A héten véget ért az Oktoberfest, Németország és a világ leglátogatottabb sörfesztiválja. Bár az ilyenkor szokásos médiakampány a fesztiválra látogatók alhasi érzelmeire kíván hatni, „sörvedelős-combcsapkodós” bulit ígérve, az Oktoberfest ennél sokkal több. A világ legnagyobb népünnepélyét 1810 óta rendezik meg Münchenben, a Theresienwiese nevű mezőn, annak emlékére, hogy Lajos bajor herceg Terézia szász-hildburghauseni nagyhercegnővel tartott esküvője alkalmából meghívta München polgárait egy fesztiválra. Az ünnepekre általában úgy gondolunk, hogy azok forrása a nép, és az állami vezetők később ráülnek a népi hagyományokra, kisajátítva azokat. Ám akadnak jócskán olyan népünnepélyek is, amelyeket felülről hívtak életre. Az Oktoberfest utóbbiak közé tartozik, hiszen a Wittelsbach királyi dinasztiának köszönhető. A Bajorországban évszázadokon át választófejedelmi címet viselő Wittelsbachok a királyi koronát Napóleon kezéből vették át, és a Habsburgokhoz meg a Hohenzollernekhez képest parvenünek számító dinasztia többek között az Oktoberfest révén, valamint a bajor kultúra támogatásával kívánta bizonyítani, hogy méltó helye van a királyi házak sorában.
Émile Durkheim francia szociológus a XIX. század végén vizsgálta a vallás jelentőségét a társadalomban. Úgy találta, a vallások egyik feladata a társadalmak integrációjának biztosítása. Ez ma, a XXI. század elején lapos közhelyként hangozhat. Ám a XIX. század végi Franciaország erősen antiklerikális közéletét figyelembe véve nem becsülhető alá Durkheim megállapításának korabeli jelentősége. A szociológus felismerte, hogy a vallásos ceremóniák olyan közösségi élményt teremtenek, amelyek képesek megerősíteni a politikai közösség alapját is. Nem véletlen, hogy a francia forradalom idején Haza-oltárt emeltek a Mars-mezőn, a Notre-Dame-ban megrendezték Ész istennő, majd Robespierre celebrálta a Legfelsőbb Lény ünnepét is, és általában véve a forradalmárok egy új politikai vallás megteremtésére tettek kísérletet, ahogyan azt Rousseau is felvetette a Társadalmi szerződésben.