A múlt hét szerdai határidőig már 39 vállalkozás jelentkezett a BKV-nál az elektronikus jegy- és bérletrendszer kialakítására kiírt pályázaton. A chipkártyák kibocsátását és az ezzel kapcsolatos elszámolási feladatok lebonyolítását ugyanakkor a BKV inkább saját maga alapította szakosított hitelintézettel oldaná meg.
Ez azt is jelenti, hogy rövid távon nem várható, hogy a plasztik valódi bankkártyává válik. Ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés azt is szeretné elérni, hogy az elektronikus pénztárca-funkciókkal is rendelkező kártyát a parkolóautomatáknál is használni lehessen.
Kós András projektigazgató a lapnak elmondta, hogy február elejére végeznek a beadott jelentkezések értékelésével, s a pályázók ezt követően vásárolhatják meg a részvételi dokumentációkat. A tervek szerint egyébként a kisföldalatti vonalán már idén megkezdődhet próbaüzem, 2006 februárjától pedig élesben is működhet a rendszer, a többi metróvonal 2006 végére kapcsolódhatna be, majd a busz- és villamoshálózatokra kerül a sor.
Az előzetes elképzelések szerint a BKV check in-check out rendszerben működtetné a chipes jegyeket és bérleteket, ami azt jelenti, hogy az utas a fel- és a leszálláskor egyaránt érvényesíti a jegyet.
Kós András projektigazgató szerint a teljesítményarányos tarifarendszernek degresszívnek kell lennie: a hosszabb utat megtevőknek arányaiban kisebb díjat kellene fizetniük, mint az 1-1 megállót utazóknak, ellenkező esetben ugyanis a hosszabb út megfizethetetlen lenne. Az érvényesítéshez a jegyet csak hozzá kellene érinteni a leolvasóhoz.
Miután a chipkártya a tervek szerint elektronikus pénztárca-funkciókat is ellát majd (a tervek szerint nagyjából 25 ezer forintig lenne feltölthető), a fővárosi közgyűlés szeretné elérni, hogy a budapesti közlekedési kártya alkalmas legyen a chipkártyaolvasóval egyébként már ellátott parkolóautomatáknál is a fizetésre.
Forrás: Napi Gazdaság

Megkötözve, fej nélkül hevertek az áldozatok - döbbenetes leleteket találtak a magyar régészek