– Ez nem Formula–1 volt, hanem bérgokartozás. Minden rossz volt, azt sem tudom, hogy mit mondjak. Nehéz pártatlannak maradni, ugyanakkor nehéz véleményt mondani a történtekről úgy, hogy pártatlanként tekintsenek az emberre. Úgy értelmeznék a mondanivalómat, mintha valakinek az oldalára állnék, és az kicsit sok tud lenni – kezdte a dzsiddai futam utáni értékelését Jacques Villeneuve.
A 2006-ban visszavonult pilóta sosem fogta vissza magát, ha valamivel nem értett egyet a Formula–1-ben, azonban a vasárnapi Szaúd-arábiai Nagydíj után talán a tőle megszokottnál is keményebb kritikát fogalmazott meg. A versenyen volt minden, amit csak el lehet képzelni: csatározások, érthetetlen ütközések, piros zászlók, újraindítások, büntetések . A két főszereplő természetesen a két bajnokaspiráns, Lewis Hamilton (Mercedes) és Max Verstappen (Red Bull) volt, akik kölcsönösen oda-vissza előzgették egymást, s kétszer össze is értek. A feszültség tapintható volt, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a fejhallgatóját vágta földhöz. Villeneuve szerint azonban már túl sok a dráma.
– Sportot és jó Formula–1-et akarunk látni, vagy csak hollywoodi műsort? Ha hollywoodi műsor a cél, akkor a mai nap tökéletesre sikerült. De miről is szól az F1? Azt hiszem, ma Frank Williams forgott a sírjában, ha látta ezt a futamot. A csapatfőnökök ordítanak és nyomást gyakorolnak a sportfelügyelőkre. Nevetségessé vált az egész.
A szurkolóknak persze nagyszerű volt, valószínűleg megemelkedik a nézőszám is, ami jó a Formula–1-nek. De kezdünk eltávolodni a sporttól, ennyi az egész. Végső soron az alapján ítéli meg az ember, hogy purista-e avagy sem – vélekedett a kanadai megmondóember.
1997 világbajnoka a két bajnokesélyes egyik furcsa ütközéséről is beszélt, ő részben a DRS-t okolja az incidensért. Villeneuve hozzátette: szerinte a magyarázatával ellentétben Hamilton jól tudta, hogy Verstappen el akarja engedni.
– Ha valaki lelassít előtted, akkor kielőzöd. A probléma a hülye DRS-vonalakkal van. Lewis tisztában volt vele, hogy Max el szerette volna engedni, csak nem akart hamarabb áthajtani a mérőponton, mint a riválisa, mert tudta, hogy Max visszaelőzné őt utána. Úgyhogy inkább mindketten tették a hülyét.
A visszavonult pilóta azt is furcsállta, hogy Michael Masi versenyigazgató a Mercedes és a Red Bull vezetőivel az egyik újraindítás előtt piaci kofák módjára rajtpozíciókról alkudozott.
– Soha nem hallottam még ilyen egyezkedésekről, ez nincs a szabálykönyvben. Egyszerűen nem értettem, hogy mi történik.
Villeneuve-nek magának is része volt szoros bajnoki csatában, 1997-ben Michael Schumacherrel ütköztek össze az idényzárón Jerezben. A vétkesnek kikiáltott német a kavicságyban ragadt, a kanadai viszont folytatni tudta a futamot, és harmadik helye világbajnoki címet ért neki. Villeneuve reméli, idén nyugodtabb körülmények között dől el a korona sorsa Abu-Dzabiban.
– Ez alapvetően egy Red Bull-pálya, de azzal a motorral, amit Lewis használ minden versenyen, most inkább neki kedvezhet a pálya. Én csak abban reménykedem, hogy tiszta versenyt láthatunk majd, nem úgy, mint vasárnap. Nincs szükség több hollywoodi jelenetre, legalább az utolsó versenyen kíméljenek meg tőle. Volt belőle elég idén. Győzzön a jobbik! – tette hozzá.
A vasárnapi idényzáró futamnak Max Verstappen és Lewis Hamilton azonos pontszámmal (369,5-369,5) vág neki, így az lesz a világbajnok, aki előrébb végez az emírségekben. Kivéve, ha a britet a kilencedik, míg a Bikák pilótáját a tizedik helyen intik le, miközben utóbbi megfutja a leggyorsabb kört is a versenyen, akkor Verstappen bónuszpontjával együtt mindketten két ponttal lennének gazdagabbak. Megmaradna a holtverseny, ami az első vb-címére hajtó hollandnak kedvezne, hiszen ő rendelkezik több futamgyőzelemmel (neki kilenc van, Hamiltonnak csak nyolc).
Borítókép: Max Verstappen (balra) és Lewis Hamilton Szaúd-Arábiában (Fotó: MTI/AP/Haszan Ammar)