A tavalyi év a Saul fiáról szólt. Nemes Jeles László 2015-ben bemutatott filmje a cannes-i zsűri nagydíja (és több tucat egyéb elismerése) után előbb az Aranyglóbuszt nyerte el a legjobb külföldi film kategóriájában, majd február végén az Oscar-díjat is. Harmincnégy évvel Szabó István Mephistója után így újra magyar alkotást jutalmaztak. A szokványos holokausztfilmek ábrázolásmódjával szakító mű nem csak a filmszakmát és a kritikusokat, de a közönséget is lenyűgözte, az Andy Vajna-érában egyetlen filmként túllépte a 200 ezres nézettséget.
2017-ben biztosan nem lesz újabb Oscar-díjasunk, hiszen Till Attila Tiszta szívvel című filmje nem került a legjobbak közé az Oscar-jelölésért folytatott versenyben. A nagy nemzetközi sikerek azonban így sem maradtak el. A kerekesszékes bűnözők tündérmeséje és Hajdu Szabolcs Ernelláék Farkaséknál című munkája is számos elismerést kapott, utóbbi elnyerte a Karlovy Vary-i Filmfesztivál fődíját. A fesztiválsikerek azonban nem hatottak a mozinézőkre. A magyar film továbbra sem hasít, hiába születtek figyelemre méltó munkák, még a tízezres nézettséget is kevés film tudta átlépni. Talán csak Sopsits Árpád thrillere, A martfűi rém volt kivétel, amely az ötvenes-hatvanas évek hírhedt sorozatgyilkosának történetét idézte fel.
Ami a külföldi termést illeti, nem kellett sokáig várni az év filmjére. Az itthon januárban bemutatott A szoba (Room) című film egyszerre volt félelmetes, okos és minden giccstől mentesen érzelmes. Lenny Abrahamson ír rendező alkotása egy anya és kisfia megrázó története. A nőt kamaszként elrabolja egy férfi és bezárja a kertje végében álló kamrába. Fogságában gyermeknek ad életet, aki első öt évét az alig néhány négyzetméteres szobában tölti, univerzuma így faltól falig tart, a szobán túli világ csupán homályos fikció. A kérdés, mi történik, amikor eltűnnek a határok, és a fikció hirtelen valósággá válik? Szabadulásuk feszült és szívszorító jelenetét követően a film arra koncentrál, hogyan dolgozza fel a traumát az anya, aki visszatért a világba, és hogyan a fiú, aki ötévesen mintha egy másik bolygóra került volna. Brie Larson az anya megformálásáért szinte minden jelentős díjat besöpört idén, a film igazi főszereplője azonban az ötéves Jack volt, akit az alig kilencéves Jacob Tremblay alakított hátborzongató természetességgel.