Valter Attila, a rózsaszín álom és egy földönkívüli: kezdődik a Giro d’Italia

Szombaton a Venaria Reale és Torino közötti 140 kilométeres szakasszal elkezdődik az idei első Grand Tour, a Giro d’Italia. Az olasz kerékpáros-körversenyen idén is lesz magyar induló, Valter Attila (Visma–Lease a Bike), aki 2021-ben három szakaszon át viselhette a rózsaszín trikót. A címvédő Primoz Roglic nincs a mezőnyben, viszont a papírforma az újabb szlovén siker lenne. Tadej Pogacar (UAE) kiemelkedik a mezőnyből, de neki az olasz körverseny csak az első lépés lenne idén, ugyanis az a célja, hogy ő legyen az első kerékpáros a XXI. században, aki ugyanabban az évben a Girót és a Tour de France-t is megnyeri.

2024. 05. 04. 6:47
Valter Attila Visma Lease a Bike Giro d’Italia
Valter Attila a magyar bajnoki trikóban tekerhet a Giro d’Italia szakaszain Fotó: X/Team Visma Lease a Bike
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valter Attila visszatér a Giro d’Italia mezőnyébe. A magyar kerékpáros 2020-ban, 2021-ben és 2022-ben is végigtekerte az olasz kerékpáros-körversenyt. A legemlékezetesebb a 2021-es Giro, amikor Valter Attila három szakaszon át viselhette a legendás rózsaszín trikót, azaz az összetett éllovasnak járó ruhadarabot. Valter akkor végül a tizennegyedik helyen zárt összetettben, ez egyelőre az egyéni csúcsa háromhetes körversenyen, a legjobb szakaszeredménye viszont a 2022-es versenyhez köthető, amikor a hazaérő szökés tagjaként negyedik helyen zárt egy szakaszt. Itthonról kiemelt figyelem övezi majd Valter Attila teljesítményét a Giro alatt, a nemzetközi érdeklődés középpontjában viszont a szlovén Tadej Pogacar áll, aki idén megpróbálkozik a Giro d’Italia, Tour de France duplával.  

Team UAE's Slovenian rider Tadej Pogacar waves on stage during the opening ceremony and team presentation in Turin, on May 2, 2024, two days before the departure of the Giro d'Italia 2023 cycling race. The Giro d'Italia 2024 cycling race will depart from Venaria Reale near Turin on May 4, and finish in Rome on May 26. (Photo by Luca BETTINI / AFP) ( Valter Attila )
Tadej Pogacar (jobbra) a Giro d’Italia toronymagas esélyese (Fotó: AFP/Luca Bettini)

Valter 2020-as bemutatkozása óta mindig volt magyar kerekes a Giro mezőnyében, 2021-ben Dina Márton, 2022-ben Fetter Erik és Peák Barnabás is végigtekerte az olasz Grand Tourt, míg Fetter tavaly Covid-fertőzés miatt feladta a versenyt. A Polti Kometa magyar kerékpárosa az utolsó pillanatig esélyes volt arra, hogy zsinórban a harmadik évben is rajthoz álljon a Girón, de végül csapata idén a jövő heti Tour de Hongrie-n indítja Fettert, azaz a 2024-es Giro d’Italia rajtlistáján Valter Attila az egyetlen magyar kerékpáros.

Mi Valter Attila célja a Girón?

Valter Attila második idényét teljesíti a holland sztárcsapatnál, amely a szponzori háttér változása után immár Visma–Lease a Bike néven szerepel. A csapat tavaly történelmet írt, elvitte mind a három Grand Tourt: Primoz Roglic lett a Giro d’Italia, Jonas Vingegaard a Tour de France, míg Sepp Kuss a Vuelta a Espana győztese.

Idén viszont más célokkal, a minél több szakaszgyőzelem reményében érkezett a Visma Olaszországba, így pedig Valter Attila is sokkal inkább tekerhet saját magáért, mint a tavalyi Vueltán, amikor kizárólag segítői feladatokat látott el.

– Sok lehetőségem lesz, remélem, hogy élni is tudok vele. Kinéztem azokat a szakaszokat, amelyek jók lehetnek nekem, aztán meglátjuk, hogy ezeken tudok-e szökni, milyen erőben leszek, hogyan viselkedik a mezőny – mondta az M4 Sportnak a csütörtöki csapatbemutató után Valter Attila.

A háromhetes körversenyek sajátossága, hogy a szakaszgyőzelmekre sok versenynapon nagyobb esélye lehet azoknak a kerékpárosoknak, akik az összetettben addigra már nem állnak jól, hiszen így őket könnyebben elengedi a szökésbe a mezőny.

– Ha még egyszer a 10–15. hely környékén zárnék, az óriási eredmény lenne, de most más a prioritás. Ez nem azt jelenti, hogy nem fogom nyomni, de lehet, hogy lesz olyan nap, amikor magamat is rá kell vennem arra, hogy többet pihenjek, hogy a következő szakaszon minél többet ki tudjak hozni magamból – elemezte a lehetséges célokat Valter Attila.

Ki a 2024-es Giro d’Italia esélyese?

Ritkán tűnik annyira egyértelműnek egy Grand Tour előtt a győztes kiléte, mint most. A szlovén Tadej Pogacar (UAE) először indul a Girón, viszont eddig minden háromhetesét dobogón zárta: 2019-ben harmadik lett a Vueltán, 2020 óta pedig kétszer első, kétszer második a Tour de France-on.

S hiába van ott a mezőnyben a tavaly másodikként zárt Geraint Thomas (Ineos Grenadiers), a 2014-es bajnok Nairo Quintana (Movistar) vagy a kétszeres Tour de France-dobogós Romain Bardet (dsm-firmenich PostNL), Pogacaré mellett mindenki más győzelmi esélyei eltörpülnek. A szlovén klasszis idén lényegében azt csinált a mezőnnyel, amit akart: a Strade Bianche és a Liege–Bastogne–Liege egynapos versenyt is megnyerte, előbbit nyolcvan kilométeres szólószökéssel. A katalán körversenyen pedig úgy szerezte meg a végső sikert, hogy a hétből négy szakaszon elsőként ért célba.

Pogacar dominanciája olyan mértéket öltött, hogy a mezőnyben már földönkívüliként tartják számon, Valter Attila is azzal viccelődött, hogy a szlovén már a verseny előtt átvette a vezetést.

– Készen állunk arra, hogy támadjunk. Azt nem mondom meg előre, hogy melyik szakaszon, de az biztos, hogy meg akarjuk szerezni a rózsaszín trikót – mondta a csütörtök esti csapatbemutatón Pogacar, akit arról kérdeztek, hogy már az első napon ráhajt-e az összetett vezetésre.

A szlovén kerekes fölényére jellemző, hogy elindultak a találgatások: a szlovén hamar el akarja dönteni a versenyt, hogy a Giro második felében már tartalékolhasson. Pogacar ugyanis idén nem elégedne meg egy Grand Tourral, a Giro, Tour dupla a célja. Ezt a két versenyt ugyanabban az évben legutóbb az olaszok tragikus sorsú hőse, Marco Pantani tudta megnyerni, még 1998-ban.

Milyen lesz a 2024-es Giro d’Italia útvonala?

A 2004-ben elhunyt Pantani emlékét azóta is ápolják az olasz körversenyen, idén már a vasárnapi, második szakasz hegyi befutót hoz az olasz kerekes egyik nagy sikerének helyszínén, az Oropán.

A versenyen lesz összesen hat hegyi befutós szakasz, valamint két hosszabb – negyven, illetve harmincegy kilométeres – időfutam. A hatodik szakasz a Strade Bianchét idéző murvás útszakaszokat is tartalmaz, a királyetap a második héten a tizenötödik szakasz lesz, amelyen 5724 méter szintkülönbséget kell leküzdeniük a kerekeseknek. A Giro d’Italia május 26-án, Rómában ér véget. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.