangszerkíséretet kapnak. A zeneszerzők, Isobel Waller-Bridge és David Schweitzer hárfát adtak Emmának (Anya Taylor-Joy), fagottot Mr. Knightley-nak, Jane Fairfaxnek (Amber Anderson) pedig a regényben is a karakterhez nőtt zongorát.

A film minden technikai tökéletesség ellenére mégis Anya Taylor-Joy vállán nyugszik. A színésznő Emmája kevésbé szerethető, mint Gwyneth­ Paltrow 1996-ban vagy Romola Garai a BBC-verzióban tíz évvel ezelőtt (akiről egyébként a kritikusok évekig állították, hogy ő Emma), mégis kiválóan mutatja meg a karakter különböző rétegeit: hogyan állíthat valaki sokat a világról, miközben a szomszéd faluig is alig jut el, hogyan lehet önző, miközben nagylelkűnek gondolja magát, és hogyan akarhatja merő jó szándéktól fűtve, ám saját érdekei szerint megjavítani a körülötte lévők életét. A családi barát, Mr. Knightley látja Emma mindkét oldalát. Johnny Flynn és Anya Taylor-Joy kettőse élvezetes szócsatákat vív, amelyeket kiválóan fest alá Bill Nighy zsigerből hozott hipochonder Mr. Woodhouse-a, Mia Goth naiv Harriet Smith-e, Josh O’Connor behízelgő Mr. Eltonja vagy Callum Turner sármos Frank Churchillje.

Az Emma. tehát élvezhető szökést kínál a koronavírus mindennapjaiból, bár kétséges, hogy ezt a készítők mennyire gondolják így. A filmet éppen a világon végigsöprő mozibezárások előtt mutatták be, és bár azóta a Universal számos streaming platformon elérhetővé tette, mégis könnyen lehet, hogy 2020 egyik legnagyobb bukása lesz.

(Emma., angol vígjáték-dráma, 124 perc, 2020. Rendezte: Autumn de Wilde. Forgalmazó: UIP-Duna Film)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.