Az új esztendőnek már az első napjaiban jó hírrel örvendeztette meg utasait a Magyarországról is járatokat indító holland légitársaság, a KLM. Az Amszterdamból startoló gépeinek kerozinjához 0,5 százalékban (!) fenntartható üzemanyagot (SAF) is kevernek.
Az új adalék (tehát nem a teljes keverék) 75 százalékkal kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményez. Üzenete szerint a vállalat ezzel hozzájárul a fenntartható repülés elterjesztéséhez, és lehetőséget kínál utasainak, hogy zöldítsék útjukat, ha kell nekik, ha nem.
A KLM utasainak ugyanis a jegyükért, az út hosszától és a választott kényelmi fokozattól függően, 1–12 euró felárat kell fizetniük. Illetve mélyebben is a zsebükbe nyúlhatnak, ha még többet akarnak tenni a környezetükért.
A Shell karbonsemlegesítési programjának köszönhetően a földön is hasonló logika alapján zöldíthetjük a közlekedésünket. A benzinkutaknál tankolva hat forint/liter pluszköltségen (vagy 6 Club Smart-pont fejében) nullára csökkenthetjük az általunk megvásárolt üzemanyag szén-dioxid-emisszióját.
Maga az üzemanyag összetétele természetesen nem változik meg, viszont az önkéntesen befizetett összeggel az olajipari cég offset programját finanszírozzuk, magyarán a szén-dioxid megkötésében szerepet játszó erdővédelmi és fatelepítési kezdeményezéséhez járulunk hozzá anyagilag – a KLM-mel ellentétben legalább önkéntes módon.
Környezetünk megóvásáért személyesen is felelősek vagyunk. Az említett példák azonban arra világítanak rá, hogy az egyéni felelősség hangsúlyozásával a szennyező vállalatok az általuk okozott környezetvédelmi és szén-dioxid-kibocsátási problémák megoldásának terhét előszeretettel pakolják át vásárlóik vállára.
A KLM-et, a légi közlekedés többi szereplőjéhez hasonlóan, megviselte a koronavírus-válság, de még 2019-ben, a járvány első (tört) évében is közel félmilliárd eurós profitra tett szert. A járványidőszak a Shellhez sem volt kegyes, ám a vállalat 2019-ben még 16,4 milliárd dollár nyereséget könyvelhetett el.
A kérdés, ha már a felelősségről beszélünk, hogy miért nem a cégek nyúlnak jobban a zsebükbe, ha a környezetért valóban tenni akarnak, és miért a fogyasztókkal fizettetik meg a klímacechet.