A vasárnapi Formula–1-es Török Nagydíjon érdekes helyzetet teremtett, amikor a csapatok és a pilóták azon kezdtek töprengeni, hogy az 58 körös futamot érdemes lenne-e kerékcsere nélkül teljesíteni. Isztambulban a szemerkélő esőben a mezőny átmeneti esőgumikon rajtolt, így erre lehetőség volt, de úgy nézett ki, hogy a pálya felszárad majd, még a slick gumikra is szükség lehet, s a kiállás nélküli stratégiával kezdetben senki sem számolt.
Az eső nem akart elállni, így a csapatok annak rendje és módja szerint az átmeneti esőgumikat kezdték sorban újakra cserélni. A Mercedes Valtteri Bottas után a 42. körben a pontversenyben vezető Lewis Hamiltont is a bokszba hívta, de a hétszeres világbajnok nem ment ki, meggyőzte a csapatot, hogy érdemes maradnia.
Az ekkor az élen haladó Charles Leclerc (Ferrari) pedig a rádión arról érdeklődött, hogy ha nem cserélne kereket, akkor hol végezhetne. De miután a pole pozícióból induló Bottas az új abroncsain megelőzte – a finn pilóta végül meg is nyerte a Török Nagydíjat –, a monacói is új gumikat vételezett. Hét körrel a vége előtt a harmadik helyről kiállva aztán Hamilton is ezt tette, az ötödik helyre jött vissza, és végül ötödikként is zárt. De a végjátékban még nagyon kellett izgulnia, Pierre Gasly (Alpha Tauri) nehogy megelőzze, mert miként Leclerc Ferrariján, az ő autóján sem működtek, elszemcsésedtek az új abroncsok, s lelassult a Mercedes. Hamilton rádión mérgesen fejezte ki a véleményét, hogy hibáztak, s miután a célban megtudta, hogy Esteban Ocon (Alpine) kiállás nélkül teljesítette a futamot – a francia pilóta tizedik lett –, a hétszeres világbajnoknak még borúsabb lett a hangulata.
– Kint kellett volna maradnom, vagy jóval korábban kellett volna kiállnom. Amikor már csak nyolc kör van hátra, ezekkel az intermediate gumikkal nincs idő átvészelni a szemcsésedési fázist egy száradó pályán. Ráadásul miközben csúszkáltam ebben a szakaszban, majdnem újabb pozíciót veszítettem. Frusztráló érzés, de ez van… – mondta Hamilton, megjegyezve, hogy hallgatnia kellett volna az ösztöneire, amelyek azt súgták, hogy maradjon kint a pályán. Megfogalmazása szerint „csapatjátékosként” azonban nem akart szembeszegülni az utasításnak.
Azt már nem tudjuk meg, mi történt volna, ha Hamilton a pályán marad az elhasználódott esőgumijaival, a Mercedes szimulációja szerint mindenesetre hárman is megelőzhették volna, akkor pedig csak hatodik lett volna. (A végén Ocon nagyon gyenge köridőket jegyzett, de ezen ne lepődjünk meg – lásd az alábbi fotót.) S közben végig fennállt volna a veszély, hogy Hamilton abroncsai megadják magukat, és a pilóta kiesik a versenyből.
Utóbb a gumiszállító Pirelli is ezt erősítette meg, miután megvizsgálta Hamilton lecserélt abroncsait.
– Azon a véleményen vagyok, hogy ezek nem tartottak volna ki a verseny végéig, vagy nagyon a határon lettek volna. Gyakorlatilag már csak a szerkezeten voltak, és a határok ilyen feszegetése veszélyes. A mérnökeinknek is azt javasoltam, hogy figyelmeztessék a csapatokat, cseréljék le az abroncsokat, ne menjenek velük a végéig, mert ez túl kockázatos lenne – nyilatkozta Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke. Az, hogy Ocon „megúszta”, pedig a szakember szerint azzal magyarázható, hogy minden autó, és ezeken a gumikopás mértéke is eltérő, attól függően, hogy a pilóták mennyire strapálják le őket. Alap esetben azonban a Török Nagydíjon az átmeneti esőgumik csak a 47-48 körig tartottak ki, fogalmazott Mario Isola.
Így néz ki egy új átmeneti esőgumi, amit Hamilton kapott az 51. körben:
Itt pedig Hamilton lecserélt abroncsai láthatók. Jobbra a futamot kerékcsere nélkül teljesítő Esteban Ocon. Az ő gumijai azért még jobban elhasználódtak.
A világbajnokságon a Bottas mögött másodikként végző Max Verstappen Isztambulban visszavette a vezetést Hamiltontól, újra a Red Bull pilótájánál az előny: neki 262,5 pontja van, a britnek pedig 256,5. S ez is frusztrálhatja a hétszeres világbajnokot.
Borítókép: Lewis Hamilton a Török Nagydíjon. Fotó: MTI/EPA/Sedat Suna