Az európai uniós források szétosztása körül mindig is voltak kérdőjelek, és nemcsak a 2004-ben csatlakozott közép-európai országokban, hanem még az uniós fejlesztéspolitika bezzeggyerekeként sztárolt Írországban is. Mégsem hallottuk soha, hogy olyan drasztikus pénzelvonással sújtottak volna egy országot, mint Lengyelországot vagy Magyarországot.
Amely országokban – így az uniós bikkfanyelv – az uniós pénzügyi érdekeket sértő problémák következtében az uniós költségvetés védelmét szolgáló jogállami feltételességi eljárás lefolytatására van szükség. Éppen ez zajlik most.
És mivel az uniós bikkfanyelvet halandó ember nemigen érti, ezért a magyarországi ellenzék készséggel siet az egyszerű polgárok segítségére, és – a szöveghűséggel viszonylag keveset törődve – fordítja a szöveget: Orbán és haverjai mindent ellopnak, és ezért nem ad pénzt az unió. Másként szólva: az uniós pénzek felhasználása körül tombol a korrupció.
Jelen írás keretei között nem kívánok azzal foglalkozni, hogy miért tartja vissza az unió a Magyarországnak járó forrásokat. Helyette azt a kérdést kívánom körüljárni: igaz lehet-e, hogy az uniós pénzek szétosztására egy olyan korrupciós mechanizmus telepedett rá, amelyet Orbán Viktor és köre működtet.
Az, hogy mindent ellopnak, nyilvánvalóan a legjobb esetben is költői túlzásnak nevezhető, hiszen bármerre járunk az országban, mindenhol láthatjuk az uniós források felhasználásával létrejött beruházásokat, a gyorsforgalmi utaktól vagy éppen a kerékpárutaktól kezdve a megújult kórházakon és falusi-kisvárosi egészségügyi létesítményeken át a turisztikai vagy sportlétesítményekig.
Legyünk azonban megengedők, és értsük úgy az ellenzéki állítást, hogy egy központilag működtetett korrupciós mechanizmus részeként az uniós források egy jó részét lopják el.
Ebben az állításban két állítás van jelen egyszerre: egyrészt az, hogy az uniós források egy része egy korrupciós mechanizmuson keresztül illetéktelen kezekbe kerül, másrészt az, hogy mindez egy központilag működtetett mechanizmus, amelynek a szálai a miniszterelnökhöz vezetnek. Ahhoz, hogy ennek a kijelentésnek – és ezen belül mindkét állításnak – a valóságtartalmával kapcsolatban véleményt mondhassunk, nem árt ismernünk az uniós források osztásának mechanizmusát.
Az uniós források egy részét egyfajta versenyeztetési eljárásban, pályázati úton (vagyis benyújtott támogatási kérelmek alapján) ítélik oda gazdálkodó szervezeteknek, civil szervezeteknek vagy önkormányzatoknak. Ezen belül az önkormányzatoknak juttatott fejlesztési források esete némileg speciális, mivel ott a versenyeztetés mellett megjelenik a térségi tervezés, és a verseny mellett az együttműködésnek, az egyezkedésnek is helye van.
A források más részének felhasználásáról kormányzati döntés születik, és állami beruházás valósul meg belőlük. Előbbire szolgálnak példaként a vállalkozások beruházásait támogató pályázati konstrukciók, utóbbira példa egy gyorsforgalmi útnak uniós források felhasználásával történő megépítéséről szóló döntés.