Mintegy 3300 milliárd forint az értéke

Éves szinten mintegy 3300 milliárd forint értékű élelmiszer jellegű termék forog a magyar piacon.

NT
2012. 05. 24. 11:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Heti Válasz és a Figyelő című hetilapok által a magyar élelmiszer-gazdaság helyzetéről szervezett fórumon a helyettes államtitkár mindehhez még hozzátette: tavaly ebben a piaci szegmensben a magyar kivitel értéke elérte a 6,9 milliárd eurót, míg a behozatal összességében 4,3 milliárd eurót tett ki.

A magyar piac ezen a területen sokszereplős: mintegy 400 ezer mezőgazdasági ős- és kistermelő, valamint családi gazdaság; csaknem 13 ezer társas vállalkozás; további 8500 élelmiszer-ipari cég és közel 20 nagy élelmiszer-kiskereskedelmi lánc alkotja. Ezek a piaci szereplők adják a piaci forgalom döntő hányadát. A helyettes államtitkár emlékeztetett arra, hogy a fogyasztó igényeinek maradéktalan kielégítéséhez hozzájárulhat az értékesítési lánc lerövidítése.

A közvetítői csatornák lerövidítése azt a célt is szolgálhatja, hogy a termelők nagyobb jövedelemhez jussanak, így a vidéki emberek életkörülményei érezhetően javuljanak. Ezért a kormány kiemelt programja az alternatív értékesítési csatornák – a helyi piacok – fejlesztése, amit a közelmúltban módosított jogszabályi környezet is szolgál. Utalt ugyanakkor arra, hogy a közvetlen értékesítési formák nem helyettesíthetik a hagyományos kereskedelmet, amely a termékek fejlesztésére, az innovációra is ösztönzi a beszállítókat, lényeges eleme az élelmiszer-biztonság szavatolása, a magyar termékek iránti fogyasztói bizalom erősítése.

Éder Tanász, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének elnöke arról beszélt, hogy az élelmiszer stratégiai áru. Ám csak akkor tudják eladni terméküket a gyártók, ha az nagy mennyiségű – azaz kereskedelmi tétel –, biztonságos, továbbá jó minőségű és hosszú szavatossági idejű. Hozzátette: a magyar élelmiszeripar legnagyobb gondja a csökkenő termelés mellett a belső piac egy részének elvesztése, miközben a feldolgozó cégek mérete uniós léptékkel mérve kicsi vagy esetleg közepes. Ennek ellenére a kivitel az utóbbi években folyamatosan nőtt. Megjegyezte: a versenyképesség érdekében szükség lenne a belföldi vállalkozások horizontális és vertikális szerveződésére, valamint a mikro- és kisvállalkozások nagyobb réspiaci jelenlétére is.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a reális piaci folyamatokkal nem magyarázható, hogy az élelmiszer-fogyasztás az idei év első három hónapjában emelkedett a kedvezőtlen gazdasági körülmények ellenére is. Ez a kereskedők számára kedvező. A kedvezőtlen körülményekhez ugyanakkor a kereskedők igyekeznek igazodni – tette hozzá. Úgy vélte: a magyar gazdasági környezet javulásához az IMF-megállapodás nagyban hozzájárulna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.