Szász Károly: Alaptalan a pénzmosás vádja

Másfél év telt el azóta, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) létrejött, s az új elnök irányítása alatt – tevékenységét illetően – is megújult. Korábban a pénz- és tőkepiaci, biztosítási és pénztári területeket három külön szervezet felügyelte. Az új intézmény életre hívása komoly próbatétel volt. Ez a kormányzati elhatározás megelőzte korát, nemzetközi szinten is egyedülálló lépésnek bizonyult. Az idén ugyanis további öt európai ország hasonlóan döntött. Az eltelt időszak tapasztalatairól nyilatkozott lapunknak Szász Károly, a PSZÁF elnöke.

Hunyor Erna
2001. 11. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2000. év a magyar pénzügyi szektor történetében mérföldkő volt – áll a PSZÁF éves jelentésében. Mi a legfontosabb eredmény?
– A három teljesen önálló, eltérő szervezeti kultúrával rendelkező elődfelügyelet összevonását és egységesítését. Mindezt ugyanis úgy kellett megvalósítani, hogy az új, konszolidált felügyelet megőrizze a szektorokra specializálódott felügyeletek előnyeit és értékeit. Ezzel összhangban alapvető hangsúlyt helyeztünk a felügyelés elveinek és módszertanának kialakítására. Megfogalmaztuk a hivatal küldetését, az alapelveket, majd ezekre alapoztuk a felügyelet politikáit, eljárásrendjeit, vizsgálati programjait. Mivel a konszolidált felügyeleti munka megköveteli a fejlett, integrált informatikai rendszert, kiemelt feladatként kezeltük az informatikai fejlesztéseket. Ahhoz ugyanis, hogy az egyesült felügyelet ne csak kövesse a piaci eseményeket, hanem preventív módon intézkedhessen, a konszolidált adattárház kialakítása elengedhetetlen. Ezzel egyidejűleg a PSZÁF a piaci szereplőkkel újfajta kapcsolat kialakítására törekedett, méghozzá oly módon, hogy megőrizze ugyan hatósági jellegét, mégis partnerként működjön együtt a felügyelt intézményekkel. Ez folyamatos kommunikáció, amely elősegíti a jogkövető magatartást és a fogyasztók védelmét.
– Az elmúlt egy évben jelentős mértékben nőtt a felügyelet feladatköre, sőt a jövő évtől további tevékenységbővülésre lehet számítani. Milyen változások várhatók?
– A vállalatfelvásárlási szabályok változásával bővült a felügyelet feladatköre, hiszen számos olyan új jelentéstételi és ellenőrzési feladat keletkezett, amely a hivatal számára többletmunkát jelent. Mindez szükséges volt a felügyelet hatékonyabb tevékenységéhez. A pénzmosás megakadályozásával, megelőzésével kapcsolatban is bővül majd a feladatkörünk, hiszen a jövő évtől a pénzváltókat is a PSZÁF felügyeli, valamint a jegybankkal való együttműködés keretében, a készpénzhelyettesítő eszközök kibocsátásának engedélyezését, ellenőrzését is mi végezzük.
– Felkerültünk a pénzmosás szempontjából nem kellően együttműködő országok feketelistájára. Ön küldöttséggel járt Svájcban. Milyen eredménnyel jártak a tárgyalások?
– A magyar hatóságok, köztük a PSZÁF, kiemelt fontosságot tulajdonítanak a pénzmosásra irányuló cselekményekkel szembeni erőteljes fellépésnek. Az elhatározott és megtett intézkedések fényében méltánytalannak érezzük Magyarország elmarasztalását. Természetesen mindent megteszünk a listáról való lekerülés érdekében. A nemzetközi események, nevezetesen a terrortámadások hatására ma már jóval többet kell tenni, mint akkor, amikor erre a listára kerültünk. Közös érdekünk, hogy kiszűrjük a pénzmosási tevékenységet, valamint az, hogy az intézkedésekről kellő tájékoztatást adjunk mindenkinek. Ezt igazolja, hogy ma már a külföldi visszajelzések is egyértelműen pozitívak. Jelenleg minden esélyünk adott, hogy soron kívül, akár már 2002 januárjában lekerülhetünk a feketelistáról.
– Milyen intézkedések várhatók még ebben a körben?
– Nagyon fontos az ügyfelek azonosítása. Ez azt jelenti, hogy kétmillió forint fölötti készpénzes tranzakcióknál, a határon átmenő forgalomban egymillió forintnál, a pénzváltók esetében pedig háromszázezer forint esetén kell azonosítani az ügyfelet. Anonim takarékbetéteket a jövőben nem lehet nyitni, ezzel kapcsolatban külön értesítést kaptak a hitelintézetek. A már meglevő betétek tulajdonosait az idevonatkozó törvény hatálybalépése után – a betétkönyv bemutatásakor – azonosítják a pénzintézetek. További fontos szigorítás, hogy a pénzmosásról szóló törvény hatályát kiterjesztik a pénzügyi szektor közvetítőin kívül – többek között – az ügyvédekre, közjegyzőkre, műkincskereskedőkre is. A jövőben pénzváltási tevékenységet csak hitelintézetek és azok ügynökei végezhetnek majd. Újabb szigorítás, hogy akik fél évnél később jelentkeznek betéteikkel, azok azonosítása az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) egyidejű értesítése mellett történik. 2004. december 31. után pedig csak abban az esetben lehet anonim betétet névre szólóvá alakítani, ha az ORFK ehhez írásos hozzájárulását, engedélyét adja.
– Bővítené-e még a PSZÁF jogosítványait?
– Számomra az elmúlt időszak eredményei, valamint a hozzám érkezett visszajelzések azt mutatják, hogy lehetséges határozottan, következetesen, a pénzügyi piac biztonsága érdekében tevékenykedni. A fogyasztók védelme azonban további jogosítványokat igényel, amelyek révén megakadályozhatók a nemkívánatos piaci tendenciák. Ebben sokat segítene a rendelkezési jog. Ennek megvalósulásához a parlament kétharmados támogatása szükséges, s bízom abban, hogy a pártok – politikai hovatartozás nélkül – egyetértenek a felügyelet jogosítványainak bővítésével.
– A tőkepiaci jogszabályok tervezett változása miben jelent előrelépést a korábbiakhoz képest?
– A tőkepiaci törvény azt biztosítja, hogy a hazai tőkepiac további fejlődésének, innovatív termékek megjelenésének immár ne legyenek jogszabályi korlátai. A változás révén lehetőség nyílik arra, hogy azok az új termékek, konstrukciók, eljárások, amelyek életképességüket a nemzetközi tőkepiacon már bizonyították, a hazai piacon is bevezethetők, terjeszthetők legyenek. Másrészt biztosítani kell a piaci szereplők, ügyfelek érdekeinek védelmét. Úgy gondolom, ez a törvény biztosítja a piac átláthatóságát, elősegíti a megfelelőbb ügyféltájékoztatást, és ilyen értelemben a fogyasztóvédelmi törekvéseket is jobban kielégíti. Mindezek a folyamatok hosszú távon erősítik a hazai piaci szereplők versenyképességét.
– A fogyasztók érdekeinek védelmére – prevenciós jelleggel – a felügyeletnek milyen eszközei vannak?
– Ahhoz, hogy a fogyasztói problémákat megelőzzük, együtt kell élni a piacokkal. Meg kell érteni a piaci szereplők motivációit és időben kell felügyeleti jelzéseket adni, ha túlzott, a piac működését veszélyeztető kockázatok halmozódnak fel. Ez a preventív felügyeleti tevékenység alapkövetelménye. Fontos, hogy a fogyasztók számára minél átláthatóbb, minél teljesebb körű tájékoztatást tudjunk nyújtani. Ehhez olyan rendszert kívánunk kialakítani, mely a fogyasztó döntéseit megkönnyíti. Működtetjük a 06-80/203-776-os, ingyenesen hívható zöld- számot, amelyre 2001. február 1-jétől szeptember végéig több mint nyolcezer hívás érkezett. Együttműködési megállapodásokat kötöttünk a fogyasztók érdekeinek védelmére létrehozott intézményekkel, szervezetekkel, bekapcsolódtunk a fogyasztóvédelmi ismeretek oktatásába is. A felügyelt intézmények esetében pedig azt követeljük meg, hogy olyan belső rendszerük, eljárási rendjük legyen, amelynek révén az ügyfelek megfelelő tájékoztatásban részesülhetnek, s amelyek egyértelműen megkönnyítik az ügyfélpanaszok kivizsgálását. A panaszbejelentések kapcsán keletkező ismereteinket beépítjük vizsgálatainkba, fellépünk a jogosulatlan piaci tevékenységet végző szereplőkkel szemben, és ajánlásokat bocsátunk ki a fogyasztók megfelelő tájékoztatása érdekében. Kiemelt feladatunknak tekintjük a fogyasztóvédelem markánsabb érvényesülését szolgáló jogszabályok módosítását és azok betartatását.

Harmincmilliós bírság. A PSZÁF 22,90 millió forintos büntetést rótt ki a Raiffeisen csoport négy cégére – közölte a felügyelet a Magyar Tőkepiac tegnapi számában. Bírsággal a Raiffeisen Property Lízing Rt.-t, a Raiffeisen Lízing Rt.-t, a Raiffeisen Bank Rt.-t és a Raiffeisen Értékpapír és Befektetési Rt.-t sújtották. A Raiffeisen Bank Rt. bírsága 22 millió forint. A PSZÁF egyebek között a tőkeellátottság, a számviteli rendszer és az adatszolgáltatás területén észlelt hiányosságokkal indokolta a büntetést. (P. B.)

Szász Károly 1957. január 10-én született Budapesten, diplomáját a Marx Károly Közgazdaság-tudományi Egyetemen szerezte 1981- ben. Doktori disszertációját az Egyesült Államok monetáris politikájából írta 1986-ban. 1984–1995-ig a Közép-európai Nemzetközi Bank (CIB) Rt.-nél dolgozott, majd másfél évig a Magyar Külkereskedelmi Bank vállalati üzletág-igazgatója és az ügyvezetés tagja volt. 1996–1997 között ismét a CIB-nél dolgozott, 1998-tól pedig a Hypo Bank Hungaria igazgatósági tagjaként társ-vezérigazgató volt. 1999 nyarától 2000-ig a Konzumbank vezérigazgatója. 2000 májusától a PSZÁF elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.