Manapság nincs olyan világfórum, amelyen megkerülhetetlen lenne a környezetvédelem, a földi javak elhasználódása, bármi is legyen az alaptéma, a fenntartható fejlődés a XXI. század egyik legfontosabb kérdésévé vált. Ezekkel az elvekkel azonban az autózás, főleg az autó-motorsport nehezen egyeztethető össze. A sportág csúcskategóriáját, a Forma–1-et is egyre több kritika éri környezettudatossági szempontok alapján. Adódik tehát a kérdés: van-e, lehet-e jövője az autósportnak, és ha van, akkor mi az?
Az elektromos autó gondolatát sokan még most is futurisztikusnak tartják, ám az akkumulátoros autók a 2000-es évek óta egyre nagyobb szerepet kapnak. Ezek a járművek a versenysportban is jelen vannak, sőt, remek eredményeket érnek el, elég csak az Audi R18 e-tron utóbbi két évben aratott Le Mans-i győzelmére, vagy a Nürburgringen futott rekordjára gondolni.
2012-ben jött el azonban a tényleges áttörés, hiszen a projekt befektetőinek konzorciuma (FEH) megegyezett a Nemzetközi Automobil Szövetséggel (FIA), így bejelentették, hogy FIA Formula E Championship néven a 2014/15-ös szezontól új versenysorozat indul el, kizárólag elektromos autók részvételével. Ekkor még rengeteg kérdőjel volt a rajtot illetően, azonban a mai világban ritkán tapasztalt lendülettel lelt válaszra minden kérdés; így kijelenthetjük, hogy célegyenesbe fordultak az előkészületek, és 2014 szeptemberében ténylegesen elindul az új küzdelemsorozat.
Eredetileg egyetlen gyártó, a Dallara szállította volna az autókat, de a Bluebird bejelentette, hogy szintén gyártana kocsikat, akár már a 2014-es szezonra. Az F–1-es nívót biztosítja, hogy a kidolgozásban olyan szereplők vettek részt, mint a McLaren (elektronika), a Williams F1 Team (akkumulátorok), valamint a Renault. Utóbbi a Spark Racing Technologyval együttműködve megalkotta az SRT 01E nevű prototípust, melynek végleges verziója a tervek szerint 2,9 másodperc alatt gyorsul százra, csúcssebessége pedig eléri a 225 km/h-t.
Külön érdekesség, hogy az új széria az abroncsok terén is hatalmas újítást, technikai áttörést valósít meg. A versenygépek az FIA pályázatát megnyerő Michelin gumiabroncsain fognak pályára gördülni. A francia gyár nem győzte hangsúlyozni, hogy a Forma-E lesz a laboratóriuma a Michelin új generációs abroncsainak, melyeknek fő fejlesztési szempontja az energiahatékonyság, a gyorsaság és a tapadás megőrzése mellett.
A gép már 2013-ban elkészült, és a világ több pontján is kiállították, de élesben csak idén januárban, Las Vegasban mutatkozott be a nagyközönség előtt. A Formula-E Holding nagy megelégedésére ezek a promóciós túrák már nem a leendő helyszínekért vívott küzdelem jegyében teltek, hiszen alapos túljelentkezés mutatkozott a sorozat iránt. Az első szezon tíz futamot foglal majd magában, ezek mindegyikét utcai pályára tervezik; a megállapodás szerint Kínában, Malajziában, Brazíliában Uruguayban, Argentínában, Monacóban, Berlinben, Londonban, továbbá két egyesült államokbeli városban, Los Angelesben és Miamiban.
A várthoz képest hamar összeállt a tízcsapatos mezőny, amelyek közt olyan Forma–1-es múlttal bíró istállók szerepelnek, mint a Honda egykori fiókcsapata, a Super Aguri vagy a Virgin Racing, jelen van a mezőnyben a tengerentúlon sikert sikerre halmozó Andretti Racing, az elektromos-hibrid autók terén úttörő Audi is; de csapatot indít a korábbi négyszeres Forma–1-es világbajnok Alain Prost és az ismert színész, Leonardo DiCaprio is.
A szabályok szerint egy csapat két pilótával és négy autóval vágna neki az adott futamnak, hiszen az akkumulátorok miatt fél távnál át kell majd ugraniuk egyik kocsiból a másikba a versenyzőknek, akik a hírek szerint tényleg veretes társaságot alkothatnak. A sorozat versenyzőit tömörítő Formula-E Drivers’ Club egyelőre nyolc nevet tartalmaz, akik között a korábbi aktív F–1es versenyzők közül Sebastien Buemi, Karum Chandhok, Vitantonio Liuzzi, Lucas di Grassi és Takuma Sato nevét is megtalálhatjuk.
Na de mit gondol a Formula-E ről a Holdings ügyvezetője, Alejandro Agag? „Ez az, amit a szponzorok akarnak, és az iparnak erre van szüksége. Ez egy új piac, valószínűleg nem a F–1-rajongóké, nem a kemény magé. Ez a bajnokság a fiatalabb embereknek szól, akiket érdekel a technológia, akik érdeklődnek a környezet iránt. Az akarjuk, hogy azok az emberek, akik ma 14-16 évesek, inspirálva legyenek, így az első autó, amit majd vesznek maguknak, elektromos lesz.”
Kijelenthetjük, hogy ez lehet a következő lépcsőfok és a jövő az autó-motorsport és a mindennapi közlekedésben egyaránt.