Ma elindul Budapestről az olasz kerékpáros körverseny

Elérkezett a nagy nap. Ma kora délután a Hősök teréről elindul a Giro d’Italia mezőnye, néhány órával később, Visegrádon pedig az első szakasz győztese már magára is öltheti a következő három hétben leginkább hajszolt ereklyét, a rózsaszín trikót. Szombaton budapesti időfutammal, vasárnap a Balatont jól megmutató szakasszal folytatódik az olasz körverseny, amelyen három magyar kerékpáros is indul. Valter Attilának komoly céljai vannak, Peák Barnabás és Fetter Erik az első Grand Tourján vehet részt. A magyarországi rajtnak köszönhetően világsztárok érkeztek hazánkba, az országúton zajló verseny helyszínein lezárásokra kell számítani.

2022. 05. 06. 6:10
giro_2022_4
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A háromhetes körversenyek – Giro d’Italia, Tour de France, Vuelta a Espana – a rendkívül összetett kerékpársport csúcsát jelentik. Az olasz via­dalt immár 105. alkalommal rendezik meg, Magyarországon azonban a korábbi száznégyet biztosan nem előzte meg akkora várakozás, mint az ideit. A világ legjobb kerékpárcsapatai, a sportág számos klasszisa érkezett hazánkba, az idei Giro első három szakaszát ugyanis Magyarországon rendezik.

Bár az egyértelmű, hogy a május ­29-ig tartó, huszonegy szakaszt magában foglaló Giro nem hazánkban fog eldőlni, több esélyes is joggal bízhat abban, hogy jó kiinduló pozíciót szerez az olaszországi folytatásra. Tom Dumoulin (Jumbo–Visma), aki a 2017-es sikere óta átesett egy komoly motivációs válságon, a szerdai csapatbemutatón nem kertelt, kijelentette, hogy az összetett győzelem a célja. A harmincegy éves holland kerekes korábbi időfutam-világbajnokként jó eséllyel pályázik arra, hogy a második szakasz után akár át is vegye az összetett éllovasnak járó rózsaszín trikót, de ebben bízik a portugál Joao Almeida (UAE) is, akinek az időfutam mellett a mai, rövid emelkedővel záruló szakasz is feküdhet.

Mi azért inkább abban bízunk, hogy esetleg a helyismeretét kihasználva valamelyik magyar induló okoz ma szenzációt. Valter Attila (Groupama–FDJ) és Fetter Erik (EOLO–Kometa) is gyakran teker fel edzésként a visegrádi emelkedőre, de a mezőny többi tagjánál sokkal jobban ismerheti ezt a szakaszt a már Spanyolországban élő Peák Barnabás (Intermarché–Wanty) is. Az esélyeiket illetően mindhárman igyekeztek levenni a vállukról a terhet. Peák feladata elsősorban az lesz ma, sőt az egész körversenyen, hogy csapattársát, Biniam Girmayt történelmi sikerhez segítse – a huszonkét éves eritreai kerekes lehetne a Giro első afrikai szakaszgyőztese. Fetter is úgy fogalmazott, hogy a nyitószakasz csapaton belül inkább Vincenzo Albanesének feküdhet, ugyanakkor ő Peákkal ellentétben sokkal inkább szabad kezet kaphat. Valter inkább a Giro komolyabb emelkedőire készül, szerinte az emelkedők közül a legkönnyebb, negyedik kategóriába besorolt visegrádi befutón sprintergyőzelem születhet.

Valterrel ebben egyetértett Mathieu van der Poel (Alpecin–Fenix), akit a fogadóirodák a visegrádi befutó legnagyobb esélyesének tartanak, a pályafutása során már ötvenkét Grand Tour-szakaszsikernél járó Mark Cavendish (Quick-Step–Alpha Vinyl) szerint viszont nem a sprintereknek való a mai szakasz, ő inkább arra számít, hogy vasárnap, Balatonfüreden lehet harcban az etapsikerért. Az első szakasz rendre őrült versenyt hoz a háromhetes körversenyeken, hiszen ennek győztese egyben az összetett élére is áll, s az idei verseny esetében rózsaszínbe öltözve tekerhet a budapesti időfutamon.

Ha ez a bravúr nem is jön össze Fetternek, akkor is mindenképp megkülönböztetett meze lesz szombaton, magyar időfutambajnokként csapata kék trikója helyett ugyanis piros-fehér-zöldben tekerhet a Hősök teréről a budai Várba. Fetter legfontosabb célja, hogy a bajnoki trikót még egyszer megmutathassa a Giro mezőnyének, azaz ott legyen a másik időfutamon, a veronai zárószakaszon, és befejezze élete első háromhetesét. Csapatfeladatai ellátása mellett hasonlóban gondolkodhat Peák is, Valternek vérmesebb reményei vannak. A csömöri kerekes tavaly három szakaszon már viselhette a rózsaszín trikót, s végül a tizennegyedik helyen zárt. Idén utóbbi megjavítása mellett szakaszgyőzelemmel lenne igazán boldog.

A Giro legnehezebb napjai majd Olaszországban várnak a mezőnyre. Mindjárt a negyedik szakaszon az Etnán lesz a befutó, míg az olasz körverseny hivatalos kézikönyve a legnehezebb kategóriába három etapot sorolt: a kilencedik, a tizenhatodik és a huszadik szakaszt. Két kétezer méter feletti csúcsával az utóbbi lesz az idei Giro királyetapja, de lehet, hogy még ott sem dől el a verseny: két éve a záró időfutamot másodpercre azonos idővel várta a brit Tao Geoghegan Hart és az ausztrál Jai Hindley – közülük idén csak utóbbi tagja a mezőnynek, de azóta mutatott teljesítménye alapján egyáltalán nem sorolható az esélyesek közé.

S ne felejtsük el, huszonhárom évesen Valter a legjobb fiatalnak járó fehér trikóért is versenyben lehet, ennek esélyesei sorában csak a már említett Almeida az, akit egyelőre vitán felül a magyar kerékpáros elé kell helyezni. A portugál szeme előtt azonban elsődlegesen a rózsaszín trikó lebeg, amelyet 2020-ban két héten keresztül viselhetett. Még komolyabb célt tűzött ki maga elé az olasz körverseny 2019-es győztese, az ecuadori Richard Carapaz (Ineos): ő idén a Girót és a Vueltát is szeretné megnyerni, erre legutóbb Fetter Erik csapatának egyik vezetője, Alberto Contador volt képes, még 2008-ban.

Aki a teljes Giro-mezőnyt akarja élőben látni, annak a legjobb alkalmat az első és a harmadik szakasz rajtja kínálja, de természetesen a rajt- és a célvárosnál sokkal több települést érintenek a szakaszok. Ma kifejezetten ­sokáig együtt teker a mezőny, a Hősök teréről az úgynevezett lassú rajt indul, az Andrássy úton és a Szabadság hídon át még nem zajlik valódi verseny, azt csak a fővárosból kiérve kezdi meg a mezőny. A Giro-kézikönyv alapján a székesfehérvári részhajrához 14.15 és 14.30, Esztergomba 16.20 és 16.45, míg a visegrádi célba, a bobpálya parkolójába 17.00 és 17.30 között érkezhetnek meg a versenyzők. A vasárnapi itiner Nagykanizsára 14.10 és 14.20, Keszthelyre 15.20 és 15.40, a tihanyi hegyi hajrára 16.45 és 17.15 közötti érkezéssel számol, a balatonfüredi befutó időpontja pedig 17.00 és 17.30 közé eshet. Az útvonalat védő lezárások ezeknél a szűk idősávoknál tovább lesznek érvényesek, Óberling József rendőr ezredes minden autósnak azt javasolta, hogy a három magyarországi szakasz napján online útvonaltervezőt használjon, de előzetesen is részletesen, napokra lebontva lehet tájékozódni a lezárásokról cikkünkben vagy a www.girohungary2022.hu oldalon.

A Giro d’Italia magyarországi szakaszai

Péntek, 12.20: Budapest–Visegrád, 195 km

Szombat, 14.00: Budapest–Budapest, 9,2 km, időfutam

Vasárnap, 12.25: Kaposvár–Balatonfüred, 201 km

Mindhárom szakaszt az M4 Sport és az Eurosport is közvetíti.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.