Különleges karaván érkezett Nyugat-Európába 2014 decemberében Kínából. Bár évezredeken át megszokottnak számított, ezúttal mégsem tevék és lovak, hanem dízelmozdonyok cipelték a nyolcvankét vagon terhét több mint tízezer kilométeren át. Ezzel az úttörő eredménnyel összeköttetés létesült a kínai tengerparttól nem messze fekvő Jivu városa és a spanyolországi Madrid között. Mindez azonban csupán egy kis eleme annak a grandiózus stratégiának, amelyet Hszi Csin-ping (Xi Jinping) kínai államfő 2013 októberében hirdetett meg Egy övezet – egy út néven. A magyar fül számára különös elnevezés valójában egy, a teljes Eurázsiát felölelő gazdasági és infrastrukturális együttműködést takar, amelynek keretében Kína 40 milliárd dollárt fordítana a kontinens összeköttetési hálózatának fejlesztésére. A terv egyfelől a „Selyemút gazdasági övezet” révén a szárazföldi kapcsolatokat helyezi előtérbe, míg a „XXI. századi tengeri selyemút” a hajózási együttműködés előmozdítására törekszik. Mindezt azonban Kína nem puszta altruizmusból, hanem saját, jól felfogott érdekéből fakadóan kezdeményezte. Az együttműködésben hazánk is szerepet kaphat. Miután az Obama-kormányzat bejelentette, hogy az Egyesült Államok a jövőben sokkal több figyelmet fordít az ázsiai térségre, Kína is kénytelen volt újragondolni stratégiáját. Ennek eredményeként született meg Peking „nyugati nyitása”, amely egyszerre több célkitűzést is megfogalmazott. Egyfelől a Kína és az ázsiai országok közötti infrastrukturális és gazdasági együttműködés nagyban hozzájárulna az elmaradottabb nyugati tartományok fejlesztéséhez. Legalább ilyen fontos szempont másfelől, hogy az elmúlt években komoly kapacitásfelesleg halmozódott fel a kínai építőiparban, miközben az ország hatalmas mennyiségű lekötetlen tőkével is rendelkezik. Az új selyemút stratégia egyszerre találna helyet Kína pénzügyi és ipari kapacitásainak, miközben természetesen Peking politikai mozgásterét is növelné Ázsiában. Ez utóbbi különösen fontos szempont a kínai vezetés számára, hiszen az ország ellátási útvonalai jelenleg kiszolgáltatottak az amerikai flotta által uralt tengeri kereskedelemnek. Amennyiben Kína politikai, gazdasági befolyást és alternatív szállítási összeköttetéseket tudna kiépíteni az eurázsiai szárazföldön, azzal sokkal előnyösebb stratégiai pozícióba kerülne.
Miért jelent meg Bige László százmilliója után az egyik fia is Magyar Péteréknél?
