Ki akar a feje felett bömbölő óriásgépekkel nyaralni?

Maratoni hosszúságú lakossági fórumon tiltakoztak kedden Balatonalmádiban a Szentkirályszabadjára tervezett cargo repülőtér ellen. Egyszerűen nem tudják elfogadni azt, hogy Almádiban, az Öreg hegy fölött 180 méteren óriásgépek mozogjanak. Az elviselhetetlen zaj mellett a várható környezetszennyezésről és a rezgések okozta statikai problémákról is voltak akadémiai szintű hozzászólások – számolt be az egyik résztvevő az MNO-nak. • Mégis Boeing 737-esek repkednek majd a Balaton felett?

Pálffy Lajos
2010. 06. 10. 10:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tóth László, mint helyi háztulajdonos, az ügy horderejét a sukorói kaszinóváros példáját említve úgy mutatta be, hogy ha ezt egy egytől ötig terjedő skálán egyesre értékeljük, akkor a tervezett reptér (ami mögött ismeretei szerint egy svéd és izraeli tulajdonban lévő vállalkozás áll) a skálán legalább 3-asra, 4-esre tehető. A tervek ellen fellépő közel ezer „ügyfél” (többek között Siófok, Almádi és Tihany önkormányzata) a tervek napvilágra kerülése után elérte azt, hogy elutasították a repülőtér engedélykérelmét. (Még 2009. februárjában tartott Balatonalmádiban közmeghallgatást a Közép-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, majd azt követően júniusban elutasító határozatot hozott.) A beruházó természetesen fellebbezett, novemberben pedig az országos környezetvédelmi főhatóság megsemmisítette az elsőfokú határozatot, a regionális szervet pedig megismételt eljárásra utasította. Tóth László szerint nem az érvelésükkel volt a gond, egyszerűen annyi történt, hogy a felsőörsi jegyzőt, mint érintettet, elfelejtették bevenni a határozatba, amit így formai okok miatt meg kellett semmisíteni.

A 16 órakor kezdődő és fél kilencig tartó lakossági fórumon megjelentek a befektető képviselői, a cég ingatlanfeljelsztési vezetője és két szakértő is, akik Tóth László szerint a fórum elején azt bizonygatták, hogy „nem lesz itt semmi, ami káros” és csak négy „műveletre” lehet számítani naponta. Ezzel szemben évi 18 ezer le- és felszállást emlegettek korábban és negyedóránkénti „műveletre” kérték az engedélyezést – mondta Tóth László. A beruházó emberei után a tiltakozók kerültek sorra, több mint harmincan szóltak hozzá – civil szervezetek képviselői, akadémikusok és helyi lakosok -, s valamennyien elutasították a tervezett fejlesztést.

A tervezett reptér elleni tiltakozást koordináló Kelet-balatoni Légtérvédő Egyesület és az érintettek két további irányban is várhatóan lépéseket tesznek. Felvetődött az, hogy ha már elkerülhetetlen a ICAO Cat 1-es besorolású, nyilvános, nemzetközi kereskedelmi repülőtér megvalósulása, akkor az óriásgépek Veszprém irányából ereszkedjenek le és emelkedjenek a magasba. Tóth László szerint ez eddig azért nem jöhetett szóba, mert Veszprémben jóval nagyobb ellenállásra számít a befektető. A tiltakozók felteszik azt a kérdést is, hogy egy 5,5 milliárdos értékre becsült repülőtérhez hogyan juthatott hozzá potom egymilliárdért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.