Kiemelték a szovjet csatarepülő roncsait a Balatonból

Befejezték annak az Il-2 Sturmovik típusú szovjet csatarepülőnek a kiemelését a Balatonból, amelyet 1945. március 23-án lőtt le a német légvédelem Alsóörsnél.

2003. 02. 16. 18:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1972-ben – lakossági bejelentés nyomán – megtalált gép legnagyobb egyben maradt darabját, a közel másfél tonnás motort hat méter mélyből hozták föl vasárnap a Top-Gun Víz Alatti Kutatócsoport búvárai és a katasztrófavédelem munkatársai emelődaru és markológép segítségével.

Előzőleg már felszínre került a repülő törzsének és szárnyának több darabja, a két 380 literes üzemanyagtartály, sőt, a pilóta és a lövész maradványainak egy része is. A Sturmovik – a motort leszámítva – szinte elemeire bomlott a becsapódáskor, alkatrészei szanaszét szóródtak a partmenti nádasban.

A felszínre hozatal azért volt sürgető, mert a gépből tavaly ősz óta szivárgó benzin és olaj veszélyeztette a környezetet – tájékoztatta lapunkat Horák Attila, a munkálatokat koordináló Veszprém megyei katasztrófavédelem osztályvezetője. Elmondta: a repülő orr-része és pilótafülkéje olyan mélyen a talajba fúródott, hogy azt most nem tudták kiemelni. Szombatra mérték be a motor pontos helyét, a tegnapi kiemelés pedig annak ellenére zökkenőmentes volt, hogy a lápos, mocsaras nádasba a katasztrófavédelem daruja nem mehetett be. A munkagödörben maradt szennyezett iszapot perlittel semlegesítették, a tartályból kifolyt olajat pedig elszállították.

Kiss Imre, a készenléti rendőrség tűzszerészeti szolgálatának alezredese közölte: a felszínre hozatalkor bebizonyosodott, hogy a pilóta korábban kioldotta a bombákat, így robbanásveszély nem volt.

A kiemelt roncs a magyar állam tulajdona, ezért alkatrészeit a szolnoki repüléstörténeti múzeumba szállítják – tudtuk meg Süli Csabától, a Hadtörténeti Intézet muzeológusától. Közölte: a restaurálást követően az épen maradt motort egy 1999-ben, Balatonkenesén megtalált Il-2-es törzsével együtt állítják ki. Hozzátette: a két orosz katona maradványainak nagy részét már 1972-ben eltemették, két évvel később pedig Alsóörsön kegyhelyet alakítottak ki emlékükre. Mivel most újabb csontokra bukkantak, a Hadisírgondozó Iroda kegyeleti okból fölvette a kapcsolatot az orosz hatóságokkal.

A születése óta, vagyis 73 éve Alsóörsön élő Horváth Géza emlékei szerint a balatoni csata idején a rengeteg harci repülő szinte elhomályosította az eget. Az Il-2-es lezuhanását nem látta, de azt igen, hogy számos polgári épületet romba döntöttek az oroszok bombái. Viszont fő céljukat, a vasútállomás lerombolását nem tudták elérni. Az ezerkétszáz lelket számláló falu szerencsére viszonylag kevés áldozattal megúszta a háborút; az átvonuló katonák sem kegyetlenkedtek annyit, mint másutt.

A zord idő, és nehéz terepviszonyok ellenére a terv szerinti négy nap alatt végeztek a munkával – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Bruckner János, a Top-Gun Víz Alatti Kutatócsoport vezetője. A kiemelésben döntő érdemeket szerző búvár szerint a Balatonban további hetvenegy második világháborús repülőgéproncs található, amelyeket azonban állami segítség nélkül nem tudnak kiemelni. Hozzáfűzte: ha kapnak anyagi támogatást, akkor nyáron hozzáfognak egy Messerscmitt 109-es kiemeléséhez, melynek lelőhelyét – az amatőr kutatók és búvárok rohamát elkerülendő – egyelőre nem árulhatja el.

Úgy tudjuk, a balatoni horgászok számos lezuhant repülő pontos helyével tisztában vannak, de mivel rengeteg hal tanyázik a biztonságot nyújtó gépek fedezékében, nem árulják el a hatóságoknak. A most kiemelt roncsok között azonban biztosan nem tanyázott egyetlen hal sem, mert a gép mélyen a földbe fúródott becsapódáskor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.