Hamilton isztambuli kifakadása: „Frusztráló érzés, de ez van…”

A hétszeres világbajnok szerint hallgatnia kellett volna az ösztöneire a Török Nagydíjon.

Magyar Nemzet
2021. 10. 11. 9:36
HAMILTON, Lewis
Isztambul, 2021. oktber 10. Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzje a Forma-1-es auts gyorsasgi vilgbajnoksg Trk Nagydjn az isztambuli plyn 2021. oktber 10-n. MTI/EPA/Sedat Suna Fotó: Sedat Suna
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasárnapi Formula–1-es Török Nagydíjon érdekes helyzetet teremtett, amikor a csapatok és a pilóták azon kezdtek töprengeni, hogy az 58 körös futamot érdemes lenne-e kerékcsere nélkül teljesíteni. Isztambulban a szemerkélő esőben a mezőny átmeneti esőgumikon rajtolt, így erre lehetőség volt, de úgy nézett ki, hogy a pálya felszárad majd, még a slick gumikra is szükség lehet, s a kiállás nélküli stratégiával kezdetben senki sem számolt.

Az eső nem akart elállni, így a csapatok annak rendje és módja szerint az átmeneti esőgumikat kezdték sorban újakra cserélni. A Mercedes Valtteri Bottas után a 42. körben a pontversenyben vezető Lewis Hamiltont is a bokszba hívta, de a hétszeres világbajnok nem ment ki, meggyőzte a csapatot, hogy érdemes maradnia.

Az ekkor az élen haladó Charles Leclerc (Ferrari) pedig a rádión arról érdeklődött, hogy ha nem cserélne kereket, akkor hol végezhetne. De miután a pole pozícióból induló Bottas az új abroncsain megelőzte – a finn pilóta végül meg is nyerte a Török Nagydíjat –, a monacói is új gumikat vételezett. Hét körrel a vége előtt a harmadik helyről kiállva aztán Hamilton is ezt tette, az ötödik helyre jött vissza, és végül ötödikként is zárt. De a végjátékban még nagyon kellett izgulnia, Pierre Gasly (Alpha Tauri) nehogy megelőzze, mert miként Leclerc Ferrariján, az ő autóján sem működtek, elszemcsésedtek az új abroncsok, s lelassult a Mercedes. Hamilton rádión mérgesen fejezte ki a véleményét, hogy hibáztak, s miután a célban megtudta, hogy Esteban Ocon (Alpine) kiállás nélkül teljesítette a futamot – a francia pilóta tizedik lett –, a hétszeres világbajnoknak még borúsabb lett a hangulata.

– Kint kellett volna maradnom, vagy jóval korábban kellett volna kiállnom. Amikor már csak nyolc kör van hátra, ezekkel az intermediate gumikkal nincs idő átvészelni a szemcsésedési fázist egy száradó pályán. Ráadásul miközben csúszkáltam ebben a szakaszban, majdnem újabb pozíciót veszítettem. Frusztráló érzés, de ez van… – mondta Hamilton, megjegyezve, hogy hallgatnia kellett volna az ösztöneire, amelyek azt súgták, hogy maradjon kint a pályán. Megfogalmazása szerint „csapatjátékosként” azonban nem akart szembeszegülni az utasításnak.

Azt már nem tudjuk meg, mi történt volna, ha Hamilton a pályán marad az elhasználódott esőgumijaival, a Mercedes szimulációja szerint mindenesetre hárman is megelőzhették volna, akkor pedig csak hatodik lett volna. (A végén Ocon nagyon gyenge köridőket jegyzett, de ezen ne lepődjünk meg – lásd az alábbi fotót.) S közben végig fennállt volna a veszély, hogy Hamilton abroncsai megadják magukat, és a pilóta kiesik a versenyből.

Utóbb a gumiszállító Pirelli is ezt erősítette meg, miután megvizsgálta Hamilton lecserélt abroncsait. 

– Azon a véleményen vagyok, hogy ezek nem tartottak volna ki a verseny végéig, vagy nagyon a határon lettek volna. Gyakorlatilag már csak a szerkezeten voltak, és a határok ilyen feszegetése veszélyes. A mérnökeinknek is azt javasoltam, hogy figyelmeztessék a csapatokat, cseréljék le az abroncsokat, ne menjenek velük a végéig, mert ez túl kockázatos lenne – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke. Az, hogy Ocon „megúszta”, pedig a szakember szerint azzal magyarázható, hogy minden autó, és ezeken a gumikopás mértéke is eltérő, attól függően, hogy a pilóták mennyire strapálják le őket. Alap esetben azonban a Török Nagydíjon az átmeneti esőgumik csak a 47-48 körig tartottak ki, fogalmazott Mario Isola.

Így néz ki egy új átmeneti esőgumi, amit Hamilton kapott az 51. körben:

Itt pedig Hamilton lecserélt abroncsai láthatók. Jobbra a futamot kerékcsere nélkül teljesítő Esteban Ocon. Az ő gumijai azért még jobban elhasználódtak.

A világbajnokságon a Bottas mögött másodikként végző Max Verstappen Isztambulban visszavette a vezetést Hamiltontól, újra a Red Bull pilótájánál az előny: neki 262,5 pontja van, a britnek pedig 256,5. S ez is frusztrálhatja a hétszeres világbajnokot.

Borítókép: Lewis Hamilton a Török Nagydíjon. Fotó: MTI/EPA/Sedat Suna
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.