Hatalmas viták dúlnak Budakalászon a „Dunakanyar kapujába” tervezett harmadik nagy bevásárlóközpont, a Metro körül. Az önkormányzat vezetői a beruházásból származó adóbevételekkel pótolnák a százmilliós hiányt, ám a képviselők egy része és több helyi civil szervezet akár népszavazással is meggátolná a szerinte környezetkárosító építkezést.A Cora és a Bricostore bevásárlóközpont budakalászi telepítése után a Metro áruházlánc is a mintegy kilencezres lélekszámú, főváros melletti települést szemelte ki újabb raktáráruháza építésére.Az önkormányzatban hónapok óta vitáznak arról, hogy kell-e újabb monstrum. Dévai Ferenc fideszes önkormányzati képviselő lapunknak kifejtette: a képviselő-testület megosztott a Metro-ügyben, hiszen legutóbbi ülésükön csupán egy szavazattöbbséggel kapott zöld utat a beruházás tervezése. Nem utasítják el eleve az építkezést, ám a 11-es út mellett, a Lupa-szigeti elágazásnál elképzelhetetlen a nagy forgalommal, környezetszennyezéssel, zöldterület-csökkenéssel járó áruház működése – tette hozzá a képviselő, aki az 1998-as választáson a polgármesteri székért is harcba indult, ám alulmaradt a harmadik ciklusát töltő független Harcsa Lajossal szemben.Dévai szerint a mostani vitának nincs politikai háttere, azonban az önkormányzat a budakalásziaktól nem veheti el a korábbi rendezési terv szerinti rekreációs zöld területet. A terület tulajdonosa egyébként nem az önkormányzat, hanem a Gyógynövénykutató Rt. Az ellenzők alternatív javaslata, hogy a Metro a Corával szemben épüljön fel. A most kijelölt rész gyakorlatilag a „Duna-kanyar kapuja”, s ha kell, több helyi civil szervezettel együtt népszavazás kiírását kezdeményezik – tette hozzá a képviselő.Harcsa Lajos polgármester viszont úgy látja, hogy egyes képviselőknek semmi nem drága. Az önkormányzat jelenleg 108 millió forintos működési hiánnyal küszködik, az áruház felépítésétől mintegy 50-100 millió forintos iparűzésiadó-bevételt várnak. Az agglomerációs település első embere cáfolja, hogy jelentős környezetszennyezést okoznának, hiszen a Lupa-szigeti elágazás mellé korábban is intézményeket képzeltek el. A tervek szerint az építkezés még az idén megkezdődne, és az év végéig be is fejeznék.A képviselő-testület háromszor tárgyalt az ügyről, mindhárom alkalommal többséget kapott az elképzelés. Harcsa Lajos szerint személyes ellentétek is szerepet kaptak a beruházás ellenzésében, mert az őt támadó képviselő a mai napig nem törődött bele választási vereségébe.Az úgynevezett alternatív javaslatot nem támogatja, hiszen a Corával szembeni területre korábban az M0-s körgyűrű lehajtóját tervezték. – Minden igényt nem lehet egyszerre kielégíteni, biztos, hogy a Metro-építés érdekeket sért. Budakalászt kilenc év alatt kiemeltem a sárból, a jövőben pedig „fénylő csillaggá” teszem – tette hozzá a polgármester.
Diplomáciai nagyüzem Budapesten: mindenki ránk figyel