Bankot alapítana a BKV az új jegy- és bérletrendszeréhez

Szakosított hitelintézetet alapítana a Budapesti Közlekedési Vállalat azon chipkártyák kibocsátására – illetve az ezzel kapcsolatos elszámolási feladatok lebonyolítására –, melyek a tervezett elektronikus jegy- és bérletrendszer kialakításához lennének szükségesek – írja mai számában a Napi Gazdaság.

MNO
2005. 01. 13. 8:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt hét szerdai határidőig már 39 vállalkozás jelentkezett a BKV-nál az elektronikus jegy- és bérletrendszer kialakítására kiírt pályázaton. A chipkártyák kibocsátását és az ezzel kapcsolatos elszámolási feladatok lebonyolítását ugyanakkor a BKV inkább saját maga alapította szakosított hitelintézettel oldaná meg.

Ez azt is jelenti, hogy rövid távon nem várható, hogy a plasztik valódi bankkártyává válik. Ugyanakkor a Fővárosi Közgyűlés azt is szeretné elérni, hogy az elektronikus pénztárca-funkciókkal is rendelkező kártyát a parkolóautomatáknál is használni lehessen.

Kós András projektigazgató a lapnak elmondta, hogy február elejére végeznek a beadott jelentkezések értékelésével, s a pályázók ezt követően vásárolhatják meg a részvételi dokumentációkat. A tervek szerint egyébként a kisföldalatti vonalán már idén megkezdődhet próbaüzem, 2006 februárjától pedig élesben is működhet a rendszer, a többi metróvonal 2006 végére kapcsolódhatna be, majd a busz- és villamoshálózatokra kerül a sor.

Az előzetes elképzelések szerint a BKV check in-check out rendszerben működtetné a chipes jegyeket és bérleteket, ami azt jelenti, hogy az utas a fel- és a leszálláskor egyaránt érvényesíti a jegyet.

Kós András projektigazgató szerint a teljesítményarányos tarifarendszernek degresszívnek kell lennie: a hosszabb utat megtevőknek arányaiban kisebb díjat kellene fizetniük, mint az 1-1 megállót utazóknak, ellenkező esetben ugyanis a hosszabb út megfizethetetlen lenne. Az érvényesítéshez a jegyet csak hozzá kellene érinteni a leolvasóhoz.

Miután a chipkártya a tervek szerint elektronikus pénztárca-funkciókat is ellát majd (a tervek szerint nagyjából 25 ezer forintig lenne feltölthető), a fővárosi közgyűlés szeretné elérni, hogy a budapesti közlekedési kártya alkalmas legyen a chipkártyaolvasóval egyébként már ellátott parkolóautomatáknál is a fizetésre.

Forrás: Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.