Gyakorlati képzés a műegyetemen

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen (BME) út- és vasútépítési, a hidak és szerkezetek, valamint a geotechnika tanszék foglalkozik a hallgatók útépítéssel kapcsolatos ismereteinek oktatásával. Ambrus Kálmán egyetemi adjunktust többek között az út- és vasútépítési tanszék útépítési laboratóriumában folyó gyakorlati képzésről kérdeztük.

Hanczár János
2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ambrus Kálmán az egyetem útépítési laboratóriumának munkájáról elmondja: azokat a hallgatókat oktatják, akik az építőmérnöki kar úgynevezett infrastruktúra szakán tanulnak, és az út-, víz- és mélyépítési szakirányt választották. Ezek a hallgatók az útpályaszerkezetek elemeinek tervezéséről, technológiai megoldásairól és kivitelezési ismereteiről szóló előadások után negyedévesként laboratóriumi gyakorlaton vesznek részt. Ezen a szakon egy mintatanterv szerint haladva a diákok a megfelelő ismereteket tudják elsajátítani. Emellett az egyetemen bevezetett kreditrendszer értelmében válaszhatnak egyéb, őket érdeklő tantárgyakat is.
– A közlekedési létesítmények pályaszerkezetei nevet viselő tantárgy mintatanterve az út- és vasútépítési ismereteket egyaránt tartalmazza – jelzi az adjunktus. A hallgatók a tanszéki laborban ehhez a tárgyhoz kapcsolódó, félévente háromszor ötórás gyakorlaton vesznek részt. Többek között azt a technológiai folyamatot sajátítják el, amikor egy aszfaltkeverék a tervezéstől a gyártónak történő átadásáig eljut. A műegyetemen több hasonló laboratórium van. Ebben elsősorban a bitumenes keverékek vizsgálataival foglalkoznak, évente átlagosan negyven hallgató vesz részt a gyakorlatokon.
Ambrus Kálmán kiemeli: a hallgatók a laborban megtanulják azt az aszfaltkeverési eljárást, amelyet az iparban is alkalmaznak. A keverék optimális tulajdonságainak kialakítása mellett arra is ügyelnek, hogy az hosszú élettartalmú legyen. Megjegyzi azonban, hogy a hagyományos tervezési eljárás a keverék összetételének megtervezését ugyan lehetővé teszi, de nem nyújt elég információt a termék tulajdonságairól. Ezért a hallgatók a gyakorlat során azokat a korszerű aszfalttechnológiai eljárásokat is megismerik, amelyekkel a termékek teljesítőképessége (fáradási, meleg-, illetve hidegviselkedési tulajdonságaik) megvizsgálhatók, és ezáltal javíthatók.
A végzősök építőmérnök diplomát kapnak, amellyel a tervezéstől a kivitelezésen, beruházáson keresztül bármelyik szakterületen el tudnak helyezkedni. A laboratórium folyamatosan nyomon követi a külföldi vizsgálati rendszerek fejlődését, és igyekszik azokat bevezetni a hazai gyakorlatba is. Megemlíti, hogy az oktatási tevékenység mellett akkreditált laboratóriumként is működnek. Ambrus Kálmán szerint szakmai megbecsülésükre utal, hogy a Betonút Rt. az autópálya- program indulásakor az egyetem építőmérnöki karát kereste meg, hogy az intézmény technológiai tudásbázisát a legjobb minőség elérése érdekében bocsássa rendelkezésükre. Az építőmérnöki karon három tanszék végzi az említett technológiai fejlesztéseket. A geotechnika a földművekkel, a hidak és szerkezetek tanszék a műtárgyakkal, az út és vasútépítési tanszék pedig az építőanyagok tanszék segítségével a cementes, illetve az aszfaltos burkolatok vizsgálatával foglalkozik. Jelenleg az M3-as és az M7-es autópálya ellenőrző vizsgálataiban, a technológiai tanácsadásban vesznek részt. Ez azt jelenti, hogy a keverékek összetételének tervezésénél a lehető legjobb mechanikai tulajdonságokkal bíró és rendelkezésre álló anyagokat javasolják a kivitelezőknek. Szakmai tanácsot adnak például arra, hogy adott talajviszonyok között miként lehet biztosítani az autópálya megfelelő teherbírását. Az M3-as autópályánál talajmechanikai tanácsadást végeztek és a műtárgyaknál a különleges megoldási lehetőségekre hívták fel a figyelmet. Ezek alapozásánál a legjobb technológiák kiválasztásában segítettek, az M7-es jobb oldali pályaszakaszánál aszfalttechnológiai kérdések is felmerültek. Ilyenekre volt szükség az egyes rétegek és az egymás mellé épített aszfaltsávok úgynevezett együttdolgozásának biztonságos megoldásához. Emellett azoknak a keverékeknek kellett a megfelelő összetételét kiválasztani, amelyek a beépíthetőséget és a hosszú élettartamot egyaránt biztosítani tudják.
A kar laboratóriumai az építéskor kontrollvizsgálatot is végeznek, a beépített anyagok 5-10 százalékából mintát vesznek és megvizsgálják azokat.
Ambrus Kálmán megjegyzi: a műegyetemtől függetlenek az építkezésnél található laboratóriumok, amelyek közvetlenül a gyártáskor, illetve a beépítéskor és azt követően vizsgálják az anyagok minőségét és tulajdonságait. Ezek a tervhez csatolt minőségi dokumentáció alapján dolgoznak. Az egyetemi laborok munkatársai viszont véletlenszerűen vesznek mintát, ezáltal a minőség mellett ellenőrzik a helyszíni laboratóriumok munkáját is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.