A Tokiói Egyetem munkatársai közel százezer, 1995 és 1999 között Japánban bekövetkezett gépjárműbaleset adatait elemezték legutóbbi vizsgálatuk során. A New Scientist által közöltek szerint a kutatók vizsgálatukat azon esetekre fókuszálták, ahol olyan gépkocsik ütköztek, amelyek biztonsági övet használó vezetője mögött legalább két bekötetlen utas ült, és amelyek során mindenki megsérült. (Japánban a hátsó ülések biztonsági öveinek használata nem kötelező.)
Az adatok feldolgozása döbbenetes eredményt hozott: a vizsgált balesetek halálos áldozatainak száma 79,2 százalékkal csökkenthető lett volna, ha az utasok használják a hátsó biztonsági öveket. Ennek magyarázata egyszerű, hiszen a hátsó utasok szabadon előre repülő teste okozott a legtöbb esetben súlyos sérüléseket az elöl ülőknek.
A japán vizsgálat végső konklúziója szerint a halálesetek és a súlyos sérülések számát összességében mintegy a felére lehetett volna csökkenteni a hátsó övek használatával.
Egy, a közelmúltban Angliában készült hasonló felmérés szerint tíz angol utas közül hat megszegi a hátsó biztonsági öv használatát kötelezően előíró, 1991-ben bevezetett törvényt.
– Bár közvetlenül nem hasonlíthatók össze a japán és az angol felmérés adatai, a végeredmény mindkét esetben ugyanaz: ha valaki a hátsó ülésen nem kapcsolja be a biztonsági övet, potenciális „gyilkosként” utazik az autóban – mutatott rá Roger Vincent a brit királyi baleset-megelőző szövetség képviseletében. A szakember szerint a végzetes balesetek elkerüléséért egyrészt komoly kampányokra van szükség, másrészt rá kell venni az autógyárakat, hogy még nagyobb energiát fektessenek a hátsó biztonsági övek tervezésébe. Erre azért is van nagy szükség, mert a felmérés szerint az utasok közül sokan haszontalan eszköznek tartják a hátsó biztonsági öveket, miközben azok száma is nagy, akik a kényelmetlenségre hivatkozva nem kapcsolják be magukat.
Hatred Pours Out in Tisza Party Groups
