Újra szárnyal a Red Bull – Gdyniában, Besenyeivel

A Balti-tenger partján, Gdyniában kápráztatták el a százezer nézőt a légi Forma-1 mindenre elszánt pilótái.

Andrejszky
2014. 07. 27. 22:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ talán leglátványosabb attrakciója a Red Bull Air Race, amely idén ismét hódító útjára indult. Három év kihagyás után, ebben az évben nyolc város tapsolhat a pilóták legjobbjainak. Igazi show ez! A légi Forma–1-nek is aposztrofált viadal a feléhez érkezett el vasárnap, az idei negyedik futamot Lengyelország egyik legnépszerűbb üdülőhelyén, a Balti-tenger partján fekvő Gdyniában rendezik. Sok minden változott 2010 óta!  A gépek motorjai egységesek lettek. Mindegyikben Lycoming 540-es 300 lóerős motor repíti a pilótát a levegőbe. A mezőnyben háromféle repülőtípus verseng. A legtöbben az amerikai Edge 540 V-3-as géppel repülnek, csupán Nigel Lamb és Matt Hall szárnyal MXS-R-rel, no és persze Besenyei Péter, aki a magyar fejlesztésű Corvus Racer 540-es repülőjével próbál a dobogó legfelső fokára repülni.

A ballonok magassága is öt méterrel nőtt a szabályok szerint 2010 óta. Két, a pályát érintő változás is történt, eltörölték a quvadrót, valamint a „késben” való repülést is, amikor a repülő szárnyai merőlegesek a talajra! Több kapu között is így kellett repülniük a pilótáknak a régi szabály szerint.

Újdonság még, hogy Challenger Cup néven a Red Bull utánpótlás sorozatot hozott létre, lehetőséget biztosítva a tehetséges fiatal pilótáknak, hogy ők is a Mesterek között vívhassanak majd a világbajnoki címért! A sorozat két legjobbja jövőre már a Master Cupban bizonyíthat!

A szombati szabadedzést kiadós eső zavarta meg, sőt akkora égi áldás zúdult a reptérre, hogy jóval a tervezett idő után tudott csak az első gép felszállni. A versenyzők ismerkedtek a pályával. A nehézségi fokát mi sem bizonyítja jobban a kitűzött pályának, mint, hogy ez idáig a gyors beavatkozó hajó legénységének több mint huszonöt alkalommal kellett egy-egy ballont újraépítenie.

A pálya gyors, de egyben taktikás is. Figyelni kell arra is, hogy egy-egy fordulónál a 10 G-t ne lépjék át a versenyzők, mert annak kizárás a vége. A szűk fordulók meglehetősen próbára teszik a pilótákat.

Besenyei Péter, a magyar résztvevő elmondása szerint gépe a szűk fordulókban kissé lelassul, és csak az egyenesekben tudja felvenni azt a gyorsaságot, amit a Corvus valójában tud. Ez hátrányt jelent a többiekkel szemben, amikor kiélezett versenyfutás zajlik a századmásodpercekért is!

A szombat délutáni kvalifikációt a bő egy kilométeres partszakaszon több mint százezer ember izgulhatta végig a több alkalommal is rázendítő eső ellenére.  Azért a versenyzők arcán is fellelhető volt némi izgatottság. Szerencsére a rajtra elállt az égi áldás.

Besenyeinek nem ment igazán jól már az említett problémák miatt sem. Az első fordulóban 6, míg a második megméretésnél 2 másodperces büntetést szedett össze, szabálytalan kapuáthaladás miatt. Szerencsére, ennek nem sok jelentősége volt a vasárnapi versenyt illetően, csupán az dőlt el, hogy milyen sorrendben kezdődjék a hétvégi verseny. Pontosabban, ki kivel mérkőzzön, ugyanis az első megy az utolsóval, a második az utolsó előttivel, és így sorjában. A legjobb továbbjut, a vesztes kiesik. Persze csak elméletileg, mert a két legjobb vesztes is bekerül a legjobb nyolc közé! Onnan a legjobb négy, már kieséses rendszerben folytatja a küzdelmet, de már a dobogós helyekért.

Vasárnap Besenyei a 2010-es Világbajnokkal, Paul Bonhomme-mal futott páros versenyt. Az angol több mint 4 másodperccel volt gyorsabb szombaton Péternél, így ő volt az esélyesebb, s ezt valóra is váltotta. Az angol ugyan nyert, de Péter fantasztikus összpontosítással végrehajtott futamával bekerült a legjobb nyolcba! Itt már egyenes kiesésben küzdöttek tovább a pilóták. Mivel ő került be nyolcadikként, vele folytatódott a verseny. Sajnos, nem tudta megfutni előző remek idejét, mert összeszedett egy 2 másodperces büntetést helytelen kapuáthajtás miatt. Ezzel elszálltak az esélyek a legjobb négybe kerüléshez, de mivel a fiatal Pete McLeod pályát tévesztett, Besenyei Péter végül a hetedik helyen végzett, begyűjtve ezzel újabb értékes két pontot. Érdekesség, hogy Paul Bonhomme nem került be a fináléba, mert ő is rontott, így csak ötödikként zárta a lengyelországi futamot!

A végső győzelmet, az osztrák Hannes Arch szerezte meg az angol Nigel Lamb és az ausztrál Matt Hall előtt.Folytatás az angliai Ascotban.

A világbajnokság állása: Arch 42 pont, Bonhomme 29 pont, Lamb 26 pont, Hall 21 pont, McLeod 17 pont, Ivanoff 8 pont, Sonka 8 pont, Muroya 7 pont, Chambliss 5 pont, Besenyei 4 pont, Dolderer 4 pont, Goulian 0 pont.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.