A Magyar Autópálya-építő Konzorciumban fele-fele arányban vesz részt a Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt. – tájékoztatott Mayer András vállalkozási főmérnök, aki Farkas László projektigazgató helyetteseként dolgozik az autópálya-építő programokon.
A munkálatokat a konzorciumi irodák fogják össze, amelyekbe a tagokat a fővállalkozó Vegyépszer Rt. és konzorciumi társai delegálják. A Vegyépszer cégcsoportnak több vállalata is dolgozik az autópályákon, így a hídépítéssel foglalkozó Mahíd 2000 Rt. és az útépítő Maút Kft., az acélszerkezetekkel, szalagkorlátokkal kapcsolatos teendőket pedig a Gyárépszer látja el.
A Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt. által létrehozott konzorcium (MAK) a pályák építésével foglalkozik. A szekszárdi Duna-híd és az oszlári Tisza-híd a Vegyépszer Rt. és a Ganz Acélszerkezet-gyártó Rt. által létrehozott, Magyar Hídépítő Konzorcium (MHK) kivitelezésében készül.
Mayer András érdekességként elmondta: idén a szélsőséges időjárás sokszor akadályozta a folyamatos munkát – a Tiszán a szokásos évi 2-3 helyett hét árhullám vonult le –, de a munkák átszervezésével minden építési területen behozták az ebből származó késedelmet.
– Ütemesen haladunk, tartjuk a határidőket. A Duna-hídon éppen most épül két mederpillér, az M3-asnál és az M7-es jobb pályájánál már befejező munkákat is végeznek. Több helyen a szalagkorlát építése és a füvesítés is elkezdődött. Az M7-es főváros felé vezető oldalán 2002. március 15-én kezdik meg a felújítást, de akár a többi építkezésnél, jövő év november 30-ig az autópálya felújítása befejeződik – szögezi le a szakember.
A Vegyépszer Rt. kivitelezésében készülő autópályaszakasz az M3-as 143,4, 169, illetve az M30-as autópálya 0 szelvényétől az 5,5 km szelvényig terjed, ehhez tartozik még egy négy kilométeres szakasz: az M30-as autópálya bekötése a régi 3-as útra. Az M30-as Emődnél csatlakozik és Miskolc felé folytatódik majd – sorolta feladataikat Lőrincz Sándor, a Vegyépszer M3-as projektjének igazgatója.
Összesen 31 km hosszú autópályát foglal magában a Vegyépszer Rt. kivitelezéséhez tartozó szakasz. Ez magában foglal még két olyan csomópontot, amely országos közutakat keresztez. Az egyik a Nyékládháza és Mezőcsát közötti, a másik a tiszaújváros–mezőcsáti csomópont. A napokban emelték be a helyére a Tiszán átívelő hidat is.
Több mint négy és fél millió köbméter különböző építési anyagot kell megmozgatni, és mintegy 1,1 millió négyzetméter burkolt felületet építenek az M3-as autópálya ama szakaszán, amely a Vegyépszer Rt. kivitelezésében készül.
– A humuszolási munkálatok teljes egészében elkészültek, az építési területről 1,2 millió köbméternyi termőföldet kellett eltávolítani – emeli ki a projektigazgató. – Idén a nagy tömegű földmunkák 95 százalékával elkészültünk. Több mint 2,4 millió köbméter földet mozgattunk meg, a töltésépítés előtti alapozások során pedig háromszázezer négyzetméteres töltésalapot erősítettünk meg geotextíliával, georáccsal. A védőréteg-építési munkák 83 százalékos készültségűek. Ez 330-340 ezer köbméter homokos kavicsréteg megmozgatását vagy beépítését jelentette. A vízépítési munkák, köztük a mederkorrekciók 75, az átereszek 95 százalékban – mintegy 1600 folyóméter hosszban – készültek el, még pár száz métert kell a keresztező utaknál megépíteni. A víztelenítési munkákhoz tartoznak még a víznyelő aknák és a keresztcsatornák. A kereszt- és hossz-szivárgók mintegy 85 százaléka szintén elkészült. Idetartoznak az árokburkolások és a surrantók is. Az utóbbiak a pályáról kis csatornákban vezetik le a vizet a töltés alján lévő talpárkokba.
Lőrincz Sándor szerint az egyik legnehezebb munkát a Tisza gátjai közötti szakasz átalakítása jelentette. Itt volt szükséges az említett háromszázezer négyzetméteres töltés alapozása. Ez év nyarán kezdődött el a pályaszerkezet építése, amely kétszer tizenöt centiméteres cementstabilizációs rétegből áll. Erre terítik a tíz centiméter vastag alap-, majd a hat centiméteres kötőréteget. A végső borítást a négy centiméteres kopóréteg jelenti majd.
Az említett 15 centiméter vastag, cementstabilizációs első rétegből eddig csaknem 44, a másodikból 42, az első aszfaltrétegből 34, a kötőrétegből pedig harminc kilométernyi készült el. A cementstabilizációs rétegből ebben az évben 167 ezer köbmétert építettek be, az aszfaltból pedig 153 ezer tonna készült el. December 15-ig szeretnék elérni a pályaszerkezetek 65 százalékos készültségi fokát. A téli szünet az időjárás függvényében az eddigi tapasztalatok szerint március közepéig tart.
Lőrincz Sándor tájékoztatása szerint a pálya burkolását szolgáló alapanyagot három cementstabilizációs keverőtelepen állítják elő, ahol naponta háromezer köbmétert készítenek el. Az aszfaltkeveréket egy óránként 175 tonna kapacitású keverőtelepen gyártják, naponta mintegy 1500-1700 tonna mennyiségben. Egy nagyobb szállító járműre 20-25 tonna anyag fér. A cementet öt, az aszfaltot két Finisher (pályaszerkezet-terítő) géppel dolgozzák be. Emellett 13 úthengerrel tömörítenek és 12 kisebb, kisegítő gépkocsi, emulziószóró, daru, kis rakodó dolgozik a helyszínen. Az elkészült cementet és az aszfaltot mintegy negyven gépkocsi szállítja a pályához, ahol hatvan ember vesz részt a bedolgozásban. A gépek automata szintvezérlésűek: a Finisher mellett kihúznak egy előre beszintezett huzalt, a gép erről a vezérszálról veszi le a leterítendő réteg magasságát és az úgynevezett oldalesést. Az útpálya keresztesését és hajlatát a gépen automatikusan beállítják.
A munkálatok az időjárás függvényében folynak. Kora ősszel elkezdték a befejező munkálatokat. Ezek során rézsűt kellett képezniük, azaz megcsinálták az úttest oldalát, a padkákat, az elválasztósávokat feltöltötték, és befejezték a humuszolást is. Az utóbbi során a rézsűkre és a padkákra visszarakják a humuszt, majd a környezetvédelmi szempontok szerint előírt fűmagkeverékkel leterítik. Terveik szerint még idén elkezdik az erdőtelepítést és a szalagkorlát építését is. Az elválasztó (zöld) sávokban két, párhuzamos szalagkorlátsor húzódik majd. Ez az autópálya közepén egy ívesen kiképzett, humuszolt és füvesített terület. A nagy tömegű földmunkákkal teljes egészében, a pályaszerkezeti rétegekkel pedig 65 százalékban készülnek el év végéig. A pályaszerkezet-építési munkákat kivéve 150 alvállalkozóval kötöttek beszállítói és szolgáltatói szerződést. Hetven százalékuk a térségből érkezett, a többiek kisvállalkozók.
A szakaszon naponta 750 műszaki, fizikai, gépkezelő és szakmunkás dolgozik, mintegy 180 munkagéppel és háromszáz tehergépjárművel. Az építési kapacitásról Lőrincz Sándor elmondta: naponta 15-18 ezer köbméter földet mozgatnak meg, aszfaltburkolat építésénél pedig 1500-1700 tonnát használnak fel. Ez az autópálya a szabványnak megfelelően 28 méter koronaszélességgel, kétszer 3,75 méteres forgalmi sávval, 2,75 méter széles leállósávval épül. Egy-egy méteres padkák vannak, az elválasztósáv öt méter széles. Az európai szabványoknak a forgalomtechnikai berendezések, a táblázás és a felfestés is megfelelnek, ahogyan a forgalom biztonságát szolgáló monitoringrendszer is.
A Betonút Rt. az M3-as autópálya 114,3-tól a 143,4 kilométerszelvényéig, csaknem harminc kilométeres szakaszát építi. Szerencsés László, a cég főmérnöke elmondta: a Vegyépszer Rt.-hez hasonlóan a nagy tömegű földmunkákat ők is befejezték. Eddig összesen 4,7 millió köbméter anyagot mozgattak meg. Humuszból 1,1 millió köbmétert szedtek le a pálya nyomvonalán, és 3,6 millió köbméternyi töltést építettek. Az ehhez szükséges anyagokat Bükkábrány, Kercsend, Mezőkövesd és Szihalom környékéről szállították az építési területre. A töltéshez ugyanannyi köbméter homokos kavicsból álló védőréteget építettek be, mint a Vegyépszer Rt. A kétszer 15 centiméter vastag cementstabilizációs rétegből eddig 450 ezer tonnát, valamint 180 ezer tonna aszfaltot terítettek le. A szakaszon két nagy csomópont épül. Az egyik a mezőkövesdi, a másik a mezőnagymihályi, amelynek a földmunkái már elkészültek, a harmincöt centiméteres homokos kavicsréteg rájuk került. A csomópontokban a burkolat építése tavasszal kezdődik. Az M3-as pályaszakasz azon részein, ahol már az első aszfaltburkolatot leterítették, megkezdődött a rézsűk humuszolása és a füvesítés. A szakaszon teljes egészében lerakták a keresztcsatornákat, elkészültek a két pályatest közötti sávban a hossz-szivárgók is. Megkezdték a pálya melletti földárkok építését, amelyeknél hetvenszázalékos készültségi szintet értek el. Az első réteg aszfaltra töb helyen már a második réteget is leterítették. Szerencsés László szerint így a munkák összkészültségi szintje elérte az 65 százalékot. A 12 hüllőátjáró is elkészült, ezenkívül hat országos keresztező főutat építenek. Ezekből december közepére a Mezőkövesdet és Szentistvánt összekötő felújított utat és az új hidat forgalomba helyezik. A Betonút Rt. szakaszán kizárólag ők építik a 21 hidat, alul- és felüljárót, amelyekből 17-nél már beemelték a gerendákat. Jelenleg a pályalemezeket építik. A Füzesabonyt Debrecennel összekötő vasútvonal és az autópálya kereszteződésénél épülő felüljárónál a cölöpözési munkákat ugyancsak befejezték, elkezdődhetett az alapozás. A szalagkorlátokat télen is tovább építik.
A főmérnök hozzáteszi: csúcsidőben több mint 1500 főt foglalkoztatnak, 250 teherautó és 120 nehézmunkagép dolgozik a helyszínen. A szállító útvonalakat úgy tervezték, hogy a munkagépek lakott területeket lehetőleg ne érintsenek. A mezőkövesdi repülőtéren idén üzembe helyezték az ország egyik legmodernebb, Amerikából származó, ASTEC típusú keverőberendezését, amely óránként 250 tonna aszfalt gyártására alkalmas.
Nagy gondot fordítanak a minőségbiztosításra – jelezte Szerencsés László –, a szakaszon a Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem végzi az ellenőrzést, az alkalmassági, a laborvizsgálatokat és a helyszíni méréseket. Az idei feladatokat elvégezték, terveik szerint, ha az időjárás megengedi, csak karácsonytól szilveszterig állnak le. A már említett szalagkorlát mellett építik a vadvédő kerítést, és tavaszszal folytatják az aszfaltozást is. Szerencsés László szerint is tartható a jövő év november 30-i átadási határidő.
Az M7-es autópálya bal pályaszakaszán a 65-ös és a 17-es szelvény között az idén elkészítették az ideiglenes harmadik sávot, azaz a korábbi zöld sáv területét felhasználva, egy harmadik forgalmi sávval kiszélesítették – mondja Haraszti Levente, az M7-es projekt irodavezetője. Magyarázatként hozzátette: ez most forgalomelterelésre használható, tulajdonképpen közúti forgalom számára rendes, terelés nélküli állapotban csak a bal pálya felújítása után lesz átadható. Tehát odafelé menet maradt az eredeti keresztmetszet, két sáv, illetve a leállósáv. Itt a táblaszéleken keletkezett úgynevezett lépcsők miatt egy ütőhatás zavarta az utazókat. Nem szedték fel ezeket a táblákat, hanem egy speciális munkagéppel összerepesztették. Tehát helyben maradt az anyag, és erre került rá egy kiegyenlítő aszfaltréteg, amely megfelelő oldalesést biztosított a pályának, majd teljes szélességben új aszfaltréteget kapott. A jobb pályaszakasz Érdtől Aligáig november 30-ára elkészült.
Emlékeztetőül elmondta: csúcsidőben egyszerre 15 aszfaltbeépítő és 35 úthenger dolgozott heti 20-25 ezer tonnás aszfaltbeépítő kapacitással. A jobb pályán, az érdi elágazástól az idei felújítási munkák során 595 ezer négyzetméter betonburkolatot kellett összerepeszteniük, emellett beépítettek mintegy 440 ezer tonna aszfaltot. A felújításnál fontos volt, hogy a téli időjárási körülmények beállta előtt meg lehessen szüntetni a terelést, ezért választották a november 30-i időpontot. Ez természetesen nem vonatkozik a 90-től a 100-as szelvényig, az Aliga és Zamárdi között készülő jobb pályaszakaszra, mert itt a határidő 2002. április 30-a. Az volt a céljuk, hogy a téli leállás előtt az aszfalt alap- és kötőréteget elkészítsék oda is, és a jövő év során már csak az úgynevezett kopóréteget hordják fel, valamint a befejező munkákat elvégezzék.
Haraszti Levente szerint tartható az április 30-i határidő. Hozzátette: Aliga és Zamárdi között úgynevezett zajvédő falat is kell építeniük, amely döntően Világos környéke és Siófok térsége közé esik, ahol a pálya a lakott üdülőterületekhez közel van. Elmondta még, hogy a jövő évben a bal pálya felújítása miatt az ideihez hasonló forgalmi problémákkal kell számolni a november 30-i átadásig.
Így lehet vége a háborúnak
