Hogyan építsünk drága metrót?

A Monitorból kiderül, miként kell a központi forrásokat megcsapolva drága metrót építeni Németországban. A Süddeutsche Zeitung beszámol a magyarországi németek elüldözése kapcsán rendezett külföldi konferenciáról. A Die Welt ismerteti a svájci „kegyes halált” propagáló társaság tevékenységéről kirobbant vitát.

2007. 11. 17. 17:38
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Süddeutsche Zeitung (sueddeutsche.de)

A baloldali müncheni napilap Bocsánat! Soha többé! címmel tudósít a budapesti Parlamentben a magyarországi németek kitelepítéséről tartott konferenciáról. Magyarországról több mint 200 000 németet űztek el a második világháborút követően. Szili Katalin, a budapesti parlament elnök asszonya megható szavakkal kért bocsánatot. A helyet és az időpontot kiválóan választották ahhoz, hogy sok évvel a történtek után lezárják a múltat. Az emlékkonferencián Szili Katalin a következőket mondta: „Nekünk, politikusoknak az a kötelességünk, hogy elődeink helyett, akik a szégyenletes politikai döntésért felelősek voltak, kimondjuk: Bocsánat! Soha többé!” Norbert Lammert (CDU), a Bundestag elnöke beszédében méltatta a mai Magyarország viszonyát az elüldözés kérdéséhez. Éppen az ilyen rendezvények az „őszinteség jelképei”, fogalmazott a kereszténydemokrata politikus. Minden kultúra az emlékezésre alapul. Ezért az európaiaknak „a közös jövő érdekében a múlt közös értelmezésére kell törekedniük.” „A sebek csak akkor gyógyulhatnak, ha a szörnyűségeket kimondhatjuk, ha a felelősöket megnevezhetjük és bocsánatot kérhetünk az áldozatoktól” – fogalmazott Szili. A szocialista politikus előremutatónak nevezte azt, hogy a gesztusra abban az épületben kerül sor, ahol egykor elfogadták a jogaikat korlátozó döntéseket.

Monitor (wdr.de/tv/monitor)

A nyugatnémet televízió közéleti magazinjában Jan Schmitt és Georg Wellmann A kölni metró: drágább a transzrapidnál című cikkében ismerteti azt a trükköt, ahogyan a Rajna-parti város jelentős összegeket húz ki a tartomány és az ország kasszájából. A nyilvános építkezések gyakran dupla olyan drágán készülnek el, mint ahogy tervezték. A rendszer ismerői szerint ez nem véletlen, mert a módszer bújik meg az adópénzek szétszórása mögött. A trükk: Az építési költségeket kezdetben alulbecsülik, s a vélelmezett utasszámot túl magasan adják meg azért, hogy a tartományi és országos támogatási döntést megszerezzék. A 4,2 kilométeres metrószakasz a kölni főpályaudvart kötné össze a déli külvárossal. A tervezett időmegtakarítás mindössze 8 perc a város által számolt, napi 60 000 utassal. Szerintük a haszon óriási, az első kalkulációk szerint a költségek alig érik el az 550 millió eurót. Amennyiben az építési döntés megszületik, elkezd robbanásszerűen emelkedni a presztízsprojektek vélhető költsége. Az első kalkulációkban szereplő 550 millióból egyetlen cég sem vállalta a metróépítést. Ez aligha lehet meglepetés a város számára, hiszen a helyi közlekedési vállalat által belső használatra készült jelentésben megállapították, hogy már az építkezés kezdete előtt világos volt, nem megfelelő a munkálatok finanszírozása. Első körben 84 millió euró plusztámogatást igényeltek, míg az első kapavágás előtt a tervezett költségek máris 634 millió euróra emelkedtek. A támogatási határozatot, úgy tűnik, Kölnben pénzlenyúlási engedélyként értelmezték. 490 kérelmet írt eddig Köln városa, amiben további személyzetet, szakanyagot és egyéb külön kívánságát részletezte. A tervezési személyzetre vagy a régészeti feltárásokra igényelt összegek a 30-szorosára emelkedtek az eredetileg tervezettekhez képest. A következő körben már 954 millió eurónál álltak a költségek, majd alig néhány hónappal később eljutottak a mostani, hivatalos végösszegtervezetig, 1,1 milliárd euróig. Ma a méterenkénti 250 000 eurós költséggel a fenti szakasz Németország legdrágább metrója lesz, ötször annyiba kerül, mint a Münchenbe tervezett mágnesvasút.

Die Welt (welt.de)

A konzervatív német napilapban Svenja Flaßpöhler A halál a Dignitasnál 5900 euróba kerül címmel ismerteti a „kegyes halált” propagáló céget. Két német állampolgárnak egy zürichi parkolóban a múlt héten elkövetett öngyilkossága (lásd a november 11-i sajtószemlét – szerk.) jelentős felháborodást okozott az egyházi és politikai vezetők körében. Vádjaik szerint a svájci szervezet embertelenül és üzletszerűen foglalkozik a halállal. Nemcsak a szerelem, de a halál is megvehető. A Dignitas 2005 óta Hannoverben is filiálét üzemeltet. A Dignitasnál a halál nem olcsó, közel 9700 frankba – több mint 1,5 millió forintba – kerül a tagdíjon felül. Ludwig A. Minelli, a szervezet alapítója szerint ebből fizetik a hivatalos eljárásokat, a hamvasztást, stb. Miként magyarázható, hogy más svájci, öngyilkosságot lehetővé tevő szervezetek, például az Exit a rövid távú halálba kísérésért 2400 frankot kér, s egy három évnél hosszabb tagság esetén a „szolgáltatás” ingyenes? Ezentúl idén februárban több egykori Dignitas-munkatárs azzal vádolta Minellit, hogy egy esetben akár 10 000 frankot is elfogadott. Az a gyanú, miszerint a Dignitas tőkét kovácsol egyesek halálvágyából, nem egészen alaptalan – ugyanakkor mindeddig erre nem találtak bizonyítékot. A Dignitas tagjainak egyharmada Németországból származik, s évente jóval több mint százan hagyják magukat Svájcban halálba kísérni. A szerző szerint lassan ideje lenne a német jogszabályokban azzal a kérdéssel is foglalkozni, hogy mi történjék azokkal az emberekkel, akik tiszta tudattal kívánnak eltávozni az életből, s nem „a morfiumködben leépülni”, mint az az elfekvőkben történik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.