Kicsinyes politikai bosszú a közrádióban

Szadai Károly
2002. 11. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar Országgyűlés 2002. november 6-án megtárgyalta a Magyar Rádió Közalapítvány beszámolóit. A szavazás még hátravan, de aligha kétséges, mi lesz az eredménye. A kormánytöbbség el fogja utasítani a beszámolókat. Nem kell jóstehetség ahhoz, hogy ezt előre lássuk. Szabó Zoltán a kulturális bizottság előadójaként és az MSZP vezérszónokaként bejelentette, hogy párt- és koalíciós társai nemet mondanak a Magyar Rádió működését értékelő beszámolóra. Azt is tudjuk, miért. Azért, mert – a jelenlegi kormánypártok szavait idézve – visszamenőleg nem akarják legitimálni a „csonka” kuratóriumi elnökségeket.
Kétségtelen: nehéz politikai döntés ez a kormányzó MSZP és SZDSZ számára, hiszen évekig harcoltak azért, hogy legyen legalább egy jogorvoslati fórum, amely törvénytelennek mondja ki a közmédiumok kuratóriumainak elnökségeit – az elmúlt évek médiavitáinak középpontjában ez a kérdés állt. S ráadásul a testületeket nemcsak mint a közmédiumok helyzetét ellehetetlenítő politikai eszközöket tüntette fel az 1998–2002 közötti ellenzék a retorikájában, hanem mint a sajtószabadságot veszélyeztető kormányzati akarat megtestesítőit. Az akkori ellenzék azonban ezen a területen nem volt „sikeres”: egyetlen jogorvoslati fórum sem mondta ki, hogy a kuratóriumok törvénytelenül működnek: sem a törvényességi felügyeletet ellátó ügyészség, sem a Fővárosi Bíróság, sem az Alkotmánybíróság, s a sajtószabadságot minősítő nemzetközi intézetek jelentései sem igazolták viszsza az ellenzéki propagandát.
Ennek ellenére az Országgyűlés november 6-i plenáris ülésén tucatnyiszor ismételgették a kormánypárti felszólalók, hogy a Magyar Rádió kuratóriumának elnöksége törvénytelenül működött. Mi több, a kormánypártok határozati javaslatot is készítettek, amelyben felszólítják a testületet a „Magyar Rádió Részvénytársaságon belüli jogszerű működés, a médiatörvénnyel, az alkotmánnyal összhangban lévő működés helyreállítására”. Ha elfogadjuk egy pillanatra a kormánypárti érveket, ez a határozati javaslat akkor sem értelmezhető, hiszen a kuratóriumi elnökségek a választások után – lassan fél éve – kiegészültek, az általuk törvénytelennek vélt helyzet hat hónapja nem létezik. Hogy akkor miért ez a határozati javaslat? Hogy „nyílt parancsot” adjon a kormánypárti kurátoroknak. Hogy zárójelbe tegye a Magyar Rádió többéves működését, eredményeit, azért, hogy revánsot vegyen. Hogy a jelenlegi kormányzat legitimálja azt a kísérletet, amelynek célja a hatalomátvétel a Magyar Rádióban is.
Néhányan úgy vélik, hogy az állandó izgalmi állapot és a botrányhangulat fenntartásával ezt el lehet érni. De rossz hírem van a botránykeltőknek: a jogszabályok nem teszik lehetővé, hogy idő előtt leváltsák vagy távozásra szólítsák fel a rádió elnökét, esetleg a kuratórium tagjait.
A Magyar Rádió érdemes arra, hogy ne politikai döntések befolyásolják jövőjét, hanem belső erejére, tradícióira támaszkodva, saját maga nézzen szembe a korszerű közszolgálatiság kihívásaival. Ehhez majdnem minden feltétel adott. (Ennek ellentmondani látszik, hogy a Magyar Rádió elveszítette gazdasági függetlenségét azáltal, hogy a működésének egyik alapját jelentő előfizetési díj a költségvetés részévé vált. Vagyis a kormányzat átvette a hallgatóktól a finanszírozást, s ezáltal a politika jó szándékán és akaratán múlik, mennyi pénzt kap az intézmény, de ez a helyzet megszüntethető, ha az Alkotmánybíróság hatályon kívül helyezi az erről szóló kormányhatározatot és/vagy a parlamenti pártok meg tudnak állapodni a finanszírozás új, normatív, hosszú távú és kiegyensúlyozott szabályozásában.)
De nézzük, mi garantálhatja, hogy a közrádió a politika „segítsége” nélkül is a médiapiac meghatározó fóruma maradjon. A Magyar Rádiónak legitim és felelős vezetése van, a kuratórium 2001-ben elnököt választott Kondor Katalin személyében. Az elnök asszony tevékenységének első évéről szóló beszámolóját nagy többséggel fogadta el nemrégiben a kuratórium (a civil szervezetek képviselőivel együtt harmincegy fős testületben mindössze négyen utasították el a dokumentumot, a négy, kormánypártok által delegált kurátor). A testület feladata, hogy pályázat útján megválassza az intézmény vezetőjét, majd évente beszámoltassa, s a pályázatában foglaltak megvalósítását számon kérje az elnöktől. Vagyis nem feladata a kuratóriumnak az intézmény napi működésének felügyelete, esetleg irányítása. Sőt egyenesen tiltja a médiatörvény, hogy a kuratóriumok politikai pártok által delegált tagjai a műsorkészítésről vagy a személyzeti ügyekről véleményt nyilvánítsanak.
Ellentétben sok hazai médiummal, a Magyar Rádió gazdálkodása stabil. A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy az évi mintegy 13 milliárd forintos költségvetését tartja. A Magyar Rádió vezetői közül soha senkinek nem jutott eszébe, hogy újabb és újabb állami segítséget kérjen az intézmény működőképességének fenntartásához a mögötte álló tulajdonostól, vagyis az Országgyűléstől. Ellenkezőleg, erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy gazdálkodását racionalizálja. Megszüntette például a Calypso rádió veszteséges középhullámú sugárzását, és megszabadult néhány, szintén veszteséges és profilidegen tevékenységétől.
A Magyar Rádió stabilizálta helyzetét a médiapiacon. Ma Magyarországon 147 rádió hallható, közülük 3 országosan is fogható kereskedelmi adó. A Magyar Rádió tudomásul vette a kialakult versenyhelyzetet, és alkalmazkodott ahhoz. Ezt bizonyítja a tény, hogy közszolgálati műsorszóróként számos műsorszáma piacvezető. Az adatok azt mutatják, hogy a leghallgatottabb műsorok, például a Déli Krónika jóval több, mint egymillió hallgatóhoz jutnak el.
A Magyar Rádió kultúrateremtő, -megőrző szerepét még ma sem vitathatja senki. A 75 éves közrádió mindig feladatának tekintette a kulturális értékek bemutatását, maga is élen járt az értékteremtésben. Példaként említhetem a világhírű művészeti együtteseket: az énekkart, a zenekart és a gyermekkórust. Jelentős értéket képvisel – nem csak átvitt értelemben – a Magyar Rádió archívuma és kulturális műhelye, amelynek idén hosszú idő óta először volt lehetősége arra, hogy hangjátékpályázatot írjon ki.
A Magyar Rádió független, tájékoztatása kiegyensúlyozott. Bár – amint azt fentebb jeleztem – gazdasági értelemben függő helyzetbe került a kormányzattól, politikai függetlenségét még őrzi. Ennek bizonyítéka, hogy nincs olyan hazai vagy nemzetközi vizsgálat, jelentés, amely ennek ellenkezőjét állítaná. (Ezek mellett fontos megemlítenem, hogy a Magyar Rádió minden tőle elvárható eszközzel segítette a 2002-es országgyűlési választások lebonyolítását. Az erről szóló beszámolót szeptemberben szintén nagy többséggel fogadta el a kuratórium.) Mint említettem, a médiatörvény nem teszi lehetővé, hogy a testület beleszóljon a műsorkészítésbe. Talán mondhatom: szerencsére. Ez olyan garanciális eleme a törvénynek, amely segít abban, hogy a szerkesztők és szerkesztőségek megőrizzék függetlenségüket a változó politikai környezetben is. Számunkra a legfontosabbak persze a hallgatói visszajelzések, amelyek elsősorban a hallgatottsági statisztikákban jelennek meg, és amelyek azt mutatják, hogy a Magyar Rádió mértékadó és mértéktartó hírforrás. Itt szót kell ejtenem a panaszokról is. Két választási év adatait összehasonlítva megállapítható, hogy a közrádió sokat tesz a minőségi hírszolgáltatásért, igyekszik a lehető legpontosabban tájékoztatni hallgatóit. Míg 1998-ban 101 panaszügye volt az intézménynek, s ezek közül 47-nek helyt adott a médiahatóság, addig 2002-ben – eddig – 40 panasz érkezett az ORTT-hez, s ebből 15-öt talált megalapozottnak a testület.
Összefoglalva: a Magyar Rádiót felelős vezetése, stabil gazdasági helyzete, kultúrateremtő műhelyei és a médiapiacon elfoglalt pozíciója alkalmassá teszi arra, hogy modern, a XXI. század kihívásainak megfelelni tudó közmédiummá váljék.
Hogy csak néhányat említsek a rádió előtt álló feladatok közül: folytatni kell az archívum digitalizálását, nemcsak azért, mert ez segít a versenyképesség megőrzésében, hanem azért is, hogy, ha kell, felkészülten csatlakozhassék az intézmény a Nemzeti Audiovizuális Archívumhoz. A korszerű közszolgálati rádiózás nem képzelhető el a jelenlegi infrastrukturális keretek között. Ezért a Magyar Rádiónak szüksége van egy országos nyugati normás URH frekvenciára – a kereskedelmi rádiók ezen sugároznak –, hiszen a Kossuth adó jelenleg csak a rossz minőségű középhullámon, vagy a nemsokára megszűnő keleti URH sávon fogható. Az intézménynek korszerű székházra van szüksége, hiszen a jelenlegi körülmények alkalmatlanok a korszerű technológia befogadására. S megismétlem, minderre a Magyar Rádió önerőből és az alapító Országgyűlés segítségével képes, ha gazdasági függetlensége helyreáll.
A kormánypárti politikusok feladata talán nem is olyan bonyolult, mint azt a cikk elején jeleztem, hiszen ha szét tudják választani a kuratóriumi elnökségek megválasztásának megítélését és a Magyar Rádióban elvégzett munka értékelését, beláthatják, csupán a kicsinyes politikai boszszú akadályozza őket a közrádió beszámolóinak elfogadásában.

A szerző a Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumának elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.