Emerson Fittipaldi és Nelson Piquet nyomdokain, a brit Forma–3-as bajnokság megnyerése után érkezett a száguldó cirkuszba 1984-ben. Senna tehetségét és önbizalmát mutatja, hogy mielőtt aláírt volna a Toleman csapatához, tesztelhette a Williams, a Brabham és a McLaren F1-es kocsiját is. Miután úgy érezte, hogy a Toleman versenyautója nem méltó a tehetségéhez, a csapatfőnöke elől is eltitkolva felmondta érvényes szerződését, és a következő szezonban már a Lotus csapatnál versenyzett.
A fekete-arany JPS Lotusszal aratta emlékezetes első nagydíj-győzelmét 1985 áprilisában Portugáliában, amikor a második helyezett kivételével mindenkit lekörözött a szakadó esőben.
A vékony testalkatú, halk szavú brazil 1986-ban már a világbajnoki címre is esélyes volt, gyorsaságát mutatta, hogy a szezon tizenhat futamának felén ő rajtolhatott az élről, a pole pozícióból. Miután a Lotus 1987-ben, egy motorváltás után a Honda turbós erőforrásával sem tudta felvenni a versenyt a rivális Williams–Hondákkal, Senna innen is tovább állt.

Fotó: Flickr
Alain Prost csapattársa lett a McLaren istállónál, ahová új főnöke, Ron Dennis éppen francia pilótája tanácsára szerződtette le 1988-ban.
NÉVJEGY – Ayrton Senna da Silva Született: Sao Paulo, 1960. március 21. Elhunyt: Bologna, 1994. május 1. Világbajnoki címek: 1988, 1990, 1991 (McLaren–Honda) GP-részvételek: 161 Edzéselsőség: 65 Győzelmek: 41 (5. az örökranglistán) Rajt-cél győzelmek: 19 (1.) Összes vb-pont: 614 (15.) Vezető helyen megtett körök: 2982 (4.) Vezető helyen megtett km-ek: 13 645 (5.)
Az akkor már kétszeres világbajnok Prost és a fiatal, becsvágyó Senna párosa rendkívül erős, de robbanékony elegyet alkotott. Miután az évtized két legjobb versenyzője, Senna és Prost technikailag egyforma autókat vezethetett, amelyeket a gyors és megbízható Honda-motor hajtott, a '80-as évek vége és a '90-es évek eleje kettejük párharcáról szólt.
A természeténél fogva befelé forduló brazil kezdetben barátságos volt, amikor azonban rájött, hogy végső céljához, a világbajnoki címhez Prost „holttestén” keresztül vezet az út, minden megváltozott.
Senna mindennél jobban akarta az 1988-as vb-címet, ezért agresszívan vezetett, amit Prost látszólag tolerált. A francia végül beletörődött, hogy nem tudja megverni Sennát, aki egyik kedvenc pályáján, Szuzukában (Japán) elrontott rajtja ellenére visszakapaszkodott és megnyerte a versenyt, ezzel első világbajnoki címét is.