A T. Ház megkerülhetetlen

Jaszovszky László
2001. 12. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Helyben hagyta a Legfelsőbb Bíróság, mint felülvizsgálati bíróság a másodfokú bíróságnak azt a döntését, amellyel elutasította a fővárosi önkormányzat keresetét, mert a szerződésben vállalt kötelezettségvállalás mögött nem volt országgyűlési hozzájárulás. Gondolom, a döntés mindenki számára, még a vesztes fél számára is megnyugtató lehet, mert eloszlatja azt a tévedést, hogy a mindenkori kormány, különösen egy lelépő az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kötelezettséget vállalhat, és esetleg az új parlamenti ciklusban fellépő új kormányt túlnehezült kötelem elé állítja, a kitűzött program feladására szorítja.
Ismeretlen annak indoka, hogy a Horn-kormány működése alatt miért nem hagyatta jóvá a szerződést az Országgyűléssel, miért akarta azt a választások után megalakuló – ismeretlen összetételű – parlamentre és kormányra bízni.
Vannak olyan szerződések, amelyeknek létrejöttéhez nem elég a felek egyező akaratnyilvánítása, hanem még egy további feltétel: harmadik személy beleegyezése vagy hatósági jóváhagyás szükséges, mert a létrehozni kívánt szerződés közérdeket vagy harmadik személy törvényes érdekét is sérti. Ilyenek voltak a devizakorlátozás szabályai is.
Az adott esetben is tör-
vény adta korlátozás, hogy a szerződéskötés és folyósítás csak a költségvetési törvényben foglalt előirányzatok alapján történhet.
Figyelemmel az előadottakra, érthetetlen a jogi műveltséggel rendelkező Demszky Gábor főpolgármester vádja, hogy nem jogi, hanem politikai döntés született, és én is ennek érdekében a metróperről, a Magyar Nemzetben közölt írásommal a bíróságot befolyásolni akartam.
Befolyásolási szándékom nem volt és nem is lehetett, csupán a perbeli vita eldöntésénél mellőzhetetlen, de a peres eljárásban figyelembe nem vett jogszabályokra kívántam a figyelmet felhívni. Írásom egyebet nem is tartalmaz.
A közölt dolgozatomban már feltettem a kérdést, vajon miért nem rendezték a megállapítási perben a peres felek jogviszonyát a maga teljességében. Erre a teljesítés iránti perben, a másodfokú eljárásban a Legfelsőbb Bíróságon került sor. Ennél többet most sem írnék, ha a főpolgármester úr tévedését, inkább felháborodását nem kellene eloszlatnom.
A megkötött szerződés nemcsak polgári jogi, hanem közjogi (közigazgatási) elemeket is tartalmaz, ezért a helyes tényállást és az abból levont jogi következtetést a szerződés valamennyi tényállási elemének egybevetése alapján lehet megállapítani. Mindennek vizsgálatára csak a behajtási perben, a Legfelsőbb Bíróságon került sor.
A metróperben hozott és nyilvánosan kihirdetett ítéletekből egyértelműen megállapítható, hogy a főváros hathatósan képviselte álláspontját, és hivatkozott az őt támogató helyes és téves érvekre is. Mindez nem volt mindvégig elmondható az állam képviseletéről.
Véleményem szerint a fővároshoz intézett elállási jognyilatkozat hiányos, mert az a felmondás indokaként csak a kormány határozatára utal, ami kizárja az utalványozást. A legfontosabb érvről, arról, hogy az Országgyűlés hozzájárulása nélkül a szerződés nem hatályos, említés sem történik. A harmadfokú megállapítási perben a Legfelsőbb Bíróság elé terjesztett felülvizsgálati kérelem nem támadja a jogerős ítéletnek a felmondás érvénytelenségét megállapító rendelkezését, csupán az ítélet indoklásának egyes megállapításait sérelmezi. Ezért a Legfelsőbb Bíróság is csak a jogerős ítélet kifogásolt megállapításait vizsgálta felül, de azt is látta, hogy a perben nem került sor a peres felek jogviszonyának teljes körű rendezésére, ezért azt is megállapította, hogy a bíróság nem foglalt állást abban: „az önkormányzatnak van-e alanyi joga arra, hogy költségvetési fedezet hiányában marasztalást követelhessen”. A kérdés tisztázására a behajtási perben a Legfelsőbb Bíróságon a fellebbezési eljárásban került sor. Az állam képviselője hivatkozott azokra a jogszabályokra, amelyeket figyelembe kell venni a per eldöntésénél.
A Legfelsőbb Bíróság ítéletében e szabályok alapján állapította meg, hogy a szerződés nem hatályos, mert a követelés nem volt tárgya a költségvetésnek, és ahhoz az Országgyűlés nem járult hozzá.
Ilyen értelemben foglalt állást a Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati tanácsa is. A metróperben – a megállapítási és a teljesítés iránti perben – hat bírósági eljárás volt folyamatban. Azok az érvek, amelyek az államnak a törvény által alátámasztott jogos igényét igazolják, részben a harmadik, negyedik, majd az ötödik eljárásban, a behajtási per során a Legfelsőbb Bíróság előtt kerültek csak előtérbe. Írásra ez késztetett, mert negyvenöt évi igazságügyi szolgálatom alatt – olykor nehéz helyzetekben is – a jog és az igazság összhangjára, együttes alkalmazására törekedtem.
Az önkormányzat addig volt a főpolgármester úr által hivatkozott pernyertes helyzetben, amíg a szerződés teljes körű tárgyalására és jogi megalapozottságának részletes vizsgálatára nem került sor. Ezt követően, az irányadó jogszabályok alapján lett az önkormányzat pervesztes.
A peres eljárásban észlelt hiányosságok – nézetem szerint – feltehetően a képviselet terhére és arra vezethető vissza, hogy a bíróság nem hívta fel a feleket joguk megfelelő gyakorlására. A törvény szerint a bíróságnak nincs tájékoztatási kötelezettsége, különösen akkor, amikor jogi szakképzettséggel bíró személy jár el.
Azonban kívánalom, hogy a bíró ne csak jogot lásson, hanem mondjon is: hogy a fél esetleg téves felfogását helyreigazítsa, neki a jogi helyzetbe bepillantást adjon, magatartása jogi következményei tárgyában őt felvilágosítsa. A helyes pervezetés nemcsak a közérdek, hanem mindkét peres fél fontos és közös magánérdeke.
A polgári per elsősorban a felek érdekében, a felek magánérdekeinek védelmezése, érvényesítésére van ugyan, de azért ahhoz még – a vagyonjogi perben is – fűződik fontos állami érdek.
Alkotmányunk és a hatályos jogszabályok nem követik azt a nézetet, amelynél az állam alábecsülése és a civil társadalom túlértékelése valósággal dogmaszámba megy. A magánszférának nincs prioritása a közszférával szemben. Azonos elbírálás alá esnek, a kivételes eseteket a törvény külön szabályozza. Az adott esetben is a törvény által pontosan szabályozott kötelezettségvállalásról van szó.
Írásomban ennek kifejtésére, a törvényesség érvényre juttatására törekedtem, és nem minősítésre. Ennek érdekében léptem túl az általam is vallott szabályt, hogy folyamatban lévő peres ügyben a véleménynyilvánítástól tartózkodjunk. Akkor is, ha ezt a szabályt a legkevésbé azok tartják be, akik az adott esetben leghangosabban tiltakoznak. (Nehéz lenne valamennyi esetet felsorolni.)

A szerző nyugalmazott bíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.