Az elvégzett szakértői anyagok jelentős részét azonban hasznosítani tudnák egy esetleg eltérő nyomvonalú metró esetében is – tudta meg a Magyar Nemzet. A lapunknak nyilatkozó fővárosi ellenzéki politikusok élesen bírálták a főpolgármester pereskedő, kompromisszumképtelen politikáját, s nehezményezték, hogy súlyos tízmilliókat fizetett a Városháza az elvesztett per ellenére sikerdíjként az őt képviselő ügyvédi irodának.
Mint arról először hírt adtunk, a birtokunkba került, bizalmasan kezelt városházi dokumentumok szerint a fővárosi önkormányzatnak mintegy 172 millió forintos, közpénzből finanszírozott kiadást okozott az elveszített metróper. Ebből hozzávetőleg 132 millió forintot számlázott le az utóbbi három évben a Városháza az őt képviselő ügyvédi irodának, 40 millió forintot pedig a tavaszi és a legutóbb elveszített per után kellett kifizetnie perköltségként.
A négyesmetró-beruházás előkészítő munkálataira a 700 ezer eurós európai uniós támogatáson felül több mint kétmilliárd forintot költött az önkormányzat, főként saját forrásaiból.
Zsinka László, a Fővárosi Közgyűlés MIÉP-frakciójának vezetője szerint korrupciógyanúsnak nevezhető, hogy a városvezetés évek óta iszonyatos pénzeket ad egyes ügyvédi irodáknak. – Ez nem járható út, ebből az összegből akár felkészíthették volna a BKV-t az első havazásra – tette hozzá.
A politikus szerint az a pénz, amit a 4-es metró PR-munkájára költöttek, mindenképpen elveszett, kidobottnak számít, mint ahogy a városvezetés által preferált nyomvonal előkészítő munkálataira fordított összegnek egy kis része is. Zsinka László az egész pereskedést egy „maoista ámokfutásának” nevezte.
Jövőre, az önkormányzati választások után, amikor Zsinka László szerint Demszky Gábor távozik posztjáról, teljes pénzügyi átvilágításra és a fővárosban uralkodó balkáni rendszer felszámolására lehet számítani – mondta végül a frakcióvezető.
– Vannak olyan ügyvédi irodák, amelyek kifejezetten nagy haszonkulccsal dolgoznak a városvezetésnek, méghozzá közpénzből – nyilatkozta lapunknak Tirts Tamás, a fővárosi Fidesz–MDF– MKDSZ-frakció vezetője, aki szerint ilyen a metróperben a fővárost képviselő iroda is. A politikus szerint teljesen felesleges volt a pereskedés, hiszen az mindig is egyértelmű volt, hogy a kormánnyal kialakított konszenzus nélkül nem lehet elindítani egy ilyen volumenű beruházást.
Demszky Gábor folyamatosan aránytévesztésben volt, s megállapodásra való törekvés helyett a konfliktuskeresést választotta – tette hozzá. A politikus úgy véli, hogy a metró sikerpropagandájára fordított pénz – például az I love metro 4 kampány – teljesen felesleges volt, ám az előkészítésre fordított munkák nagy részét mindenképpen hasznosítani lehet a jövőben.
Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettes lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a metróépítés elvileg nem kormányfüggő. – Ha azonban szocialista kabinet alakul jövőre, májusban már elkezdik építeni a 4-es metrót. A közlekedési krízishelyzet felszámolására egyetlen megoldás létezik: a metró – mondta az MSZP-s városatya.
Vajda Pál kérdésünkre kifejtette: szerinte nem veszett el az előkészítésre költött pénz, mivel a 4-es metró más nyomvonalon nem építhető meg, mint a jelenleg is elképzelt.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium feljelentést tett a Partizán videója miatt