A NATO-kritika kritikája

2002. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A média és a közélet szereplői vérmérsékletük és politikai alapállásuk szerint kommentálták a Foreign Affairs és a Washington Post Magyarország NATO-alkalmasságát megkérdőjelező cikkeit. Amint az várható volt, a magyarországi baloldal és az attól nem teljesen független média megelégedéssel nyugtázta, és kéjesen újra meg újra idézte a polgári kormány állítólagos katonapolitikai hibáit felsoroló írást. Miután a két lap általában alapos előtanulmányokon nyugvó cikkeket közöl, nem tűnik haszontalannak alaposan szemügyre venni a két írás érdemi mondanivalóját. (Olyan ordító tájékozatlanságról árulkodó kijelentéssel, mint hogy a magyarok nem alkalmasak katonának, és 1456 óta nem nyertek volna csatát, eddig csak Tamás Gáspár Miklósnál találkozhattunk, ezért felesleges a kijelentéssel foglalkozni. A nyilatkozó nyugati diplomata láthatóan nem hallott az 1848–49-es szabadságharcról vagy a magyar katonák első világháborús teljesítményéről.)
Ahhoz, hogy az első kijelentés valóságtartalmát ellenőrizhessük – amely szerint a Magyar Honvédség állapota katasztrofális –, érdemes megvizsgálni, milyen haderőt örökölt 1990-ben az első szabadon választott kormány. Előre kell bocsátanunk azt a tényt, hogy az 1990 és 2002 között megalakult négy kormányból egyben sem tartozott a honvédelem az erős vezetésű és jó érdekérvényesítő képességű tárcák közé. 1998–2002 között külön nehézségeket okozott a koalíciós kényszer, valamint 2001 elejétől a kisgazdapárt politikai lebénulása. Előrebocsátandó továbbá, hogy az 1990-ben megalakult Antall-kabinet a kormányzati munka minden területén csődtömeget vett át. Így érthető, ha a rendszerváltozás első éveiben viszonylag alacsony volt azok száma, akik a haderő átalakításához nélkülözhetetlen védelmi kiadások radikális növelésével kívánták elindítani a gazdasági-politikai reformot. Jellemző az akkori legnagyobb ellenzéki párt, az SZDSZ hozzáállása a kérdéshez, amely a délszláv háború ellenére további kiadáscsökkentést kívánt, s a honvédelmi törvény vitájában a legfontosabb követelése az volt, hogy ne legyen a honvédség feladata a regruták hazafias nevelése. A 2002-es, rendkívül népszerű – az újságírókon kívül akár két-három bámészkodót is mozgósító – Tetthely-sorozatból is kimaradt a még több katona, még erősebb hadsereg követelése.

A Horn-kormány túlvállalta magát

A Magyar Néphadsereget a Varsói Szerződés katonai doktrínájának megfelelően nyugati, délnyugati irányú támadásra, a saját és a szovjet csapatok logisztikai biztosítására, valamint sebesültjeinek ellátására készítették fel. A támadásban az elvonuló körülbelül ötvenezer fős 5. Hadsereget a légierő, a technikai és hadtápcsapatok körülbelül 5000 fővel támogatták volna. Egy NATO-támadást az 1989-ben 155 700 fős békelétszámú – 17 800 tiszttel, 12 700 altiszttel, 91 900 sorkatonával és 33 300 polgári alkalmazottal rendelkező – Magyar Néphadseregnek addig kellett volna feltartóztatnia, amíg a szovjet erősítés megérkezik. A szovjet katonai doktrína következtében máig hatóan kedvezőtlen arány alakult ki a tisztek és az altisztek között, a magyar haderő az ország igényeit messze meghaladó számú logisztikai és egészségügyi bázissal bírt. Az 1989-ben érvényes Bakony hadrend békeidőben 450, háborúban 750 hadrendi elemmel számolt. Az irányítást ellátó Honvédelmi Minisztériumra a túlzott centralizáció, valamint a párhuzamosság volt jellemző. Ebben az időben a két generációval korábban elavult fegyverrendszerek, például T–54-ös, T–55-ös páncélosok, MiG–21-es és MiG–23-as vadászgépek, a gyalogságnál D–944-es lövészpáncélosok jellemezték a magyar haderőt. Mivel Magyarország nem a főcsapás irányának tartott Német-síkságon feküdt, a szovjet politika a 80-as évektől elnézte, hogy a mind nagyobb gazdasági válsággal küzdő csatlósa visszafogja katonai kiadásait. 1989-ben a Németh-kormány a nyomasztó költségvetési gondok okán több lépésben 17 százalékkal csökkentette a hadi kiadásokat. Az átalakítás során a Honvédelmi Minisztériumnál hagyták az adminisztratív irányítást, míg a szakmai döntéseken a vezérkar és a hadsereg parancsnoksága osztozott. (Az átszervezések miatt az új struktúrában az igazi munka csak 1992-ben kezdődhetett meg.) Mivel a Vörös Hadsereg ágyútöltelékének tekintett Magyar Néphadsereget a lakosság nem érezte sajátjának, nemzeti intézménynek, a magyar történelemben példátlan mélypontra csökkent a hadsereg és a hivatásos állomány társadalmi presztízse, ennek következtében a haderő érdekérvényesítő képessége.
Az 1990–98 közötti időszakra a honvédelmi költségvetés radikális csökkentése volt jellemző, hiszen az 1996-os védelmi kiadások reálértékben alig érték el az 1988-as egyharmadát, amikor a GDP 3,5 százalékát fordították katonai kiadásokra. Ehhez hozzászámítandó, hogy hazánk nemzeti jövedelme 1997-ig jelentősen csökkent. A szűkös védelmi költségvetés jelentős részét felemésztette a honvédség kedvezőtlen, főként a nyugati, délnyugati határ menti diszlokációjának módosítása. A honvédség békelétszáma 1993-ra százezer főre, 1997 végére 61 500 főre csökkent. A csapatoknak az ország jóval szegényebb keleti, északkeleti részére csoportosítását megnehezítette, hogy a térségben a hivatásos állományban lévők házastársa ebben az időben nehezen talált munkát. A jóléti kiadások folyamatos csökkenése, a versenyszféra jövedelmi viszonyaival lépést tartani képtelen honvédségi keresetek miatt folyamatosan romlottak a hivatásos állomány élet- és munkakörülményei, ez pedig tovább erősítette a kontraszelekciót. Ennek következtében igen magas volt – különösen a tapasztalt és jól képzett, 35–45 éves korosztályon belül és a tiszthelyettesek körében – a pályaelhagyás. Jellemző, hogy korszerűsítésre, új eszközök beszerzésére 1994-ben a védelmi kiadások alig 2,7 százalékát, míg 1995-ben 4,1 százalékát költötték, a magyar védelmi tervezést egyértelműen a költségvetés szűkös lehetőségei határozták meg. Jellemző, hogy a legjelentősebb beszerzések – például 28 MiG–29-es beszerzése 800 millió USA-dollár értékben 1993-ban – a kétmilliárd dollárt kitevő orosz államadósság terhére történtek. Amelyek ugyan jelentős minőségi előrelépést jelentettek, de fenntartották hazánk függését az ekkor komoly bizonytalansági tényezőnek számító Oroszországtól. E függés fenntartásának szándékát jelezte, hogy Moszkva szinte kizárólag csak fegyverben kívánta törleszteni a Magyarországgal szemben fennálló adósságait.
A politika és a hadsereg 1990–1998 közötti viszonyát úgy jellemezhetjük, hogy a politika nagyobb veszélynek ítélte az esetleges szociális feszültségeket – gondoljunk csak az 1990-es taxisblokádra –, mint a lehetséges katonai fenyegetést. Ezért a szükségesnél folyamatosan kevesebb forrást adott a védelemre, s egyben hallgatólagosan tudomásul vette: a Magyar Honvédség hadrafoghatósága minimális. Ezt az időszakot nemcsak a pénzhiány, de ebből eredően a hosszú távú koncepció hiánya is jellemezte. Ezt mutatja, hogy 1995-ben egy esztendőn belül két, eltérő struktúrát és eltérő létszámot felvázoló parlamenti határozat is született. Amit jelzett, hogy nemzetközi akciókban – IFOR/SFOR – való részvételre elküldendő néhány zászlóaljnyi erőt csak a teljes honvédség átfésülésével lehetett felállítani. A helyzet ismeretében a Horn-kormány – hogy garantálja az ország NATO-felvételét – Brüsszelben teljesíthetetlen vállalásokat tett, amint ezt a Foreign Affairsben Keleti György is elismerte.

Néhány beszédes GDP-százalék

A védelmi felajánlások újratárgyalásán túl az Orbán-kormány örökségéhez tartozott, hogy 1998-ban a GDP-n belüli 1,24 százalékos aránynyal, 122,4 milliárd forinttal a védelmi kiadások elérték a mélypontot. A polgári kormány az általa összeállított költségvetésekben teljesítette a védelmi kiadások 0,1 százalékos növelésére és 1,81 százalékon tartására a NATO-nak tett ígéretét. Eszerint 1999-ben a GDP 1,65 százalékát, 164 milliárd forintot, 2000-ben 1,51 százalékát, 189,4 milliárd forintot, 2001-ben 1,61 százalékát, 235,9 milliárd forintot, 2002-ben 1,71 százalékát, 261,37 milliárd forintot költött a honvédségre. (Az 1999-es, kiugró eredményt a Jugoszlávia elleni NATO-akció magyarázza.) Ha Magyarország védelmi kiadásainak GDP-hez viszonyított arányát összevetjük a NATO-szövetségesek hasonló adatával, akkor látható, hogy hazánk 1999-es 1,65 százalékával nem is áll annyira rosszul. Ebben az esztendőben haderejére Luxemburg GDP-jének 0,9 százalékát, Kanada 1,2 százalékát, Németország és Spanyolország 1,4 százalékát, Belgium 1,5 százalékát, Dánia 1,6 százalékát, Hollandia 1,8 százalékát költötte. Hazánknál a GDP-hez viszonyítva nagyságrendekkel nagyobb katonai költségvetése csak az Egyesült Államoknak (3,3 százalékkal), Görögországnak (4,9 százalékkal) és Törökországnak (5,7 százalékkal) van. Ez a legutóbbi adat – az ország rendkívül fontos geostratégiai fekvésével egyetemben – az egyik legfontosabb magyarázata annak a ténynek, hogy Washington behunyja a szemét akkor, ha Ankara megsérti az emberi jogokat. A többi tagállam esetében a GDP-hez viszonyított védelmi kiadás aránya 2-2,2 százalék körül található.
A magyar NATO-hozzájárulást azonban nem szabad csak a katonai kiadások nagyságán mérni, illik például hozzászámítani azt a hat-hét milliárd dolláros veszteséget, amit gazdaságunk elszenvedett a Jugoszlávia elleni, betartott blokád miatt. Nem véletlen, hogy hivatalos NATO-forrásokból is elhangzanak olyan kijelentések, amelyek további kiadásnövelést és haderőreform-gyorsítást igényelnek. A polgári kormány 2001-ben végre elkezdett egy olyan haderőreformot, amelynek a pénzügyi alapjait is megteremtette. Megemlítendő, hogy a polgári kormány a haderő-átalakítás kapcsán – mint munkájának más területén – sem számíthatott az ellenzék konstruktivitására. Hasonló figyelmeztetések érkeznek a legtöbb európai tagállam címére is; legutóbbi, november 4-i berlini útján Lord Robertson NATO-főtitkár a német kormányt erre is intette.

Kisstílű a baloldal káröröme

A polgári kormánnyal szemben a cikkekben felhozott második vádpont az Orbán-kabinet észak-atlanti elkötelezettsége kapcsán fejezte ki kétségét. E kérdésben az észak-atlanti szövetség a baloldali ellenzék magatartásával szemben fogalmazott meg kritikát. Hiszen tisztán belpolitikai okokból blokkolták a NATO-együttműködést alapjaiban megkönnyítő, kétharmados alkotmánymódosítást, külföldi fegyveres erők magyarországi fogadása ügyének a parlamenttől a kormányhoz delegálását. (1998 végén Burány és Eörsi képviselőket nem választotta meg a parlamenti többség egy-egy vizsgálóbizottság elnökévé, ezért büntette az MSZP és az SZDSZ az országot.) Szintén hosszadalmasan kellett lobbiznia Kovács Lászlónál Lord Robertsonnak, hogy az ellenzék engedélyezze a haderőreformban a még 1989-ben különválasztott honvédség-parancsnoki és a vezérkari főnöki poszt egyesítését. „Megingathatatlan” atlanti elkötelezettségükről tettek tanúságot baloldalon, amikor azt javasolták 1999 májusában, hogy a magyar légteret ne használják a NATO harci gépei a Jugoszlávia elleni akcióban. Ez az 1998 őszi légtér- és repülőtér-használatot engedélyező parlamenti határozat visszavonását jelentette volna.
Ugyanakkor tény, hogy több washingtoni elemző és politikus sokallta a polgári kormány lendületét, amellyel a határokon túli magyarság ügyeinek rendezéséhez hozzálátott. A győztes antant már az első világháború után a kisebbségek áttelepülésében és asszimilációjában látta a kérdés megoldását, s máig hat a stabilitási szempontokat minden fölé helyező szemlélet. Nem véletlen, hogy a szociálliberális kormány legfontosabb külpolitikai ígérete, hogy nem folytatja elődje nemzetpolitikáját, s a gyakorlatban leállítja a határokon túli magyarok támogatását, körükben komoly elismerést aratott. Természetes, hogy a budapesti kormány alapvető feladata az ország és a nemzeti közösség érdekeinek képviselete, érdekütközések esetén akár a szövetségesekkel szemben is. Ha okos külföldi elemzők jobban tudnák, mi szolgálja a nemzet üdvét, akkor akár felszámolhatnánk a kormány drága intézményét. Természetes például, hogy a nemzet megmaradása szempontjából mi a fontosabb: egy erdélyi egyetem vagy presztízsjelenlét Afganisztánban.
A NATO-n belül nem szokás a sajtón keresztül üzengetni, így csak találgathatunk, mi késztette a cikkírókat elemzéseik papírra vetésére, s az egyes helyeken nyilvánvaló elfogultságon és tájékozatlanságon túl volt-e más oka, hogy a cikkek ilyen negatívra sikeredtek. A válasz annál is nehezebb, hiszen alig néhány héttel vagyunk a NATO-t alapjaiban átalakító prágai csúcstalálkozó előtt, ahol Magyarországnál sokkal instabilabb országokat terveznek meghívni a szervezetbe. Tekintettel a cikkek időzítésére – néhány nappal Medgyessy Péter egyesült államokbeli látogatása előtt –, lehetséges, hogy politikai nyomásgyakorlással állunk szemben, hiszen Washington mindvégig keményen lobbizott, hogy légierőnk korszerűsítésére F–16-os gépeket vásároljunk.
Ugyanakkor ideje lenne, ha az alaptalan káröröm helyett a baloldalon is felismernék: a honvédelem ügye sokkal fontosabb annál, hogy kisstílű ökölharcok terepévé váljék.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.