A diplomácia csődje?

Szakács Árpád
2002. 01. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy sokfejű sárkányra hasonlít ma a Magyar Szocialista Párt. Miközben az egyik fej hallgat, addig a másik tüzet okádva prüszköl és krákog, és fordítva. Mindez nagyon jól nyomon követhető akár a státustörvénnyel, akár a december 22-én aláírt román–magyar egyetértési nyilatkozattal szemben megfogalmazott kifogásokban is. Amíg Orbán Viktor magyar miniszterelnök egyeztet a parlamenti pártok vezetőivel a megállapodásról, s Kovács László pártelnök egy szót sem szól, addig Horn Gyula sztárdiplomata, egykori miniszterelnök a magyar diplomácia csődjének nevezi a megállapodást. S hogy még egy sárkányfej is szerepet kapjon, maga Medgyessy Péter szocialista miniszterelnök-jelölt is kifejti – természetesen elítélő – véleményét a kérdéssel kapcsolatban, miközben hajbókol a román miniszterelnöknek, Adrian Nastasénak. Medgyessy szolidaritásáról biztosítja a román kormányfőt, s kifejti, az MSZP támogatni fogja a korrupt és nacionalista román Szociáldemokrata Párt (PSD) felvételét a Szocialista Internacionáléba.
De térjünk vissza Horn Gyula sztárdiplomatához: amikor megkezdődött a nyomozás a Gresham-ügyben Medgyessy ellen, Horn levelet küldött Orbán Viktor miniszterelnöknek, ahol többek közt a státustörvényről is kifejti véleményét, s azt kéri: a kormány függessze fel a jogszabály végrehajtását. Figyelem! Akkor a román diplomácia mit akart? Hogy a magyar fél függessze fel a végrehajtást. A magyar diplomácia mire törekszik? Ennek ellenkezőjéről meggyőzni a román felet. S erre jön Horn Gyula, és nem tesz mást, mint hátba támadja a magyar kormánydelegációt, aláássa a magyar fél tárgyalási pozícióját. S ha már a „diplomáciai csődnél” tartunk, Horn vajon miért felejti el az 1996-ban aláírt román–magyar alapszerződést, ahol miniszterelnökként ment bele a romániai magyarságot sújtó egyik legsúlyosabb megalkuvásba? A szerződés mellékletének a lábjegyzete szerint a szerződő felek egyetértenek abban, hogy az 1201-es ajánlás nem hivatkozik a kollektív jogokra és nem kötelezi a feleket arra, hogy az említett személyek számára biztosítsák a jogot az etnikai alapú területi autonómia speciális státusára. Ez elfogadhatatlan lett volna, mivel ellentmond az Európa Tanács 1201. (1993) számú ajánlása szellemének és tartalmának, Románia politikai és jogi kötelezettségeinek, a nemzeti kisebbségek védelmére hivatott nemzetközi dokumentumoknak.
A Magyar Köztársaság Alkotmánya 68. paragrafusának 1. bekezdése szerint: A Magyar Köztársaságban élő nemzeti és etnikai kisebbségek részesei a nép hatalmának: államalkotó tényezők. A 4. bekezdés értelmében pedig: A nemzeti és etnikai kisebbségek helyi és országos önkormányzatokat hozhatnak létre. Magyarország tehát alkotmányban írja elő a legszélesebb körű közösségi jogokat: elismeri a nemzeti kisebbségeket mint államalkotó tényezőt, védelemben részesíti azt, és biztosítja annak identitása megőrzésének feltételeit. Ezzel szemben viszont Románia a magyar nemzeti közösséget nem ismeri el államalkotói tényezőnek, így nincs alkotmányos garancia és törvényi keret annak védelmére, hogy a magyar kisebbség meg tudja őrizni nemzeti identitását. Így a melléklet lábjegyzete jogsértő és diszkriminatív. A magyarországi román kisebbség a legszélesebb körű kollektív jogokat és szabadságokat birtokolja, míg a két ország közötti szerződésben feltüntetett egyszerűsítő értelmezés a romániai magyar kisebbségtől még azt a lehetőséget is elveszi, hogy a nemzeti kisebbségek védelmére vonatkozó alapvető nemzetközi dokumentumokban és a Románia által vállalt politikai kötelezettségekben megfogalmazott közösségi jogokkal és szabadságokkal éljen!
A szerződés 15. szakasza 1. bekezdésének a) pontja rögzíti: „A szerződő felek vállalják, hogy a területükön élő nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek jogainak és kötelezettségeinek szabályozása során az Európa Tanácsnak a nemzeti kisebbségek védelméről szóló keretegyezményt alkalmazzák, hacsak belső jogrendjük nem tartalmaz a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek vonatkozásában kedvezőbb rendelkezéseket.” Mi ez, ha nem diszkrimináció? Amíg a magyarországi románságnak alkotmányban és törvényben teljes értékű kollektív jogokat garantálnak, addig a romániai magyarságtól e szerződés alapján a kollektív jogokra való hivatkozást is megtagadják. Lám-lám, a státustörvény ellenében fellépő mai ellenzékiek még a kedvezmények által a többségi nemzettel szemben kialakuló pozitív diszkriminációt is nehezményezték, s kormányzásuk alatt egy sokkal súlyosabb megalkuváshoz adták nevüket, a határon túli nemzettestvéreik kárára. Ellenben az 1201-es ajánlás 12. szakasza szerint: „A jelen jegyzőkönyv egyetlen rendelkezése sem értelmezhető olyképpen, hogy korlátozását vagy leszűkítését jelenti a nemzeti kisebbségekhez tartozó személy valamely egyéni jogának, vagy egy nemzeti kisebbség valamely kollektív jogának, amely a Szerződő Állam törvényeiben, vagy ezen állam által aláírt nemzetközi egyezményben biztosított.” Tehát az ajánlás tételesen elismeri a nemzeti kisebbségeket megillető kollektív jogok létezését a belső törvényekben és a nemzetközi egyezményekben.
Az ajánlás 11. szakasza szerint: „Azon régiókban, ahol a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek többségben vannak, ezen személyeknek joguk van saját helyi, vagy autonóm hatóságokhoz, vagy ahhoz, hogy a történelmi és területi feltételeknek megfelelően és az állam törvényeivel összhangban sajátos státussal rendelkezzenek.” Tehát a közösségi önkormányzás különböző formái kollektív jogként jelennek meg azon személyek számára, akik bármely nemzeti kisebbséghez tartoznak és adott területen többségben vannak, s ezen önkormányzást gyakorolhatják helyi közigazgatási szinten, de akár régióra lebontva is! De mivel az alapszerződés lábjegyzete szerint az 1201-es ajánlás nem hivatkozik a kollektív jogokra, ezzel a romániai magyar kisebbséget és annak tagjait az említett önkormányzási lehetőségektől (autonómiaformáktól) fosztották meg, ráadásul a szerződő felek a vállalt kötelezettségek teljesítése és felelőssége alól is kivonták magukat. A szerződő felek abban is egyetértettek, hogy az 1201-es ajánlás „nem kötelezi a feleket arra, hogy az említett személyek számára biztosítsák a jogot az etnikai alapú területi autonómia speciális státusára”. Ez megint baklövés, hiszen a Horn-kormány semmibe vette az európai gyakorlatot, Románia pedig a nemzetközi politikai kötelezettségeit, s mindketten a romániai magyarság jogköveteléseit. Mindehhez hozzá kell tennünk, hogy az RMDSZ is nehezményezte az alapszerződés szövegét.
Ha fontosabb az MSZP számára, hogy a szomszédos országok magyargyűlölő kormányainak szócsöve legyen, mint a nemzetpolitikai konszenzus, akkor ez lesújtó, főleg tudva azt, hogy ez a párt akár a jövő évi választások megnyerésére is esélyes.

A szerző joghallgató (Pázmány Péter Katolikus Egyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.