Varázslatos életképek

Szöllősy Kálmán, Kemenesi Zsuzsanna, valamint Miskolczi Emese fotóit tartalmazó albumokkal gazdagodott a Városháza Kiadó tavaly útjára indított Csak képek című sorozata. A felvételeket Gera Mihály fényképészeti szakíró, a Mai Manó Ház művészeti vezetője válogatta.

Osgyán Edina
2001. 12. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elbűvöli az embert a régi fotográfia. Kényelmesen hátradől karosszékében, és elmerül a harmincas évek fővárosának mindennapjaiban – írja Gera Mihály fényképészeti szakíró, aki a Csak képek-sorozat első albumában egy fotóművészi hagyatékból tár egy csokorra valót az érdeklődők elé. Útikalauznak Szöllősy Kálmánt (1887–1976), a század ismert fotográfusát kéri fel. S hogy miért rá esett a választás? „Szöllősy szerette ezt a világot, kellő elfogultsággal” – jelzi.
A Szöllősy-felvételek helyszíneit könynyűszerrel felismerhetjük, hiszen valamennyi itt készült a fővárosban, úgy hatvan-hetven évvel ezelőtt. A képek varázsát a korszak atmoszférájának és a polgárság nyugodt életritmusának köszönhetjük. Villamos csörömpöl a sínen, csónakok vonulnak át a Dunán, csinos lány napozik a Gellért-hegy füvén. A Parlament előtti zöldben békésen kötögető nők pihennek. Zuhogó esőben fiatalasszony vezeti át két lányát az Apponyi téren. A képekből sugárzó szépség és harmónia jól érzékelteti: Szöllősy élvezte az életet, s a polgári lét nyugodt ritmusa nap mint nap megihlette őt. „Lelkiismeretes krónikás volt. Bármerre fordult az élet, tette a dolgát, és fényképezett. A pusztulást is és a romok alól újrainduló életet is” – fűzi hozzá a szakíró.
A második könyv egy úgymond pályája csúcsán, míg a harmadik egy pályája elején álló fotóművész alkotásait tartalmazza. Kemenesi Zsuzsanna Magánbeszéd alcímű albuma mesterien arányos, átgondolt szerkezetbe foglalja a tájakat. Nem is gondolnánk, hogy egy hétköznapi lakótelep, egy felállványozott ház olyan gyönyörű is lehet, ahogyan Kemenesi Zsuzsanna látja és mutatja. Antik formákkal, sajátos hangulatú fényekkel, és árnyékkal ötvözi a város egyszerű, jól megszokott jelenségeit.
Önarcképek mottót kapta a Magyar Iparművészeti Egyetem vizuális kommunikáció tanszékén tavaly diplomázott Miskolczi Emese albuma. „Az önarckép kegyetlen műfaj, ám a tehetség próbája is. Michel Tournier szerint az egyetlen olyan műfaj, mely alkotóját a teremtés pillanatában ábrázolja” – fogalmaz a szakíró. Az ifjú művésznő valamennyi képen ott rejtőzik, bár a hangsúly nem rajta, hanem a tájon van. Egy arc a kiskocsmában, egy sétáló alak az őszi avarban, egy várakozó lány a Jégbüfé előtt – ez mind az alkotó. A kamera előtt és mögött is ő bújik meg. „A helyzet a tükörbe nézéshez hasonlít. Mindegyre fel kell fedeznünk különállóságunkat, létezésünk egyediségét” – figyelmeztet Gera Mihály.
A Csak képek című sorozat nyitányaként Inkey Tibor, Vékás Magdolna és Turay Balázs fotóit bemutató albumok tavaly jelentek meg a Városháza Kiadó gondozásában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.