A csapadék elvezetése az utakról

Az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásoknak megfelelően – több más fontos kérdéssel együtt – az utóbbi időben előtérbe került a csapadékvizek kezelése az autópályákon is. Azt természetesen nem lehet kikerülni, hogy az előttünk haladó gépjármű permetfelhővel be ne borítson minket, az aszfaltra hulló csapadékot azonban el lehet vezetni a pályafelületről, ezzel is biztonságosabbá téve a haladást. Amíg azonban az autópályákat öntöző víz tiszta, addig más nagy forgalmú és olajjal szennyezett helyen nem az, pedig e vizek tisztítását is meg kell oldani.

Nagy Ottó
2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden felületen másképp viselkedik az esővíz , van amelyiken kisebb-nagyobb mértékben elnyelődik, és van amelyiken nem. Az autópályákat borító aszfalt az utóbbiak közé tartozik, s ez növeli a balesetveszélyt, ezért a vizet el kell vezetni. A témában szakértőnek számító Kovács Béla, a közműépítéssel foglalkozó Bau Kft. ügyvezetője elmondta: az esővíz ellen védekezésül úgy alakítják az autópályák lejtését, hogy arról a víz elfolyik.
– Az útfelület lejthet egy irányba, és kialakításra kerülhet úgy is, hogy az úttest közepétől a két széle felé csorog le az esővíz az sztrádával párhuzamosan futó övár(k)okba. Másik lehetőségként a víz zárt gravitációs csatornákba kerül, amelyekbe az útszakasz mélyebb pontjain lévő víznyelő aknákon keresztül kerül a csapadékvíz. Az esővíz elvezetése mindkét módszer alkalmazása esetén történhet a legegyszerűbb módon a természetes vizekbe – itt nem kell tartani szennyezéstől, mert az autópályáról lekerülő esővíz gyakorlatilag tiszta. Másik megoldása a víz kezelésének a szikkasztásos módszer alkalmazása, de csak ott, ahol ezt a talajszerkezet lehetővé teszi – folytatta a szakember. – Ebben az esetben az összegyűlt vizet perforált csőrendszeren keresztül juttatják a talajba.
– A csapadékvíz kezelése azonban nem csak az autópályákon fontos. Az első időkben az olajjal foglalkozó létesítményeknél, telephelyeknél, benzinkutaknál kellett eleget tenni a környezetvédelmi előírásoknak, ma már azonban nagyobb parkolóknál is szét kell választani a talajra hullott esővizet az oda került olajszennyeződésektől. Eleinte kezdetleges tisztítóberendezéseket alkalmaztak, manapság azonban a legmagasabb színvonalú technikai berendezések segítségével választják el az olajat a víztől. Hibázni nem lehet, mert a szennyezett csapadékvíz sem közcsatornába, sem élő vízbe nem vezethető – hangsúlyozta Kovács Béla ügyvezető.
– Az olajfogók első eleme a hordalék kiülepedésére szolgáló iszapfogó tartály, utána következik a durva szűrést végző előszűrő, amely már az olajra van „hangolódva”, végül az utószűrő, amely a még megmaradt szennyező anyagra „vadászik”. A szűrést végző műtárgyak közül többféle van forgalomban és használatban, megbízhatóságukat jelzi, hogy mind a külföldi, mind a hazai gyártmányok között van olyan, amely minden csepp olajat kiszűr. Az elfogott olajat megsemmisítik, a tiszta víz pedig vagy csatornába, vagy természetes vízbe kerül – vázolta röviden a szűrés menetét Kovács Béla.
A beépítendő műtárgyak teljesítményét a szennyezett felület nagysága határozza meg, és ezeket is, akárcsak az autópályák víznyelőit, a terület legmélyebb pontján helyezik el. A szűrés ellenőrzését a műtárgyakba épített mintavételi akna segíti, de természetesen az onnan kilépő víz is vizsgálható. A szűrő teljesítményét a szennyezett felület nagysága mellett a területre hulló csapadék mennyisége is befolyásolja, a szűrőt azonban mindig a legnagyobb igénybevételre méretezik. A szűrő teljesítménye azonban véges, egy felhőszakadás esetén képtelen a területre zúduló összes víz megszűrésére. Ezért a műtárgyakba beépítenek egy úgynevezett by-pass (megkerülő) vezetéket, amely a többletvizet vezeti el a szűrőtől. A szűrés hatékonysága azonban mégsem csökken, mert a szennyeződés az eső folyamán nem egyforma töménységgel van jelen. Az első néhány percben az esővíz az összes olajat lemossa, és ezzel a vízmennyiséggel a szűrő gond nélkül megbirkózik. Az első néhány perc után egyre kevesebb szennyezett víz érkezik a műtárgyba, mire azonban a by-pass vezeték is működésbe lép, addigra a terület tisztának, azaz szennyeződéstől „mentesnek” tekinthető – mondta Kovács Béla.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.