Új Caravaggio-festmény került elő?
A Gyümölcsöt hámozó fiú (66×51,5 cm) egyik változatát magánszemély vásárolta meg 2024-ben egy brüsszeli árverésen, közel 170 000 euróért. Az új tulajdonos a neves Caravaggio-szakértőt, Gianni Papit kérte fel a festmény vizsgálatára. A mű technikai elemzését röntgensugaras és reflektográfiás módszerekkel végezték.

Papi végül megerősítette, hogy a festményt maga Caravaggio (1571–1610) készítette. Sőt, elképzelhető, hogy ez a mester legkorábbi fennmaradt alkotása. A felfedezés mérföldkő lehet a festő életművének kutatásában.
A változatok útvesztője
A szakértők szerint több tényező is megnehezíti az eredetiség megállapítását. Az első, hogy A gyümölcsöt hámozó fiú című kompozícióból legalább tíz ismert változat létezik. Egyet ezek közül a brit királyi gyűjtemény őriz. Ennek történetére 17. századi levéltári források is utalnak.

E dokumentumok arra világítanak rá, hogy maga Caravaggio is készíthetett több változatot, vagy tanítványai, követői festhettek másolatokat.
A gyűjtemény szakértői szerint „számos szép változat létezik”, amelyeket a mesterhez kötnek. Nincs bizonyíték arra, hogy csupán egyetlen eredeti példány létezne.
A nyomozás kulcsa
A Gianni Papi által vizsgált változat története nem teljesen ismert, ami tovább nehezíti az azonosítást. A szakértő ennek ellenére bizakodó. A Corriere della Sera című olasz lapnak adott interjúban elmondta: „A kompozíció néhány eleme – például az ing, a kezek, a csendélet – kiváló technikai tudásról tanúskodik. Ez adott reményt.” Papi külön kiemelte a röntgenfelvételeken látható különös részletet. A gyermek keze és a gyümölcs között sötét folt látszik, amely az ing aljáig ér. A képen egy kutyafej körvonalai is kivehetők. Az állat pofája a gyermek feje felé fordul.

Papi szerint ez a részlet kulcsfontosságú, szerinte a képet egy korábbi, Caravaggio kutyáját – Cornacchiát – ábrázoló kompozícióra festették rá. Ezt a kutyát Giovanni Baglione, Caravaggio életrajzírója is említi, mint aki „elválaszthatatlan” volt a mestertől. A festő feltehetően újrafestette az állatot, és a kutya kontúrjait árnyékokká alakította át. Ezek az árnyékok – a kézen és a gyümölcsön – több változatban is megjelennek.
A kezdet
Ez a „képi palimpszeszt” – azaz a vászon újrafelhasználása – Caravaggio életének korai szakaszához kötődik. A festő 1592 és 1595 között érkezett Rómába anyagilag labilis helyzetben. Gianni Papi szerint elképzelhető, hogy a képet még érkezése előtt készítette, és egyfajta „névjegykártyaként” vitte magával.

Caravaggio ekkor körülbelül 24 éves volt. Talán nem volt pénze új vászonra, így a régebbi munkát használta fel újra. A kutya és a gyümölcs közti összefonódás így nemcsak technikai, hanem életrajzi nyom is lehet. A felfedezés új fényt vethet a mester pályakezdésének körülményeire.
További történelmi témájú cikkeket a Múlt-kor történelmi magazin weboldalán olvashatnak.