Dízelmotorral is kapható a Focus

Néhány szűk esztendő után a Ford európai előretörése megállíthatatlannak tűnik. A piaci részesedés nő, a paletta fiatalodik, egyre több a sikermodell. A Focus modern dízelmotorral kínált változatára is csak jót mondhatunk – eltekintve az árától, mert az bizony kifejezetten magas.

Nagy Károly
2002. 03. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokáig tartott, míg a Ford elszánta magát arra, hogy kompakt autójába modern, common rail dízelmotort építsen. De megérte a várakozás, mert a Focus új erőforrása az egyik legjobb a jelenlegi dízelpiacon. A Ford alsó középkategóriás autója így akár még sikeresebb is lehet, bár e modell eddig sem szűkölködött a dicséretekben. A közelmúltban látott például napvilágot az a felmérés, amely hároméves korig összegezte a Németországban kapható közel kétszáz modell meghibásodási esélyét. S ezúttal – ellentétben az utóbbi 10-15 évvel – a kompaktok között nem japán autó, hanem a Ford Focus végzett az első helyen. Ez a modell új időszámítást indított el a Fordnál. A gyengélkedő vállalatóriást a merészen megrajzolt, műszaki és minőségi szempontból is nagy előrelépést jelentő kompakt modell lendítette ki a holtpontról. A Focusszal meghatározott fejlesztési irány sikeresnek bizonyult, ismét az európai piac ütőképes résztvevőjévé tette a gyárat.

A Fordnál évekkel ezelőtt lezajlott szemléletváltásnak tehát már kézzelfogható eredménye van. Az idehaza új, common rail dízelmotoros Focus esetében pedig a fülünkkel is észlelhetjük a minőségi ugrást. Míg korábban a Ford egy-egy dízelkocsija akkor nyújtotta a legnagyobb élményt, amikor az ember végre leállíthatta az addig kerregő, lomha masinát, addig az új 1,8 TDCi jelzésű Focusból alig akartunk kiszállni. A 115 lóerős motor nemcsak sportosan dinamikus, hanem finoman is jár, késedelem nélkül reagál a gázadásra, rugalmas és takarékos. Legnagyobb erénye, hogy nem borította föl a benzines Focusok harmóniáját: ez a gázolajos motor remekül illik a tavaly világszerte majdnem egymillió példányban elkelt Ford feszes futóművéhez és közvetlen kormányzásához. Mivel a gép könnyen felpörög, lámpától rajtolva kilőhetünk a Focusszal, s mert hatalmas a nyomatéka, előzéskor nem kell gondolkodnunk, vajon beférünk-e még a teherautó elé? A motornak persze a karoszszéria és a kapcsolt fődarabok is segítenek abban, hogy nagyszerű teljesítményt nyújtson. A Focus kasztnija masszív, tehát otthon érzi magát a szerpentinen is, s ugyanitt értékeltük nagyra a futómű komfortját és a semlegeshez közeli viselkedését kanyarokban. A 115 lóerős dízel Focus váltójának áttételei is jól eltaláltak. Az első két fokozat rövid, így az autó fürgén lendül előre, az ötödik pedig olyan hosszú (2000-es percenkénti fordulatnál 100 km/óra!), hogy a városból kiérve a Focus fogyasztása akár az öt litert is megközelítheti.
Mindezek után már csak az a kérdés, hogy vajon miért olyan drága ez az autó? A remek Focus ugyanis igazi adu lehetne a Ford kezében, hiszen lassan-lassan idehaza is emelkedik a dízelmotoros kocsik aránya. A Focus TDCi esetében azonban öngólt rúg a Ford, mert a kombi Ghia hatmillióba kerül. A legolcsóbb Focus, amelybe ez a remek motor kerül, a háromajtós Trend (5,5 millió) – miközben például az ötajtós Peugeot 307 a méltán elismert, 110 lóerős, részecskeszűrős dízellel és a legjobb felszereltséggel 4,85 millióért kelleti magát.
S ha már a számoknál tartunk: az elegánsabb és sokkal tágasabb kocsik közül a Mondeo kombi kétliteres, szintén 115 lóerős, de kevésbé modern dízelmotorral csupán 380 ezer, a Renault Laguna dízelkombija pedig csupán 110 ezer forinttal kerül többe. A Focus TDCi helyzete akkor sem fényes, ha más Focusokkal hasonlítjuk össze. 1,55 millióval kérnek érte többet, mint az azonos felszereltségű 1,8-as benzinesért, s a 90 lóerős turbódízelnél is 500 ezerrel többet kóstál. Ennyit pedig a csekélyebb fogyasztással és a várhatóan kisebb értlékvesztéssel sem lehet behozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.