A viadal 1925 óta íródó történelmében eddig hetvenhárom település volt a körverseny szakaszainak rajt- vagy célállomása. A legtöbbször – összesen hetvenhét alkalommal – Budapest volt érintett, a képzeletbeli dobogóra még Miskolc (33) és Debrecen (25) került fel. 2021-ben Tata iratkozott fel a listára, s anélkül, hogy kulisszatitkot lepleznének le, azt már szerdán elárulták, hogy 2022-ben is felkerül majd új város a magyar körverseny házigazdáinak listájára.
Magyarország tizenkilenc megyeszékhelye közül eddig tizennyolc volt rajt- vagy célállomás házigazdája, más kérdés, hogy a Tour de Hongrie mezőnye csak tizenhét városba jutott el. 2017-ben Zalaegerszeg lett volna az első szakasz befutójának helyszíne, a célterületet annak rendje és módja szerint fel is építették, ám egy hatalmas vihar miatt útközben a mezőnyt meg kellett állítani, a szakasz félbeszakadt, a karaván nem jutott el a zalai fővárosba. Sosem járt még a magyar körverseny Tatabányán, legalábbis rajt vagy cél nem volt Komárom–Esztergom megye székhelyén. Mi több, a megyében először 2019-ben volt befutó: Esztergomban, a bazilikához vezető macskaköves emelkedőn az olasz Manuel Belletti szerezte meg az etapsikert.
A Tour de Hongrie négy kiírásában lépett át Magyarország mai határain (az 1920 előtti ország területét egyszer sem hagyta el), először a II. világháború idején – amikor az 1940-es második bécsi döntéssel Magyarország 43,492 négyzetkilométernyi területet kapott vissza, Észak-Erdélyt, benne a Székelyfölddel. Az akkori hangulatban magától értetődő volt, hogy a régi-új országrészben versenyezzenek a kerékpárosok. 1942-ben és 1943-ban is a Budapest–Nagyvárad–Kolozsvár útvonalon haladt a magyar körverseny.
Immár ebben az évezredben, 2007-ben és 2008-ban két olyan szakaszt is rendeztek, amely határainkon kívülről rajtolt, s ott is ért célba: a szlovákiai Újhely (Novo Mesto) és Kassa (Kosice) között. Ez tényleg a szomszédban volt, hiszen az újhelyi rajt néhány száz méterre volt a magyar határtól (Újhely a trianoni diktátum előtt Sátoraljaújhely része, Zemplén vármegye székhelye volt), az egykori Abaúj-Torna vármegye székhelye, Kassa pedig mindössze húsz kilométernyire fekszik a magyar határtól.
A Tour de Hongrie rajt- vagy célállomása volt:
77 alkalommal: Budapest
33: Miskolc
25: Debrecen
23: Szombathely
19: Pécs
18: Győr
17: Keszthely, Siófok
15: Nagykanizsa
14: Veszprém
13: Eger, Szeged
12: Gyöngyös
11: Kékestető
10: Békéscsaba
9: Karcag, Kecskemét
8: Kaposvár, Kazincbarcika, Szolnok
6: Bükkszentkereszt, Nyíregyháza, Sátoraljaújhely, Székesfehérvár, Tapolca
5: Kolozsvár, Nagyvárad
4: Balatonföldvár, Balatonfüred, Hódmezővásárhely, Jászberény, Kiskunhalas, Sopron, Szekszárd
3: Balassagyarmat, Cegléd, Esztergom, Hajdúszoboszló, Mezőkövesd, Velence
2: Balatonkeresztúr, Balatonlelle, Bükkszentlászló, Bükkszék, Gyomaendrőd, Kassa, Mátraháza, Mosonmagyaróvár, Pápa, Paks, Salgótarján, Tiszafüred, Tiszaújváros, Újhely, Vác, Várpalota
1: Abony, Balatonalmádi, Balmazújváros, Berettyóújfalu, Csongrád, Dunakeszi, Felsőtárkány, Fertőd, Füzesgyarmat, Gyömrő, Paks, Répáshuta, Sárospatak, Szeghalom, Tata, Tokaj, Zalakaros
A 43. Tour de Hongrie szervezőbizottsága pénteken 18.15-kor az M4 Sport televízióban mutatja be az idei útvonalat. A viadalra május 11. és 15. között kerül sor, és a benevezett csapatok között tizenkét WorldTeam található – idén minden eddiginél nívósabb lesz a mezőny a magyar országúti körversenyen.
Eddig a következő csapatok indulását jelentették be: Ineos Grenadiers (brit, WorldTeam), Quick-Step Alpha Vinyl Team (belga, WorldTeam), Movistar Team (spanyol, WorldTeam), Israel-Premier Tech (izraeli, WorldTeam), Team Jumbo–Visma (holland, WorldTeam), Lotto Soudal (belga, WorldTeam), Trek-Segafredo (amerikai, WorldTeam), Bahrain-Victorious (bahreini, WorldTeam), Team BikeExchange Jayco (ausztrál, WorldTeam), Bora-hansgrohe (német, WorldTeam), Team DSM (holland, WorldTeam), Astana Qazaqstan Team (kazah, WorldTeam), Alpecin-Fenix (belga, ProTeam), Drone Hopper-Androni Giocattoli (olasz, ProTeam), Uno-X Pro Cycling Team (norvég, ProTeam), Team Novo Nordisk (amerikai, ProTeam).
Csütörtökön a spanyolországi Gran Caminón kezdi meg az idényt Fetter Erik, aki csapata, az EOLO-Kometa kapitánya lesz a négynapos országúti kerékpáros viadalon. Az olasz bázisú prokontinentális – a világelitet jelentő World Tour alatti besorolású – istálló szerdai tájékoztatása szerint a 21 esztendős magyar bringás januári térdsérülése miatt két hétig nem edzett, ráadásul kihagyta a mallorcai egynapos versenyeket és az antalyai körversenyt is. Felépülése után azonban intenzív, kéthetes edzőtáboron van túl, és immár jó erőben érzi magát. A vasárnapig tartó galíciai versenyen Fetter lesz az olasz sor kapitánya, vagyis az egész csapat az ő minél jobb összetett eredményéért dolgozik majd. Az EOLO-Kometa másik magyar kerékpárosa, Dina Márton a tervek szerint legközelebb jövő szombaton a fehér murvás részekről ismert Strade Bianche egynapos viadalon áll rajthoz.