„Metróvita” Budakalászon

2000. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatalmas viták dúlnak Budakalászon a „Dunakanyar kapujába” tervezett harmadik nagy bevásárlóközpont, a Metro körül. Az önkormányzat vezetői a beruházásból származó adóbevételekkel pótolnák a százmilliós hiányt, ám a képviselők egy része és több helyi civil szervezet akár népszavazással is meggátolná a szerinte környezetkárosító építkezést.A Cora és a Bricostore bevásárlóközpont budakalászi telepítése után a Metro áruházlánc is a mintegy kilencezres lélekszámú, főváros melletti települést szemelte ki újabb raktáráruháza építésére.Az önkormányzatban hónapok óta vitáznak arról, hogy kell-e újabb monstrum. Dévai Ferenc fideszes önkormányzati képviselő lapunknak kifejtette: a képviselő-testület megosztott a Metro-ügyben, hiszen legutóbbi ülésükön csupán egy szavazattöbbséggel kapott zöld utat a beruházás tervezése. Nem utasítják el eleve az építkezést, ám a 11-es út mellett, a Lupa-szigeti elágazásnál elképzelhetetlen a nagy forgalommal, környezetszennyezéssel, zöldterület-csökkenéssel járó áruház működése – tette hozzá a képviselő, aki az 1998-as választáson a polgármesteri székért is harcba indult, ám alulmaradt a harmadik ciklusát töltő független Harcsa Lajossal szemben.Dévai szerint a mostani vitának nincs politikai háttere, azonban az önkormányzat a budakalásziaktól nem veheti el a korábbi rendezési terv szerinti rekreációs zöld területet. A terület tulajdonosa egyébként nem az önkormányzat, hanem a Gyógynövénykutató Rt. Az ellenzők alternatív javaslata, hogy a Metro a Corával szemben épüljön fel. A most kijelölt rész gyakorlatilag a „Duna-kanyar kapuja”, s ha kell, több helyi civil szervezettel együtt népszavazás kiírását kezdeményezik – tette hozzá a képviselő.Harcsa Lajos polgármester viszont úgy látja, hogy egyes képviselőknek semmi nem drága. Az önkormányzat jelenleg 108 millió forintos működési hiánnyal küszködik, az áruház felépítésétől mintegy 50-100 millió forintos iparűzésiadó-bevételt várnak. Az agglomerációs település első embere cáfolja, hogy jelentős környezetszennyezést okoznának, hiszen a Lupa-szigeti elágazás mellé korábban is intézményeket képzeltek el. A tervek szerint az építkezés még az idén megkezdődne, és az év végéig be is fejeznék.A képviselő-testület háromszor tárgyalt az ügyről, mindhárom alkalommal többséget kapott az elképzelés. Harcsa Lajos szerint személyes ellentétek is szerepet kaptak a beruházás ellenzésében, mert az őt támadó képviselő a mai napig nem törődött bele választási vereségébe.Az úgynevezett alternatív javaslatot nem támogatja, hiszen a Corával szembeni területre korábban az M0-s körgyűrű lehajtóját tervezték. – Minden igényt nem lehet egyszerre kielégíteni, biztos, hogy a Metro-építés érdekeket sért. Budakalászt kilenc év alatt kiemeltem a sárból, a jövőben pedig „fénylő csillaggá” teszem – tette hozzá a polgármester.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.