Először sikerült megfigyelni egy galaxis halálát

Az Európai Déli Obszervatórium (ESO) Chilében lévő Alma teleszkópja által gyűjtött adatok tárták fel a jelenséget.

Forrás: MTI2021. 01. 13. 13:01
Az ellipszis formájú galaxisok ütközét eddig még nem sikerült megfigyelni Forrás: PEXELS

A Nature Astronomy című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a jelenséget, amelyet általában egy fekete lyuk hatásának tartanak, valójában két galaxis egymásnak ütközése okozta.

Az ID2299 jelű objektum olyan távoli, hogy 9 milliárd évbe telik, míg fénye elér a Földre.

Az ellipszis formájú galaxis nagyon ritka jelenséget él át, amelyet sohasem figyeltek még meg ilyen távolságból – mondta Emanuele Daddi, a Saclay Nukleáris Kutatóközpont asztrofizikusa, a tanulmány társszerzője.

Az ellipszis formájú galaxisok ütközét eddig még nem sikerült megfigyelni
Fotó: PEXELS

Az ID2299 a csillagképződéshez szükséges gáza több mint felét kibocsátotta.

Ez hatalmas arány, évente 10 ezer Nap tömegével egyezik meg.

Mindeközben ugyanennyi gázt használt új csillagok képzésére szintén nagyon magas arányban, a Nap tömegének mintegy 550-szeresének megfelelő mértékben.

Összehasonlításképpen: a Tejútrendszer évente három napnyi tömegű gázt termel.

Ilyen körülmények között a galaxis néhány tízmillió év alatt sterillé válik.

Az univerzum titkait kutatják az új NASA-missziók

Az Úttörők nevű új program keretében az amerikai űrügynökség négy, kisebb volumenű asztrofizikai küldetést választott ki – olvasható a bama.hu oldalán.

A kozmikus jelenségek, mint például a galaxis (az univerzum) kialakulása és fejlődése, az exobolygók kutatása, valamint a nagy energiájú neutrínók és a neutroncsillagok egyesülésének feltárására új platformokkal, kis méretű műholdak, úgynevezett SmallSatok, valamint tudományos léggömbök segítségével készül a NASA – írja a hirado.hu.

„Ezeknek a vizsgálatoknak kiemelt célja, hogy kiderítse, hogyan lehet nagy hatású asztrofizikai kísérleteket végezni kis költségvetéssel” – mondta Thomas H. Zurbuchen, a NASA tudományos missziójának munkatársa. „Ezek a kísérletek olyasmire lesznek képesek, amiket az egyéb NASA-projektek jelenleg nem tesznek lehetővé, és hasznos kiegészítést nyújtanak majd ahhoz, hogy pótoljuk hiányzó ismereteinket az univerzum egészének megértéséhez” – olvasható a NASA oldalán.

Az Aspera elnevezésű projektben egy SmallSat vesz részt, amely a galaxis evolúcióját tanulmányozza majd. A kis műhold ultraibolya fényben végzett megfigyelésekkel vizsgálja a galaxisok közötti térben lévő forró gázt, az úgynevezett intergalaktikus közeget, valamint az ennek be- és kiáramlását a galaxisokból.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.