A Medgyessy–Kovács-féle külpolitika fél éve

2002. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem kívánunk mindent másként csinálni, de sok dolgot szeretnénk jobbá tenni – állította 1998-as kampányában Gerhard Schröder. Azóta tudható, majdnem mindent másként csinált és szinte bármihez nyúlt, az nem változott előnyére. Ez a mottó írhatná le röviden a Medgyessy-kormány első fél évének külpolitikai tevékenységét is. Hiszen az eredményes külpolitika előfeltétele az elérendő nemzeti célok és a rendelkezésre álló eszközök pontos definiálása. Miután a magyarországi baloldal történelmi okokból tagadja az össznemzeti célokat, ezért a külpolitika számára csak párt- és csoportérdekek szolgálata lehet. Közép- és Kelet-Európa sztálini újjárendezését egyértelműen a magyarság kárára valósították meg, s ezt csak a nemzet állítólagos borzalmas bűneivel lehetett magyarázni. Amely „bűnök” méltó büntetése volt Trianon és az 1947-es párizsi békeszerződés. Innen eredeztethető, hogy miután nem legitimálhatták magukat nemzeti sikerekkel a magyar kommunisták, ezért, ellentétben a cseh, szlovák vagy román testvérpártokkal, valódi internacionálistákként, azaz elsődlegesen saját nemzetük érdekeivel szemben léptek fel. S miután 1989-ben mind személyében, mind programjában elmaradt a magyarországi baloldal valódi megújulása, ez a hozzáállás lényegében máig nem változott. Sőt a kemény tudatipari munkának köszönhetően a lakosság egy részében sikerült kialakítani egy csonka-magyarországi „öntudatot”, s eredményesen kinevelték a múltunkat nem ismerő, ezért azt bátran megvető generációkat. E szemlélet továbbélését jelezte a győztesek azon árulkodó kijelentése, miszerint a magyar ifjúság „pacifikálását” tekinti az új kormány egyik meghatározó oktatási-nevelési céljának. S talán az sem meglepő, ha e feladatra a legalkalmasabb szervezet, az SZDSZ önként jelentkezett.
A fenti felfogásból eredeztethető és érthető az „etnobiznisz” szószörnyeteg baloldali használata. S miután a koalíció vezetői számára a határokon túli magyarokkal való törődés csak választási fogás, a hatalomért folytatott harcban elfogadható a szlovák testvérpárt mozgósítása a kedvezménytörvény ellenében. A belpolitikában pedig elegendő, ha ezt egy „nagyon erdélyi” miniszterelnök-jelölttel ellensúlyozzák a kampányban. Miután a kedvezménytörvény elleni frontális támadás komoly belpolitikai következményekkel – például a polgári körök nem kívánt aktivizálódásával – járhatna, ezért elegendő a kívánt hatás érdekében a pénzügyi csapokat elzárni. S ehhez a kívánt közhangulatot meg fogja teremteni a „takarékosság költségvetésének” jelszava.
Nem véletlen, hogy az első üzenet, amivel Kovács László a választások után megörvendeztette külföldi tárgyalópartnereit, az az ígéret volt, miszerint vége Budapest Kárpát-medencei aktivitásának. A határokon túli magyarok ügyét – függetlenül helyzetüktől – kizárólag az adott állam belügyeként fogják fel. Ez nyilvánvalóan zene volt azon külpolitikával foglalkozó bürokraták füleinek, akik a külpolitikát csak stabilitási szempontokon keresztül szemlélték, s akik Kárpát-medencei állandó „nyüzsgése” miatt problémásnak tartották az Orbán-kormányt. Sajnos nem lehetnek illúzióink, a nagybetűs Európa ajánlata a kisebbségeknek – leszámítva azokat, melyek elég kemények ahhoz, hogy jogaikat minden eszközzel kiharcolják – így hangzik: asszimilálódj, vagy költözz haza! E tényezőkön túl, úgy tűnik, örökre megjegyezte az MSZP és az SZDSZ koalíciója 1996 leckéjét, amikor a magyar–magyar csúcs záró nyilatkozatába beemelt „autonómia” szócska miatt kapott igen kemény fejmosást a NATO- és EU-tagországoktól.
Miután a magyarországi baloldal legitimitása nem nemzeti jellegű – hasonlóan az általuk példának tekintett Károlyi Mihályhoz, aki bármit megtett az antantnak, csak hatalmon maradhasson –, természetes, hogy számukra mindenáron elérendő cél a nemzetközi elismerés. A külhoni támogatás nélkülözhetetlenségének felismeréséből eredeztethető a baloldali politikusokból és a „független” publicistákból saját népükkel szemben kibukó ellenszenv is. A külföldi vállveregetésekért folytatott kemény küzdelemben, a nemzeti ügyekben a konzervatív kormányok alullicitálásán túl, a rituálé szilárd eleme a hazai jobboldali erők kíméletlen bírálata. Itt döntően nem objektív kritériumok betartásának számonkéréséről, hanem a politikai nyomásgyakorlás egyik eszközéről van szó. De miután a saját ország érdekeinek erélyes képviselete még nem elítélendő kategória – lásd az Orbán-kormány Gripen-vásárlási döntését –, ezért vele szemben a mindig bevethető nacionalizmus és antiszemitizmus vádját használják. E tekintetben Magyarországgal párhuzamosan érdemes végigkövetni Kína vagy Oroszország emberjogi megítélésének, valamint az adott országok kereskedelempolitikájának fejlődését. S miután az állítólagos nemzetközi elismertséget sikerült az eredményes külpolitika mércéjévé tenni, természetes, hogy holmi költségtényező nem akadályozhatja a mértéktelen washingtoni vagy brüsszeli igényekkel való szembehelyezkedést. Lásd Medgyessy Péter washingtoni útjának szabályszerű megvásárlását a Gripenekre felaggatott amerikai extrákkal, vagy az afganisztáni magyar jelenlét felajánlásával.
Jól megfigyelhető a baloldali külpolitika kettőssége az európai uniós csatlakozási tárgyalások kapcsán is. Ezt fejezte ki azon találó megfogalmazás, miszerint az unióhoz csak jól és még jobban lehet csatlakozni. Egyrészt nagyon kellene a siker, annak demonstrálása, hogy mennyivel jobban jár a ország, ha a jelenlegi koalícióval képviselteti magát külföldön. Másrészt, ha már ezek az eredmények elmaradnak, akkor ezt a helyzetet is fel lehet használni néhány régi adósság kiegyenlítésére. Miként azt Gerhard Schröder tette, amikor azzal a megjegyzéssel fogadta a BSE-válság okán őt felkereső és segítséget kérő parasztokat: miért jönnek hozzám, maguk nem rám szavaztak? Ránézve a 2002-es országgyűlési választások térképére, s ismerve a baloldal és a szövetkezetek összefonódását, nem tűnik merésznek az a feltételezés, a budapesti kormány fájdalma a családi gazdaságok várható tönkremenetele miatt szűk határok között fog maradni. Ezzel egyrészt jót tesznek maguknak, hiszen gyengítik az ellenzék politikai és gazdasági bázisát, másrészt a magyar konkurencia kikapcsolása okán biztosak lehetnek a brüsszeli elismerésben. Ugyanezek az okok magyarázzák – a kampányígéretek forrásainak biztosításán túl – a Széchenyi-terv megfojtását és a magyar vállalkozók támogatásának megszüntetését is.
Kovács László a Frankfurter Allgemeine Zeitung november 12-i számában a sokat mondó „Törökországnak ugyanazokat a feltételeket, mint Magyarországnak” című interjújában igazolta; pártja számára a külpolitika az ellenzék elleni belpolitikai harc folytatását jelenti. A cikk egyértelmű üzenete, hogy a baloldalon 2004-ben „közvetlenül a nagy Európa-politikai sikert követően” előrehozott választásokban gondolkodnak. E lépés lehetséges okait felesleges találgatni, hiszen a legtöbb taggá vált országban – ezt mutatta Ausztria példája is – a felvételt követően az első egy-másfél esztendőt követően az Európa-politikai kijózanodás jellemezte. Ekkorra vált világossá mindenki számára, hogy valójában milyen változásokat, korlátozásokat hozott magával a csatlakozás. Ráadásul az eddig kiszivárgott brüsszeli elképzelések alapján az unió sok szempontból kedvezőtlen ajánlatot adott át Budapestnek. 2004-ben a polgárok még nem érzékelik a bőrükön annak következményeit, hogy milyen gyenge megállapodást tudott tető alá hozni a Medgyessy-kormány. S ekkor a jól működő propagandagépezet – amint az például az önkormányzati választások idején is történt – még a brüsszeli kasszából ideáramló százmilliárdokkal házalhat. Ezért a polgári ellenzék feladata nem az, hogy az aláírási ceremónián biztosítsa részvételét, hanem a világos és egyértelmű tájékoztatás a Medgyessy– Kovács-csapat tárgyalási „sikereinek” következményeiről. Hiszen abban biztosak lehetünk, a jobbközép pártok bármit is tesznek, az ellen a kormány mint csúf euroszkepticizmus ellen fog fellépni.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.