Alacsony fogyasztás – méregdrágán

Ferdinand Piech makacs ember: a Volkswagen-konszern időközben leköszönt vezetője addig-addig sanyargatta a mérnökeit, amíg azok be nem váltották az általa tett ígéretet, és megvalósították a háromliteres autót.

Jávor József
2001. 12. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hiperkeveset fogyasztó kocsi alapjául – egyáltalán nem meglepő módon – a legkisebb sorozatgyártású Volkswagent, a Lupót vették. Ennek a kocsinak egyébként az itt ismertetett 3L változatán kívül is van takarékos verziója, amelyben 1,7 literes szívódízel motor dohog, ám még azzal is szép álom csupán a kitűzött háromliteres fogyasztás. Ennek eléréséhez nemcsak egy még takarékosabb erőforrásra, hanem számos high-tech megoldásra szükség volt. De egyelőre maradjunk a motornál! Az 1,2 literes masina háromhengeres – ez járási kultúra és zajszint szempontjából kifejezetten rossz hír, a valóság azonban kellemes csalódást okoz. A motorba kiegyensúlyozó tengelyt szereltek, a Lupo pedig csak autópályán, nagy tempónál ordít elviselhetetlenül. A VW marketingesei persze erre azonnal rávágják, hogy autópályán nem a nagy zajt, hanem a szupertakarékos üzemmód ellenére szép, 165 km/órás végsebességet kell észre- venni.
A motorhoz olyan ötfokozatú, automatikus váltót kapcsolnak Wolfsburgban, amely szintén segít csökkenteni a fogyasztást. Ha már bemelegedett a motor, és piros lámpánál kell várakoznunk, az elektronika leállítja a gépet, a fékpedál felengedésére pedig újraindítja. Eco-üzemmódban a motorelektronika az egyébként 61 lóerős motor teljesítményét 41-re korlátozza. Egy nyolc és fél mázsás kisautó mozgatásához ez is elég – gondoljunk csak a kis Polskira és 26 lóerejére! A Lupo 3L 855 kilogrammos saját tömegének elérése is kisebbfajta bravúr persze, hiszen a kocsiban megtalálhatók az alapvető aktív és passzív biztonsági berendezések és elektromos funkciók is. A volán magnéziumból készült, a karosszéria borítólemezei vékonyabbak a szokásosnál – viszont több merevítést rejtenek –, s az autó ablakait is vékonyabb üvegből gyártják.
A Lupo 3L-lel nemcsak a háromliteres átlagfogyasztás érhető el – ehhez persze finoman kell bánni a gázpedállal –, hanem a néhány évvel ezelőtt szintén álomhatárnak tűnő 1000 kilométeres hatótávolság is. A 34 literes tankkal – és az alaphelyzetben ennél mindössze négyszer nagyobb csomagtartóval – felszerelt miniautó azonban mégsem lesz a kispénzűek takarékos kocsija. Az igényes technika a VW-nél sincs ingyen, a Lupo 3L 3,8 millióba kerül. Hogy is van a mondás a hússal meg a levével?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.