Gödöllői szalagavató Sütő András színművével

Bágyoni Szabó István
2003. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szellemi útravalóval búcsúzni egy kis közösségtől, esztétikai többlet-örömöt szerezni az elmenőknek, még diákbúcsúztató ünnepségeken sem volt eddig szokásban. Gondolom, ezzel a gödöllőiek is így vannak – a maga úti batyuját váró diáktól az élet meglepetéseit már ismerő tanáremberig, a hogyan tovább lépéseit (és költségeit) latolgató szülőtől a saját városa szellemi építkezését szívén viselő polgármesterig.
Gödöllőn a Török Ignác Gimnázium négy végzős osztályának február 8-i szalagavató ünnepségével egy tévhit örökre teret vesztett. Nem igaz, fogalmazódott meg bennünk a bizonyosság, hogy az Alma Mater csak apró csecsebecsékkel, száraz perecekkel és rozsdás félpatkóvasakkal képes teletömködni az érettségre váró diák batyuját. A diákelőadás, amelynek szemtanúi lehettünk, ennél sokkal többet jelentett. Sütő András fergeteges humorú vígjátéka, a Vidám sirató egy bolyongó porszemért (1987-ben Budapesten is megjelent a szövege) című színműve – ha áttételesen is – életre szóló üzenetet fogalmaz meg, s elsősorban talán leginkább az érettség előtt álló nemzedékek számára.
Érdemes megállnunk még egy, nem éppen mellékes mozzanatnál. Ez a szellemi útravaló üzenetként anyanyelvországunk ama részéből érkezett, ahol – és itt nem a „vidámságot” próbáljuk ellenpontozni – 1849 őszén diákok és professzorok serege, szélnek eresztett honvédek csapatai hiába próbálkoztak kimenteni a végzet várából, Arad falai közül a halálra ítélt tizenhárom tábornokot, akik közül másodikként épp a gödöllői Alma Mater névadóját, Török Ignác mérnököt szólította bitó alá a hóhér. A dolgok összefüggnek: a történelem is üzen, fiatalos helytállásra, nemzetszeretetre, az élet Isten adta értékeinek a megbecsülésére figyelmeztet.
És ha ezt irodalmunk egyik legnagyobbika, a Herder- és Kossuth-díjas Sütő András teszi, akkor még inkább oda illik figyelnünk. A gödöllői diákelőadás minden mozzanata arra utal, hogy az írói üzenetátadás szándéka (áttételesen a maturandusoknak szánt szellemi ajándékozás, az induló nemzedék feltöltése) a legjobb kezekbe került. Élet és történelmi sors fonódik egybe a színpadon, s kerekedik mindenek fölé a tiszta, természetes életkedv, a családunk és népünk, nemzetünk hagyományaihoz való értelmes ragaszkodás, amely nem tűr sem „idegen beavatkozást” (a hittérítő Prédikás az egykori kolhozosítók erőszakosságát is meghaladja időnként, a túlvilág gyönyöreiről szóló szövege akár az ötvenes évek párttitkárainak a szájába is illett volna!), sem hamis távlatosságot.

Emlékeztetnünk kell még valamire: a Tamási Áron-féle etikai, esztétikai magatartást napjainkban is tovább vivő író mestere a színpadi helyzetek bonyolításának, a nyelvi játékosságnak. Erdélyben erre íróembernek szüksége is volt a kommunista diktatúra idején, hiszen a magyar közösséghez bizony olykor csak nagy-nagy áttételekben, szinte példabeszédekben lehetett szólni. Nézőit néha akkor sirattatja meg, amikor talán nevetniük kellene, néha meg akkor nevetünk groteszk nyelvi és helyzetbéli fordulatain, amikor sírnunk kellene.
Mi is történik a Vidám sirató színpadán? A Mezőségen élő, megözvegyült Fügedes Károlyt – akire lányai „életbe röptetésének” a súlya nehezedik – a hittérítő és ájtatos szövegű Prédikás győzködi, álljon át szektájába, mondjon le addigi életviteléről, magyarán: adja be derekát az „idegen eszmének”. (Volt már erre példa történelmünkben.) A becserkészés sikerrel is járna, de megjelennek a „fehérnépek”, a lányok és Emma asszony, és fölnyitják Fügedes szemét.
A természetesség, az emberi tisztaság, az ösztönös hagyományőrzés megtestesítőiként megjelenő Fügedes-lányok a farsangi játékokról, mesékből, tehát a szóhagyományból többet tudnak Ádámról és Éváról, a világ keletkezéséről, mint a magát Isten földi helytartójaként feltüntető Prédikás. Nem csoda, hogy ők – mármint a fiatalok, az élet hosszú útjára csomagolók – tárják fel apjuk előtt a valóságot, őnekik köszönhető annak az üzenetnek a megfogalmazása, amely a színpadon játszadozó diáknak és nézők soraiban ülő szülőknek egyaránt szólt.
Az előadást követően, a szalagavató ünnepség kezdetén a Török Ignác Gimnázium igazgatója, Heltai Miklós a lényegre tapintott, mondván: vidámak voltunk, lelkünk mégis tele keserűséggel, hiszen a magyar sorsról szólt ma este itt minden mondat. Az összetartásról nagy-nagy nemzeti szétszórattatásunkban.
Gödöllőn valami új hagyományteremtés indult el február 8-án: az érettség előtt álló diákság a reális távlatokban való gondolkodás irodalmi példájával találkozott. Aligha képzelhető el ennél tartalmasabb útravaló.
(A Sütő-darab fontosabb diákszereplői: Fügedes – Bauer János, Prédikás – Janan Mirwais, Emma – Fábián Bogi, a lányok: Máté Gyopár, Csepregi Lili, Fazekas Réka, Szívós Enikő, Bocsik Fruzsina. Rendező: Fábián Bertalan és tanártársai.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.