Komoly médiavisszhangot váltott ki a hír, miszerint a Mercedes Hungária Kft. tavalyi eredményét osztalék formájában teljes egészében kivitte Magyarországról. A gyakorlat más hazai autógyártó esetében (Audi) is sűrűn előfordul. Miután közismert, hogy az említett társaságok komoly kedvezményeket élveznek, sőt létrehozott munkahelyenként közel tízmillió forintos támogatásban is részesültek, az érdeklődés érthető. Amikor a támogatások összege nyilvánosságra került, a hazai vállalkozók körében igen éles kritikákat is kiváltott, állításuk szerint a magyar tulajdonú vállalkozások hasonló nagyságrendű támogatásról még csak nem is álmodhatnak.
A témával kapcsolatos cikkek írói között többségben vannak azok, akik szerint mind az autógyárak által követett gyakorlat, miszerint kiviszik a hasznot, mind a kapott anyagi juttatások végső soron az ország javát szolgálják (Szajlai Csaba: Mercedes, a mi lányunk. Magyar Hírlap, 2015. augusztus 6.), vagy – mint Boros Imre a Napi Gazdaságban árnyaltabban fogalmaz – üzemgazdasági szempontból nem szerencsés a konstrukció, de nemzetgazdasági szempontból kulcsfontosságú.
Mindezzel többé-kevésbé egyet lehet érteni, egyébként pedig a leírt gyakorlat akár a kedvezményeket, akár a profitkivitelt tekintve világszerte elterjedt. Megjegyezném, hogy azért érdekelne a kormányszóvivő vagy Lázár János reakciója a Magyar Hírlap cikkében leírtakra, miszerint hazánk egy tőke- és pénzszegény ország, ahol a multik és az uniós támogatások nélkül fű sem nőne. Nesze neked hazai tulajdonú bankszektor meg felemelkedő nemzeti középosztály
Érdemes a kérdésnek egy másik aspektusát vizsgálnunk. A döntő érv, ami miatt ezek a cégek itt működnek, ugyanis az, hogy a megkötött megállapodások de facto mentesítik őket a teljes magyar bürokráciától, hatósági vegzálástól, véget nem érő ellenőrzésektől, kezdve a cégalapítástól, folytatva a bármilyen engedély megszerzésével, az adó- és egyéb ellenőrzéseken át egészen az áfa visszaigényléséig vagy visszatartásáig, és még sorolhatnám.














