„Gyilkos” utasok a hátsó üléseken

A gépkocsivezetők halálának esélye nagyobb egy baleset során, ha a hátsó üléseken helyet foglaló utasok nem használják a biztonsági övet – állapították meg japán kutatók.

Grimm Balázs
2002. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Tokiói Egyetem munkatársai közel százezer, 1995 és 1999 között Japánban bekövetkezett gépjárműbaleset adatait elemezték legutóbbi vizsgálatuk során. A New Scientist által közöltek szerint a kutatók vizsgálatukat azon esetekre fókuszálták, ahol olyan gépkocsik ütköztek, amelyek biztonsági övet használó vezetője mögött legalább két bekötetlen utas ült, és amelyek során mindenki megsérült. (Japánban a hátsó ülések biztonsági öveinek használata nem kötelező.)
Az adatok feldolgozása döbbenetes eredményt hozott: a vizsgált balesetek halálos áldozatainak száma 79,2 százalékkal csökkenthető lett volna, ha az utasok használják a hátsó biztonsági öveket. Ennek magyarázata egyszerű, hiszen a hátsó utasok szabadon előre repülő teste okozott a legtöbb esetben súlyos sérüléseket az elöl ülőknek.
A japán vizsgálat végső konklúziója szerint a halálesetek és a súlyos sérülések számát összességében mintegy a felére lehetett volna csökkenteni a hátsó övek használatával.
Egy, a közelmúltban Angliában készült hasonló felmérés szerint tíz angol utas közül hat megszegi a hátsó biztonsági öv használatát kötelezően előíró, 1991-ben bevezetett törvényt.
– Bár közvetlenül nem hasonlíthatók össze a japán és az angol felmérés adatai, a végeredmény mindkét esetben ugyanaz: ha valaki a hátsó ülésen nem kapcsolja be a biztonsági övet, potenciális „gyilkosként” utazik az autóban – mutatott rá Roger Vincent a brit királyi baleset-megelőző szövetség képviseletében. A szakember szerint a végzetes balesetek elkerüléséért egyrészt komoly kampányokra van szükség, másrészt rá kell venni az autógyárakat, hogy még nagyobb energiát fektessenek a hátsó biztonsági övek tervezésébe. Erre azért is van nagy szükség, mert a felmérés szerint az utasok közül sokan haszontalan eszköznek tartják a hátsó biztonsági öveket, miközben azok száma is nagy, akik a kényelmetlenségre hivatkozva nem kapcsolják be magukat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.