A nagy Yahoo-trükk

Ha elengedjük a fantáziánkat, akár összeesküvést is összerakhatunk az egyes történésekből.

Balogh Roland
2016. 10. 09. 8:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valami nagyon nincs rendben a Yahoo körül. Az elmúlt három hétben ugyanis egymást követték a kellemetlen hírek, a nemzetközi sajtóban és a közösségi oldalakon futótűzként terjedtek az amerikai technológiai nagyvállalattal kapcsolatos botrányok.

Kezdődött azzal, hogy kiderült, mintegy félmilliárd felhasználójuk személyes adatait lopták el ismeretlenek még két évvel ezelőtt, és a digitális kor eddigi legnagyobb adatlopását csak azután igazolta vissza a techóriás, hogy a legnagyobb amerikai mobilkommunikációs cég, a Verizon 4,83 milliárd dollárért épp megvette a Yahoo internetes portfólióját. Majd a minap robbant az újabb bomba, a levelező- és hírkereső-szolgáltatásairól is ismert techóriás egy olyan saját szoftvert fejlesztett, amellyel megfigyelte a felhasználók leveleit és az így összegyűjtött információkat továbbította az amerikai Nemzetbiztonsági Hivatalnak (NSA), valamint az FBI-nak. Tette a cég mindezt úgy, hogy Edward Snowden három évvel ezelőtti híres szivárogtatása után Obama elnök szerint megszüntették az ilyen jellegű hírszerzési módszereket. Ezzel egy időben a megfigyelésekhez asszisztáló nagyvállalatok, mint például az Apple, átestek a ló túloldalára, és a Snowden utáni korszakban épp az adatvédelem nagy bajnokaivá léptek elő.

Mi történik akkor a Yahoo-nál? A kérdést joggal tehetjük fel, az egymást érő kínos ügyek ugyanis mintha egy irányba mutatnának: igen nagyfokú felhasználói bizalomvesztés mellett a vállalat elporladása, eltűnése sejlik fel. E botrányok közül már egy is végzetes lehet. A felhasználók mellett ugyanis a befektetők is pillanatok alatt elillannak a „megbízhatatlan”, kompromittált helyzetbe került cégek mellől.

Ha elengedjük a fantáziánkat, akár összeesküvést is összerakhatunk az egyes történésekből. Miről lehet ugyanis szó? Egy szebb napokat megélt, az ezredfordulón és a 2000-es évek elején a techipar egyik húzóvállalatának számító óriás szétcincálása zajlik épp az orrunk előtt. Ezek a botrányok pedig keményen érinthetik a Yahoo tőzsdei szereplését, amely egyébként épp jelentős erősödést mutatott az elmúlt fél évben. Igaz, részvényeik értéke erősen alulmúlja a 2000-es évek elejének csúcsteljesítményét.

A botrányok jól jönnek a nagy riválisoknak, mert a cég esetleges felszalámizásával előttük nyílnak meg a piaci rések. Kérdés, kinek állhatott érdekében ellopatni a Yahoo felhasználóinak személyes adatait. A hivatalos közlemény szerint egy külföldi ország állt állítólag az ügy mögött, de nem lennénk meglepve, ha a „megbízást” nem Moszkvából, Phenjanból, netán Pekingből, hanem a szomszédból rendelték volna meg. A „lopást” könnyen végrehajthatták kiberkalózok egy rivális megbízásából, a pénz mindig jól jön, az meg nem feltétlenül számít, honnan is érkezik. A Yahoo gondjait tetézi, hogy a Verizon egymilliárdot követel vissza a 4,83 milliárd dollárért megvásárolt portfóliójából, mert szerintük az anyacég megvezette őket azzal, hogy a vásárlás előtt nem jelezte a felhasználók adatainak tömeges lopását.

Közben a felhasználók megfigyelését érintő alapdilemmáról sem szabad megfeledkeznünk. Egyértelmű ugyanis, hogy a Snowden által felfedett jogtalan tömeges kormányzati lehallgatási gyakorlat – amint ezt a yahoo-s botrány bizonyítja – továbbra sem szűnt meg, mondjanak bármit a politikusok. S így azon sem kell meglepődnünk, ha a jövőben más, a magát most épp az adatvédelem nagy bajnokaként feltüntető techóriásról derül ki, hogy a színfalak mögött ugyanúgy összejátszik a megfigyeléseket csúcsra járató, arról leszokni semmi szín alatt nem akaró kormányzati szervekkel. A kérdés már csak az, ki jár jól azzal, hogy most leleplezték a Yahoo ez irányú gyakorlatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.