Reklámipar: inflációt meghaladó bevételek

Az utóbbi években nőtt a reklámszakma megbecsülése. Bevételei Magyarországon a 2001. évben az inflációt meghaladva, mintegy 16 százalékkal bővültek. A világ számos komoly reklámnagyvállalata hazánkban is jelen van, s a magyar szakembereknek egyre nagyobb lehetőségei adódnak a világ reklámpiacán való megmérettetéshez. A reklámipar helyzetéről, illetve terveikről kérdeztük Takács Ildikót, a Reklám Világszövetség alelnökét, a TriGránit Rt. kommunikációs igazgatóját, valamint Serényi Jánost, a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségének elnökét, a McCann-Erickson ügyvezető igazgatóját.

Csákó Attila
2002. 01. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a reklámipar bevételei a múlt évben mintegy 16 százalékkal növekedtek, ám az utóbbi évekhez viszonyítva annak dinamizmusa lassul. A klasszikus reklámbevételek évente mintegy nettó 115 milliárd forintot tesznek ki, míg összességében a PR-ral, a direkt marketinggel és a rendezvényszervezéssel ez az összeg elérheti a 200 milliárd forintot – mondta Takács Ildikó. Hozzátette: hazánkban megfigyelhető, hogy a marketing-kommunikációs szakmában a klasszikus reklám némileg visszaesett, ugyanakkor a PR szerepe rendkívüli mértékben felerősödött. A reklámipar érzékenyen reagál a gazdasági eseményekre, s hűen tükrözi annak állapotát. Ezt támasztja alá az Egyesült Államok példája is, ahol a gazdaság gyengélkedése miatt a reklámbevételek 25–30 százalékkal estek vissza. Európában a csökkenés 10–15 százalékos.
Magyarországon a világ jelentős multinacionális vállalatainak többsége megtelepedett. A reklámbevételek növekedését korábban elősegítette, hogy az újonnan piacra lépők jelentős összegeket fordítottak saját maguk és termékeik megismertetésére. Serényi János szerint a jövőben a növekedést biztosítani fogja, hogy vannak még hazánkban olyan ágazatok, amelyek a nemzetközi tendenciákhoz képest keveset költenek reklámra. Ilyen például a turizmus. Takács Ildikó erre a gondolatra reagálva megjegyezte: valóban nagy lehetőségek vannak a turisztikai ágazat fejlesztésében. Ennek egyik szegmense különösen nagy jövő előtt áll, ha megfelelő infrastruktúrát és pénzt szánnak rá. Ez pedig a konferenciaturizmus, amelynek résztvevői az átlagturista által elköltött pénz többszörösét hagyják ott, ahol megszállnak. A lehetőségek kiaknázásával komoly lépéseket lehet tenni a minőségi turizmus irányába. Bécs és más nyugat-európai városok még meglévő, több évtizedes előnyét Magyarország adottságaival, a magyar vendégszeretettel és a jó szervezőkészséggel le lehet dolgozni. Takács Ildikó ismertette, hogy a reklámszakma 1988 óta szajkózza, mennyire fontos a kedvező országimázs kialakítása és prezentálása. Véleménye szerint erre azért is szükség van, mert kis ország vagyunk, s a pozitívumok bemutatásának ez egy kiváló módszere.
Serényi János a reklámbevételekkel kapcsolatban kiemelte: Nyugat-Európában – és azon belül leginkább Németországban – az egyik legnagyobb reklámköltő a média, hiszen olvasót, nézőt, hallgatót, valamint hirdetőt kell toboroznia. A szakember szerint ez a folyamat a jövőben Magyarországon is tetten érhető lesz, ami pedig az ügynökségek eredményességét tovább javítja majd. Takács Ildikó rámutatott: a reklámszakmát vegyesen ítéli meg a média. Véleménye szerint azonban egymásra- utaltság van a reklámipar és a média között, s jó úton járnak abban, hogy megértessék magukat s megértsék egymást.
Tapasztalatait ismertetve az alelnök elmondta: a rendszerváltás idején a multinacionális cégek többsége a magyar szakemberekre tette le a voksát, és őket alkalmazta, hiszen azok piacismerete és szakmai képzettsége kiváló. A külföldi menedzserek viszont nehezen tudják megszokni az itteni, nem jobb, nem rosszabb, hanem más munkamódszereket, illetve kapcsolatokkal sem rendelkeznek. Egyébként, akik bizalmat és lehetőséget kaptak a multiktól, azok többsége mára már nemzetközileg meghatározó, jó nevű, elismert szakemberré vált. A hazai piac százat meghaladó reklámügynöksége közül 25–27 a domináns, melyből 15 multinacionális vállalat. Örvendetes viszont, hogy a piacmeghatározók között vannak teljes mértékben magyar tulajdonú cégek is. Serényi János úgy gondolja, az még kérdéses, hogy ezek a vállalkozások a jövőben milyen új lehetőségeket tudnak kihasználni az országhatáron túli terjeszkedésben. Igaz, már ma is akad olyan magyar társaság, amelyik sikeresen van jelen a környező országokban.
A magyar szakembereknek számos nemzetközi bemutatkozásra is nyílik lehetősége. Például rövidesen elkészül az a magyar koncepción alapuló reklámfilm, amelyet az egyik multinacionális vállalat rendelt meg, s melyet az egész világon sugározni fognak. Takács Ildikó aláhúzta: ha valaki a reklám világában körbenéz, azzal szembesül, hogy nincs olyan hely, ahol ne élne és ne dolgozna magyar szakember. Ez pedig azt mutatja, nem mi mondjuk magunkról, hogy jók vagyunk, hanem azt a világ ismeri el. Példaként – többek között – a Young & Rubicam-et említette, ahol a legmagasabb beosztásban lévő kreatív igazgató is magyar származású, de találni magyar kreatív igazgatót Brazíliában, Argentínában és Kanadában is.
Serényi János aláhúzta: korábban kevésbé becsülték meg hazánkban a szakembereket, s a reklámipart kiszolgálónak tekintették, mintsem tanácsadónak. Napjaink egyik legnagyobb változása ennek megítélésében van. Takács Ildikó viszont azt hangsúlyozta, hogy az utóbbi 11 év alatt felértékelődött a kommunikációs szakma, s ma már az egyik legerősebb és a legösszetartóbb. Oktatása rendkívül magas színvonalú Magyarországon, s felzárkózott az európai és tengerentúli képzés nívójához. Ennek miértje, hogy az oktatás felismerte: a reklámszakembereket nemcsak elméleti szinten, hanem a gyakorlatban is képezni kell. Takács Ildikó úgy gondolja, hogy őrségváltás van a szakmában, hiszen rendkívül sok – két-három nyelvet beszélő, diplomás – fiatal mutatja meg tehetségét. A két szakember egybehangzóan állította, a fiatalok előtt korlátlan lehetőségek állnak.
A globális reklám helyi alkalmazásáról szólva a Reklám Világszövetség alelnöke megjegyezte: a szakmában komoly viták vannak arról, mennyire lehet hatékony a globális reklám egy helyi piacon. Ugyanis ami az egyik országban siker, az a másikban nem az; amin az egyik helyen mosolyognak, a másikon kevésbé. Ezért a nemzetiségek eltérő habitusát is figyelembe kell venni. Serényi János hangsúlyozta: a globális reklámmal együtt kell élnünk. Egy külföldi világsztárt helyi, lokális reklámpiaci szinten megfizetni lehetetlen. Megfigyelhető azonban, hogy a reklámokban nem a globális „konfekciót” alkalmazzák, hanem egyedi, a helyi anyagi és társadalmi viszonyokat, szokásokat figyelembe vevő alkotásokat készítenek.
Arra a kérdésre, hogy mi „fáj” a szakmának, Takács Ildikó ekképpen válaszolt: a törvényi szabályozás egy picit visszaszorította a reklámipart, s a dohánytermékek reklámjának teljes tilalmát gyorsnak érzik. Ez a döntés a média zsebéből hárommilliárd forintot vett ki. A nyelvtörvénnyel – miszerint a külföldi feliratok mellett a magyarnak is szerepelnie kell – kapcsolatban is voltak problémáik, de azok megoldódtak.
A kommunikációs kamara megalakítását firtató kérdésre adott válaszában kifejtette, hogy annak létrehozásában egyetért a szakma, hiszen ez lesz a hatalommal való párbeszéd egyenes útja. „Az ugyanis, hogy a hatalom jelenleg tárgyal a különböző szakmai szövetségeinkkel, gesztus, ha viszont van egy kamara, akkor az kötelező gyakorlat” – tette hozzá Takács Ildikó. Mint mondta: ennek szervezését már az idén megkezdik. Létrehozása legalább két évet vesz majd igénybe, hiszen számos parlamenti döntésre is szükség lesz hozzá.
A politikai reklámról szólva az alelnök megjegyezte: azzal külön arra szakosodott ügynökségeknek kell foglalkozni. A politika éppen olyan áru, mint a mosópor, ezért azt komolyan felépített, profi stratégiával igenis reklámozni kell. Magyarország kis ország, ezért egy nemzetközi reklámügynökség nehezen foglalkozhat politikával is, ugyanis akkor a másik oldal szimpátiáját és annak megbízását is elveszítheti. A szakma pártatlanságát bizonyítja, hogy a kormányváltások után sosem sérült a reklámipar, s egysége megmaradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.