Tájrendezés és biztonság

A hazai közúthálózat az elmúlt évtizedekben jelentősen fejlődött, amely részben az autópálya-hálózat viszonylag lassú ütemű, de folyamatos építésének, másrészt az elsőrendű főútvonalak felújításának köszönhető. Ennek ellenére az autópályák és néhány főútvonal kivételével útjaink és környezetük jelentős része nem felel meg sem a nemzetközi elvárásoknak, sem a korszerű hazai tájrendezési és tájvédelmi követelményeknek.

Tar Zsuzsanna
2002. 01. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem igazodik kellően a táji adottságokhoz az utak többsége, a helytelen növénytelepítések és az utak gyakran rendezetlen környezete pedig sok esetben akadályozza a biztonságos forgalmat – állítja Szentes Katalin táj- és kertépítész. A szakember szerint hazánk úthálózata jövőbeni korszerűsítésének főbb feladatai közé sorolandó az utak műszaki felújítása, az autópálya-hálózat továbbépítése, a településeket elkerülő útszakaszok kiépítése és az útkörnyezet korszerű kialakítása. A magyarországi úthálózat további korszerűsítésében az eddiginél jelentősebb szerepet kell kapnia a tájrendezésnek is. Szoros kölcsönhatások vannak ugyanis a közlekedésbiztonsági, a műszaki, a tájökológiai és az esztétikai követelmények között. Éppen ezért a tájépítészek feladata az utak tájba illesztésének során nem merülhet ki csupán a növénytelepítés megtervezésében. A tájépítésznek már az úttervezés kezdeti szakaszában – a nyomvonal kijelölésekor, az üzemi létesítmények helyének kiválasztásakor, a tereprendezés kialakításakor – be kell kapcsolódnia a tervezés folyamatába.
Az utak tájba illesztésének legfontosabb eszköze a helyes növénytelepítés. Korábban az út menti növénykiültetések szinte kizárólagos formája az út mindkét oldalára telepített fasor volt. Ennek azonban a korszerű útfásításban, a sebesség növekedése miatt már egyre kisebb a szerepe. A hosszú, egyhangú fasorok fárasztó képe, a fény-árnyék szabályos váltakozása az úttesten, valamint a kettős fasorok által okozott zártság érzése lankadttá teszi a vezetőt, emiatt balesetveszélyes. Éppen ezért a korszerű közlekedésbiztonsági és esztétikai követelményeknek leginkább a ligetes fa- és cserjetelepítés felel meg.
A fa- és cserjecsoportok megfelelő távolságra történő kiültetése átlagos sebesség mellett biztosítja a tájra való kilátást, ugyanakkor esztétikus keretet ad a tájképnek. A cserjesávok, cserjefoltok különállóan is telepíthetők az egyes facsoportok között. A sövények szerepe ugyanakkor fontos lehet a többpályás utak elválasztó sávjában is, egyrészt a vakítás elleni védelem, másrészt baleset esetén a másik pályatestre átfutás megakadályozása érdekében. Bizonyos esetekben azonban mégis szükség van a fasorokra, hiszen például a kanyarok külső ívébe ültetett azonos korú és fajtájú fák kiváló optikai vezetést biztosítanak. A kettős fasor tereli, irányítja a figyelmet, ezért helyes az ültetése a települések bevezető szakaszain vagy valamely jelentős építményhez – kilátó, műemlék – vezető út mellett. Nagyobb mértékben azonban csak a kisebb forgalmú mellékutakon telepíthető. A meglévő idősebb, tájesztétikai és kultúrtörténeti értékeket képviselő fasorokat lehetőleg meg kell őrizni, de oly módon, hogy azok ne veszélyeztessék a közlekedés biztonságát.
Az erdősávok telepítésére az erős szélnek és a hófúvásnak kitett szakaszokon, főként az utaknak az uralkodó szélirány felé eső oldalán van szükség. Szélessége a helyi adottságoktól és követelményektől függően 8–20 méter, azért, hogy az erdősáv és az út között elegendő hely legyen a hó lerakódására. A túlzottan rövid erdősáv szélörvények keletkezését eredményezheti, emiatt 300 méternél rövidebb sávokat nem célszerű tervezni. Az erdősáv után a széllökések mérséklése érdekében lazább, átmeneti erdősávok telepítése szükséges. Jelenleg az országos közúthálózatnak több mint egytizedén keletkeznek rendszeresen hóakadályok. Ebből csak mintegy 450 kilométer, vagyis a veszélyes szakaszok hozzávetőleg 15 százaléka védett erdősávval. A beépített lakó- és üdülőterületek, kirándulóhelyek közelében elhaladó forgalom zajának csökkentését is szolgálja az út menti erdősáv.
Zöld gyeppel többek között a padkát, az autópályák középsávját és a pihenőhelyek zöld felületeit szükséges befedni. A rézsűfelületeken javasolt a gyeppótló évelők, félcserjék telepítése, egyrészt a változatosság, másrészt az erózióvédelem céljából. A gyepeknél a kevés ápolást igénylő, alacsony növésű és a kedvezőtlen termőhelyi viszonyokat is jól tűrő fűfajok keverékét kell használni. Főként a padkán és az elválasztó sávban fontos követelmény a sótűrő képesség. Közkedvelt a szakemberek körében a zárt, többszintes növénytelepítés is, amely elnyeli, másrészt szétszórja a kellemetlen hangokat. A növényzettel elérhető zajcsillapítás mértéke függ a zöld sávba telepített növények fajától – magasság, sűrűség, lombozat jellege – és a telepítés módjától. A falakkal és a kerítésekkel összehasonlítva a növényzet zajcsökkentő hatása jóval kisebb, és jóval több gondot jelent többek között rendszeres gondozása és pótlása miatt, de mind tájképi, mind ökológiai szempontból ez a legkedvezőbb megoldás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.