Szigorú szabályok, feltétlen elvárások

Az autópálya-építés fokozott üteme a beruházókkal és a kivitelezőkkel szemben egyaránt különleges minőségi követelményeket támaszt. A megbízó Nemzeti Autópálya (NA) Rt. olyan háromszintű minőségbiztosítási rendszert hozott létre, amelyre Magyarországon eddig még nem volt példa.

Putsay Gábor
2001. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minőség fő letéteményese a korábbi gyakorlatnak megfelelően a vállalkozó. A Magyar Autópálya-építő Konzorcium – amelynek mindkét tagja, a Vegyépszer Rt. és a Betonút Rt. is rendelkezik az ISO 9000 és ISO 14000 minősítéssel – két szervezetet bízott meg a napi mintavételi és laboratóriumi munkák elvégzésével: a Budapesti Műszaki Egyetem és a Sztrádateszt Kft. a Nemzeti Akkreditációs Testület minősítését tudhatja magáénak. Az így kialakult rendszert a megbízó, az NA Rt. is ellenőrizni kívánja, így ezt a munkát az Általános Mérnök Iroda (ÁMI) Kft. szakembereire bízta. Az ÁMI szakemberei minden munkánál jelen vannak, és folyamatos ellenőrzéssel információkat szolgáltatnak a megbízónak. A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) Rt., az ÉMI Kht. és a TLI Kft. segíti az ÁMI munkáját, szintén folyamatos mintavétellel és laboratóriumi ellenőrzéssel.
A mindennapi munkát a műszaki ellenőrök az ÁMI által jóváhagyott minőségi mintavételi tervek alapján ellenőrzik, és ez alapján adnak engedélyt a különböző munkafolyamatok elvégzésére. Az ellenőrző mérnöknek teljhatalma van az autópálya-építések minőség-ellenőrzési rendszerében. Bármikor leállíthatja a munkát és utasíthatja a kivitelezőt, hogy végezze el újból a feladatot.
Az ÁMI szakemberei valamenynyi projekten jelen vannak – mintegy hatvan ember naponta, folyamatosan ellenőrzi a munkát –, fő feladatuk annak elősegítése, hogy a minőségi és a mennyiségi munkát egyidejűleg végezzék el a vállalkozók. Hasonló feladatot lát el a három független minőség-ellenőrző intézet, a KTI, az ÉMI és a TLI. Amennyiben munkájuk közben rendellenességet tapasztalnak, a mérnököt tájékoztatják, emellett minden hónapban jelentést készítenek az NA Rt. számára.
– A KTI tavaly novembere óta vesz részt a munkálatokban az NA Rt. megbízása alapján – nyilatkozta Gáspár László tudományos igazgató, a Magyar Tudományos Akadémia doktora. – Abban az esetben, ha a minőség-ellenőrző szakemberek részéről nem lenne rendszeres a munka, az egyes elemek befejezetlensége, hibái miatt jelentős kár érné a nemzetgazdaságot, és ebből az autósoknak is sok kellemetlensége származna. Amennyiben például a töltések építésénél követnek el hibákat a megbízott vállalkozók, néhány év vagy akár hónap használat után az egész pályaszerkezetet szét kellene bontani, ami közlekedési problémákkal jár, és tetemes anyagi veszteséget okoz az építtetőnek. Ha a minőségellenőrök időben észreveszik a hibát, a vállalkozónak a saját költségére azonnal ki kell javítania, de később a rendeltetésének megfelelően üzemelhet az út – mondta a szakember.
Amint a vállalkozó teljesít egy feladatot – például talajtömörítés –, a következő munkafázist csak akkor lehet megkezdeni, ha a mérnöktől írásbeli, úgynevezett eltakarási engedélyt kap. Ezt a független szakértők, illetve a laboratóriumok aktív közreműködésével kapja meg a vállalkozó. Gáspár László szerint az, hogy magyar, köztük kis- és középvállalkozók építik az autópályákat, rendkívüli jelentőségű, de kezdetben kockázata is volt. Rendkívül előnyös ez a folyamat, mivel a magyar cégek megerősödnek, munkához jutnak, másrészt egy adott régióban – például Borsod-Abaúj-Zemplén megyében – a piaci viszonyokhoz képest olcsóbban vállalják a feladatot, amit megfelelő ellenőrzési rendszerben kitűnően elvégeznek. Elismerte ugyanakkor, hogy azok az alvállalkozók, akik első ízben vettek részt autópálya-építésben, sokkal nagyobb odafigyelést igényelnek.
Kezdetben minden nyolcadik-tizedik alvállalkozó esetében tapasztalták, hogy a cége nem készült fel megfelelően, és a munkatempóval is gondok adódtak. A vállalkozók zöme azonban tudomásul veszi, hogy mik az elvárások. Az ellenőrzésben részt vevő cégek munkája, így a KTI-é is, az első kapavágás előtt kezdődik. A kivitelező cégek a szerződés megkötését követően ugyanis a laboratóriumokban alkalmassági vizsgálatokat végeznek – főként a felhasználandó anyagok körében – és ezek alapján dokumentációkat készítenek. Ezek a dokumentumok a megbízóhoz és a minőség-ellenőrzésben részt vevő cégek mindegyikéhez eljutnak.
A helyszínen rendszeresen tartanak úgynevezett kooperációs értekezleteket, ahol a vállalkozó és az ellenőrzésben részt vevő szervek egyeztetnek. Mivel a cégek önállóan készítik jelentéseiket a munkálatok közben, a kéthetente megrendezett koordinációs értekezleteken egyeztetik az eredményeket. A cégek a hibák jelentőségét is rangsorolják. Mint azt Gáspár László elmondta, azokról a hibákról, amelyek a megadott értékektől a legkisebb mértékben is eltérnek, jegyzőkönyvet készítenek, és csatolják ahhoz a jelentéshez, amelyet az NA Rt.-hez havonta elküldenek. Ha a vállalkozó olyan hibát követ el, amelyet azonnal korrigálni kell, tájékoztatják az ÁMI képviselőit, aki teljhatalmával élve megteszi a szükséges lépéseket, súlyosabb esetben a megbízót is tájékoztatják.
A töltések építésénel az ellenőrző szervek részére komoly problémát jelent és nagy odafigyelést igényel, hogy a töltéshez nem egy, hanem több anyaglelő helyről szállítják az építőanyagot. Az intézet egyik feladata, hogy a vállalkozó által kijelölt anyaglelő hely talajából mintát vegyen, s eldöntse, hogy egy adott bánya anyaga alkalmas-e az adott célú felhasználásra. Néha előfordul az is, hogy néhány nap elteltével ugyanabból a bányából nem ugyanolyan minőségű anyag kerül a munkaterületre. Abban az esetben, ha nem jelentékeny az eltérés, a minőségellenőrök még elfogadják, végső esetben más lelőhelyről származó anyaggal pótolják. A legfontosabb, hogy a töltés teherbíró legyen, a rá kerülő pályaszerkezetek és a gépjárműforgalom terhe alatt ne mozduljon el.
Az autópálya-építés közben felmerült minőségi problémákról szólva Gáspár László elmondta: az M3-as mentén kezdetben nem minden esetben szállítottak jó minőségű földet a vállalkozók, a töltés építésénél némelyik gyakorlatlansága is problémát jelentett. Ezeket a gondokat később orvosolták, az M3-as töltése ma több mint hatmillió köbméter, jó minőségű építőanyagot tartalmaz, és az elvégzett munka minősége is megfelelő. Ugyancsak problémák adódtak az aszfaltozás közben: az anyag összetétele nem volt minden esetben megfelelő, de a korrekciók azonnal megtörténtek.
– Az autópálya rézsűivel közel sincs olyan nagy probléma, mint azt a híradásokban néha hallani lehet – tette hozzá Gáspár László. A töltések ugyanis az előírtnál körülbelül egy méterrel szélesebbre épülnek, miután a hengerek csak ilyen távolságra tudják leborulás nélkül megközelíteni a rézsű szélét. A végleges rézsű kialakítása céljából ezt a laza anyagot az építők kotróval felszedik, a töltés tetején elterítik és betömörítik. – Amíg a rézsű nincs kész, és nincs kiépítve a teljes vízelvezető rendszer, ki van téve az időjárás viszontagságainak, és így munka közben sok esetben pótolni kell a kimosódott szakaszokat. Ez az állapot nem jó, de könnyen javítható. A hozzá nem értők számára ez ijesztő lehet, de az autópálya ellenőrei kezelni tudják ezt.
Gáspár László a beruházásokkal kapcsolatban szólt arról, hogy megalapozatlanok azok a kijelentések, amelyek szerint az autópályákat azok a cégek építik, amelyek nem értenek hozzá, és sokkal rosszabb minőségben adják át az egyes szakaszokat, mint néhány évvel ezelőtt. Némelyik vállalkozó nem végzi tökéletesen a munkáját, a hibákat azonban mindig kijavítják. Az M7-esnél különlegesen nehéz munkát végeztek a kivitelezők, hiszen régi autópályát kellett felújítani, ami bizonyos szempontból nehezebb, mint újat építeni. Az M7-es Balaton felé vezető pályáján nem szedték fel a betonburkolatot, hanem összedarabolták, és arra helyezték el a tizenkét centiméter vastagságú aszfaltburkolatot. Éppen azért, mert viszonylag vékony az aszfalt, műszakilag kifogástalan munkát kellett végezni. A 73 kilométeres szakaszon az aszfaltszőnyeg leterítése után két olyan rövid szakasz volt, amit ki kellett javítani, ugyanis 140 kilométeres sebességnél egyenetlennek tűnt.
A fővállalkozók a legkorszerűbb gépparkkal dolgoznak, ezért kicsi a hibalehetőség. Ezek a gépek képesek arra, hogy a legsimább felületű aszfaltréteget hozzák létre. A minőség pénzbe kerül, mint ahogy a munka ellenőrzése is. Ez biztosítja ugyanakkor, hogy az autópályák a rendeltetésük szerint hosszú évekig megfeleljenek a fokozott forgalmi igényeknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.