A templomépítés kísérletező kedvű mestere

A kiváló rajzolóként indult tervező rengeteget tett a XX. század elején az építészeti formanyelv megújításáért, életművének legjelentősebb részét az évezredes hagyományai miatt legkonzervatívabb területen, az egyházi architektúrában elért újításai tették ki.

Gazsó Rita
2002. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A későbbi építész, Árkay Aladár 1868-ban született Temesvárott, jómódú iparosfamíliában. A család 1874-ben költözött a fővárosba, így a fiú már itt végezte tanulmányait. Egészen fiatalon kitűnt rajztudásával, középiskolai tanárai biztatására rengeteget rajzolt, főként a Tabán, a Víziváros és a Várnegyed utcarészleteit, házait. A szülők Kallina Mór, a neves építész lányát szánták fiuknak, így az ekkori társadalmi szabályok és édesapja üzeme határozták meg a fiatalember jövőjét: építésznek jelentkezett.
A Műegyetem mellett azonban folyamatosan látogatta a rajziskolát is, ahol Székely Bertalan és Lotz Károly tanította, akiktől a rajztudást és a technikai készséget sajátította el. Későbbi párizsi útján az építészeti tanulmányok mellett mindig áldozott időt a festőakadémiák meglátogatására is, s bár festőként soha nem lehetett volna a legnagyobb, egy munkáját – a Nyugati pályaudvar a Ferdinánd hídról című képet – mégis a Nemzeti Galériában találhatjuk.
Párizs után Bécsbe utazott, kivitelezési gyakorlatot szerzett a híres színházépítő cég, a Fellner–Helmer művezetőjeként. Részt vett a salzburgi színház és a Somossy-orfeum elkészítésében, majd hazatérve Hauszmann Alajos mellett a budavári királyi palota felújításában segédkezett. Rövidesen már apósa, Kallina Mór irodájában dolgozott, és több jelentős épület – a budai Várban lévő Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Főparancsnokság, valamint a budai Vigadó – került ki a kezük alól.
Ekkor, a XX. század elején ért el a hazai architektúra a válaszúthoz, és hamarosan fiatal építészek nagy csoportja fordult egy új irányzat felé. Lechner Ödön nyomdokain haladva és a finn építészek hatására az eklektikával szemben a nemzeti hagyományok kerültek ugyanis előtérbe. Fiatal építészek sora járta Erdélyt, a Dunántúlt és a Felvidéket. Az úgynevezett premodern építészetnek három irányzata alakult ki: az egyik a pártázatos reneszánsz építészetét kutatta, a másik a Kalotaszeg környéki népi építészetet, a harmadik „tárgyilagos” irányzatként vált ismertté, amelyre főleg az új angol lakóépületek, lakótelepek stílusa hatott. Ezek jellemzői a jól funkcionáló belső terek és a viszonylag szerény külső. Ez utóbbi gyakorolta a legerősebb hatást a századfordulón a kísérletező Árkayra. A hivatalos építészetben azonban még az eklektika uralkodott, ezért Árkay a század első évtizedében viszonylag keveset alkotott. Csillártervek és egy nyolcszobás lakás elkészülte után 1905-ben Babochay Hermann építési vállalkozótól megbízást kapott az Andrássy és Dózsa György út sarkán álló telek villaépületének megtervezésére. A magyar szecesszió és a német Jugend-stílus elemeit keverve Árkay két épületet alakított ki. A sarki egyemeletes – amely a harmincas években, felújításakor elvesztette eredeti formáját – és a Dózsa György útra nyíló kétemeletes villa belső berendezését is az építész tervezte, amivel kora kritikusainak elismerését is elnyerte. Következő jelentős munkája a bírák és ügyészek lakótelepe volt, ami alatt természetesen nem a mai értelemben vett lakótelepet kell értenünk. A Kis-Svábhegy lejtőjén, a Ráth György, Karap és Csemegi utca környékén emelt épületek ugyanis egyedi tervek alapján készült, nagy alapterületű, jól megvilágított villák voltak, amelyek tervezésénél az erdélyi népi építészet mellett a felvidéki pártázatos reneszánsz és egyéb szecessziós hatások is érvényesültek. Első igazán nagy jelentőségű munkája, a városligeti fasor református temploma 1913-ra készült el, amely főleg magyaros díszessége miatt aratott sikert széles körben. Az első világháború környéki válság idején az építészet is megtorpant, az 1925-ös gazdasági stabilizációig Árkay keze alatt is csak kisebb munkák születtek. Ekkor készült el az általa tervezett krematórium, a József Fiúárvaház, valamint a Margitsziget zöld területének megnövelésére készített rendezési terv is.
A húszas évektől indult templomépítő korszaka haláláig tartott. Hét templomot és számos egyházi épületet tervezett, köztük a városmajori kistemplomot, a Vágóhíd utcai görögkeleti és a Rákóczi Fiúgimnázium-templomot. Nevéhez fűződött a Rudas és Gellért fürdő összekapcsolásával kialakított nagyvárosi, modern fürdőkombinát elképzelése is. Halála előtti utolsó munkáját, a második fasori templom terveit már fia – a szintén építész –, Árkay Bertalan fejezte be. A jellegzetesen dús, ősz hajú mester kezéből 1932 elején végleg kihullott a ceruza, keze nyomát azonban ma is számos fővárosi és vidéki épület őrzi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.