A természeti értékek nem válthatók forintra

A hazai gyorsforgalmi úthálózatot már csak a természet védelméről szóló törvény betartásával lehet újabb szakaszokkal bővíteni. Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter szerint még akkor is ez alapján kell építkezni, ha a jogszabály szigorú követelményei miatt növekednek a kiadások.

Jezsó Ákos
2001. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szigorúan meghatározza a természet védeleméről szóló törvény, hogy milyen feltételek alapján lehet kijelölni az autópályák, a gyorsforgalmi utak és a közutak új nyomvonalát. A hatályos jogszabály értelmében nem csak az előkészületek, de az építkezés során is gondoskodni kell arról, hogy a lehető legkisebb mértékben sérüljön a táj, és óvni kell a természet értékeit. A törvény szinte minden részletkérdésre kitér, így még arra is, hogy ahol a nyomvonal keresztezi a vadon élő állatok ismert vonulási útvonalát, ott az átjutásukat megfelelő térközönként biztosítani kell.
Turi-Kovács Béla környezetvédelmi miniszter szerint a jelenlegi autópálya-építési program munkálatai alatt a kivitelezők a törvényben, valamint a nemzeti környezetvédelmi programban lefektetett elvek figyelembevétele nélkül már nem kezdhetik el a beruházásukat. A szakminiszter példaként az M3-as autópálya most épülő nyomvonalát említette, amelyet csak azt követően véglegesítettek, hogy a lehetséges útvonalváltozatok mentén környezetvédelmi vizsgálatokat végeztek, és a területileg illetékes nemzeti parkok szakértői is kifejtették véleményüket. Mint fogalmazott, a Nemzeti Autópálya Rt. munkatársai és a Hortobágyi Nemzeti Park természetvédelmi szakemberei korábban több lehetséges nyomvonaltervezetet is azért vetettek el, mert azok viszonylag közel húzódtak volna valamelyik értékesnek tartott területhez.
– Ennek a döntésnek volt ugyan költségvetési vonzata is, de azt hiszem, hogy a páratlan szépségű alföldi táj védelme, valamint a világörökségi címet elnyert Hortobágy nyugalmának megőrzése miatt megéri a többletráfordítást. A természeti értékek ugyanis nem válthatók pénzre – mondta a szakminiszter. – A kormány nagy hangsúlyt helyez arra, hogy a hazai gyorsforgalmi úthálózat fejlesztését a környezet- és természetvédelmi szempontok alapján valósítsa meg. A környezetvédelmi és a közlekedési tárca például korábban közös megbízást adott egy tanulmány elkészítésére, amely a közlekedéspolitika és a kapcsolódó szabályozások környezeti hatáselemzésével foglalkozott. A környezeti értékek védelme távolról sem jelenti a felmerülő költségek mértéktelen növekedését. A többletkiadások ugyanis a minimálisra szoríthatók akkor, ha már az első nyomvonaltervekről értesül a környezetvédelmi hatóság, és így közreműködhet az optimális útvezetési változat kialakításában. Ha ilyen módon járunk el, az nem csak a költségeket csökkenti, de lényegesen lerövidíti a tervezési időszakot is – mondta Turi-Kovács Béla.
A gyorsforgalmi utakon egyébként nem csak a defekt, de a nagyobb testű állatokkal való ütközés is komoly veszélyforrást jelent. A törvények alapján az M3-as autópálya építői ezzel a kérdéssel is behatóbban foglalkoztak. A természetvédelmi szakemberekkel történt konzultáció után azt a megoldást választották, hogy a térségben többnyire északról dél felé futó patakok fölé a vízfolyás méreténél és az árvízvédelmi szempontok által indokoltnak nevezhetőnél nagyobb fesztávolságú hidakat építenek. Ezek ugyanis azt is lehetővé teszik, hogy alattuk a nagyobb testű állatok, például a szarvasok és a vaddisznók is zavartalanul átjussanak a pálya egyik oldaláról a másikra. A kisebb testű vadak számára ezenkívül a vonulási útvonaluknak megfelelő helyen a sztráda töltésébe alagutakat is építenek. A szakminiszter szerint mindez már az európai uniós elvárásoknak és az ottani gyakorlatnak megfelelően történik. Turi-Kovács Béla kijelentette: mind az M7-es autópálya folytatásakor, mind az M3-as tervezése alatt a környezetvédelmi tárca szakemberei nagy hangsúlyt helyeznek a természetvédelmi szempontokra.
A természetvédelmi szakemberek a nyomvonal mentén található növénypopuláció védelmét is fontosnak tartják. Ezért, mielőtt a kivitelező megkezdhette az M3-as autópálya tiszai átkelőjének az építését, természetvédelmi szakértők bevonásával pontos forgatókönyvet készített arról, hogy milyen ütemben kell a munkagépek által veszélyeztetett növényeket biztonságosabb területre átmenteni. A kivitelezőnek például el kellett vállalnia, hogy összegyűjti a nyomvonal mentén található védett margitvirág magjait, és mesterséges szaporítással gondoskodik a növény populációjának megerősítéséről. Ezenkívül a Hortobágyi Nemzeti Park szakemberei arra is nagy hangsúlyt helyeztek, hogy a Tisza partján a lehető legkeskenyebb sávban bolygassák meg a folyó menti ligeterdő nyugalmát. Turi-Kovács Béla szakminiszter a kubikgödörsorban található, ritka és ezért fokozottan védett nyári tőzike állományának megmentését természetvédelmi sikernek nevezte. A védett növény összegyűjtése után a tiszarádi erdőbe került. A réti iszalag magvait az úgynevezett viaszos érés után szedték össze, majd a tövek megerősödése és egy-két éves pihentetés után valószínűleg a közelben található Kácsa-laposba és a Göbe nevű területre kerül ez a ritka vadvirág. Az új nyomvonal építésének néhány pontján a vadvirágokat úgy gyűjtötték össze, hogy a nagyobb munkagépek félméteres talajréteggel együtt, gyeptéglaként szedték fel a talaj felső rétegét, majd azt a Hortobágyi Nemzeti Park által kijelölt helyszínre szállították.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.