Vettel retteghet, jön a Formula-E

Már idén elstartolhatnak az elektromos versenyautók. Alain Prost és Leonardo DiCaprio is indít csapatot.

Éliás András
2014. 01. 31. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság nincs olyan világfórum, amelyen megkerülhetetlen lenne a környezetvédelem, a földi javak elhasználódása, bármi is legyen az alaptéma, a fenntartható fejlődés a XXI. század egyik legfontosabb kérdésévé vált. Ezekkel az elvekkel azonban az autózás, főleg az autó-motorsport nehezen egyeztethető össze. A sportág csúcskategóriáját, a Forma–1-et is egyre több kritika éri környezettudatossági szempontok alapján. Adódik tehát a kérdés: van-e, lehet-e jövője az autósportnak, és ha van, akkor mi az?

Az elektromos autó gondolatát sokan még most is futurisztikusnak tartják, ám az akkumulátoros autók a 2000-es évek óta egyre nagyobb szerepet kapnak. Ezek a járművek a versenysportban is jelen vannak, sőt, remek eredményeket érnek el, elég csak az Audi R18 e-tron utóbbi két évben aratott Le Mans-i győzelmére, vagy a Nürburgringen futott rekordjára gondolni.

2012-ben jött el azonban a tényleges áttörés, hiszen a projekt befektetőinek konzorciuma (FEH) megegyezett a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), így bejelentették, hogy FIA Formula E Championship néven a 2014/15-ös szezontól új versenysorozat indul el, kizárólag elektromos autók részvételével. Ekkor még rengeteg kérdőjel volt a rajtot illetően, azonban a mai világban ritkán tapasztalt lendülettel lelt válaszra minden kérdés; így kijelenthetjük, hogy célegyenesbe fordultak az előkészületek, és 2014 szeptemberében ténylegesen elindul az új küzdelemsorozat.

Eredetileg egyetlen gyártó, a Dallara szállította volna az autókat, de a Bluebird bejelentette, hogy szintén gyártana kocsikat, akár már a 2014-es szezonra. Az F–1-es nívót biztosítja, hogy a kidolgozásban olyan szereplők vettek részt, mint a McLaren (elektronika), a Williams F1 Team (akkumulátorok), valamint a Renault. Utóbbi a Spark Racing Technologyval együttműködve megalkotta az SRT 01E nevű prototípust, melynek végleges verziója a tervek szerint 2,9 másodperc alatt gyorsul százra, csúcssebessége pedig eléri a 225 km/h-t.

Külön érdekesség, hogy az új széria az abroncsok terén is hatalmas újítást, technikai áttörést valósít meg. A versenygépek az FIA pályázatát megnyerő Michelin gumiabroncsain fognak pályára gördülni. A francia gyár nem győzte hangsúlyozni, hogy a Forma-E lesz a laboratóriuma a Michelin új generációs abroncsainak, melyeknek fő fejlesztési szempontja az energiahatékonyság, a gyorsaság és a tapadás megőrzése mellett.

A gép már 2013-ban elkészült, és a világ több pontján is kiállították, de élesben csak idén januárban, Las Vegasban mutatkozott be a nagyközönség előtt. A Formula-E Holding nagy megelégedésére ezek a promóciós túrák már nem a leendő helyszínekért vívott küzdelem jegyében teltek, hiszen alapos túljelentkezés mutatkozott a sorozat iránt. Az első szezon tíz futamot foglal majd magában, ezek mindegyikét utcai pályára tervezik; a megállapodás szerint Kínában, Malajziában, Brazíliában Uruguayban, Argentínában, Monacóban, Berlinben, Londonban, továbbá két egyesült államokbeli városban, Los Angelesben és Miamiban.

A várthoz képest hamar összeállt a tízcsapatos mezőny, amelyek közt olyan Forma–1-es múlttal bíró istállók szerepelnek, mint a Honda egykori fiókcsapata, a Super Aguri vagy a Virgin Racing, jelen van a mezőnyben a tengerentúlon sikert sikerre halmozó Andretti Racing, az elektromos-hibrid autók terén úttörő Audi is; de csapatot indít a korábbi négyszeres Forma–1-es világbajnok Alain Prost és az ismert színész, Leonardo DiCaprio is.

A szabályok szerint egy csapat két pilótával és négy autóval vágna neki az adott futamnak, hiszen az akkumulátorok miatt fél távnál át kell majd ugraniuk egyik kocsiból a másikba a versenyzőknek, akik a hírek szerint tényleg veretes társaságot alkothatnak. A sorozat versenyzőit tömörítő Formula-E Drivers’ Club egyelőre nyolc nevet tartalmaz, akik között a korábbi aktív F–1es versenyzők közül Sebastien Buemi, Karum Chandhok, Vitantonio Liuzzi, Lucas di Grassi és Takuma Sato nevét is megtalálhatjuk.

Na de mit gondol a Formula-E ről a Holdings ügyvezetője, Alejandro Agag? „Ez az, amit a szponzorok akarnak, és az iparnak erre van szüksége. Ez egy új piac, valószínűleg nem a F–1-rajongóké, nem a kemény magé. Ez a bajnokság a fiatalabb embereknek szól, akiket érdekel a technológia, akik érdeklődnek a környezet iránt. Az akarjuk, hogy azok az emberek, akik ma 14-16 évesek, inspirálva legyenek, így az első autó, amit majd vesznek maguknak, elektromos lesz.”

Kijelenthetjük, hogy ez lehet a következő lépcsőfok és a jövő az autó-motorsport és a mindennapi közlekedésben egyaránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.