A jelszóval („Az emberség Európájának fenn kell maradnia – a balekság Európájának vége”), amely Puzsér Róbertnek a burka és a burkini franciaországi tiltásáról szóló írását (A velünk élő középkor vége, Magyar Nemzet, 2016. szeptember 1.) zárja, csak egyetérteni lehet. Víziójának megvalósítása érdekében azonban a szerző olyan lépéseket sürget, amelyek éppenséggel aláásnák az emberség Európáját, és a balekság Európájának ágyaznának meg.
Puzsér Róbert a burka és a burkini tiltásában egyaránt az iszlám által elnyomott nők felszabadítását és a nyugaton élő muszlimok integrációjának biztosítékát, a párhuzamos társadalmak kialakulásának fékjét látja. Ehhez kapcsolódva sürgeti az európai iszlám oktatás átadását a szalafiták kezéből az „iszlám misztikusokként” ismert szúfikéba. Ez a recept, bár kétségkívül jó szándékú és a hazai nyilvánosságban domináns iszlamofób hisztériakeltéshez képest szofisztikáltabb, olyan típusú leegyszerűsítéseken és tévhiteken nyugszik, amelyek tévútra vezetik a mégoly jóindulatú javaslatokat.
A szúfi oktatás privilegizálásának koncepciója a katolicizmus egyetemességét erőltetné egy alapvetően más közegre, figyelmen kívül hagyva az iszlám és a szúfizmus decentralizáltságát és sokszínűségét, a muszlim és szúfi közösségek helyhez és időhöz kötött teológiai és kulturális sajátosságait. „A szúfizmus” mint az oktatás-nevelés csodagyógyszere nagyjából annyira életszerű ötlet, mintha valaki a pécsi pálosok kezébe akarná adni Európa összes keresztényének a nevelését, a kijevi ortodoxokétól a zürichi reformátusokén át a firenzei katolikusokéig. A gondolat ráadásul azon a nemegyszer cáfolt tévhiten alapszik, hogy míg a szalafijja definíció szerint erőszakos és intoleráns, addig a szúfizmus mindenkor békés és toleráns. Ezzel szemben a Nyugat romantikus irodalmi élményei nyomán afféle pacifista muszlim hippiközösségként elképzelt szúfizmus tarka története során ugyanúgy számtalanszor szolgált a birodalomépítés, az erőszakos dzsihád és a vallási tisztogatás igazolására (Nyugat-Afrika dzsihádállamaitól az indonéz Front Pembela Islamig), ahogy napjainkban a szalafijjának is léteznek a békés felekezeti egymás mellett élést szorgalmazó, „mérsékelt” csoportjai. Ez nem kétváltozós egyenlet: a teológiai orientáció önmagában nem sokat mond a toleranciához vagy a vallási erőszakhoz való viszonyról (ahogy a keresztények vagy a buddhisták esetében sem).















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!