Regionális Fejlesztési Holding vállalkozáserősítésre

A Regionális Fejlesztési Holdingot (RFH) 2000. március 1-jével alapította az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. A tartós állami tulajdonban lévő társaság feletti tulajdonosi jogokat a gazdasági miniszter és a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter együttesen gyakorolja. Az RFH piaci elveken nyugvó üzleti tevékenységével segíti Magyarországon a tartós gazdasági növekedést, és az Európai Unióhoz való sikeres csatlakozást. Ám azt, hogy ezt hogyan teszi, kevesen tudják. Kovács Ferenc, a holding elnök-vezérigazgatója a szervezet tevékenységéről nyilatkozott a Magyar Nemzetnek.

Hunyor Erna
2002. 03. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Milyen céllal hozták létre két évvel ezelőtt a Regionális Fejlesztési Holdingot?
– Alapvető feladatunk, hogy előmozdítsuk a kis- és középvállalkozások és a régiók fejlődését, a foglalkoztatás stabilizálását, bővítését, a vállalatközi gazdasági kapcsolatok megerősödését, valamint az, hogy a vállalkozásokat és a lakosságot felkészítsük az információs társadalom és gazdaság kihívásaira. E feladatkörben pénzügyi és szakmai programokat fejlesztünk és hajtunk végre, pályázatokat készítünk elő és bonyolítunk le, továbbá céltársaságokat alapítunk és működtetünk. Kiemelt végrehajtói vagyunk a Széchenyi-terv fejlesztési programjainak.
– Mekkora ma a holding jegyzett tőkéje?
– Az RFH jegyzett tőkéje jelenleg 8,6 milliárd forint. Az RFH – mint a neve is kifejezi – holding, amelyben a csoporthoz tartozó társaságok között kiemelkedő a Regionális Fejlesztési Társaságok (RFT-k) gazdaságpolitikai szerepe, amelyeket 1993 és 1997 között alapítottak a Magyar Fejlesztési Bank Rt. jogelődje, illetve megyei és települési önkormányzatok. E társaságok egységes rendszerré formálására vállalkoztunk, s ezen az úton haladunk.
– Hol tart az országos hálózat létrehozása?
– A holding 2000-ben előkészítette és tavaly befejezte az RFT-k országos hálózatos intézményrendszerré fejlesztését. Ennek keretében 75 százalék + 1 szavazatot meghaladó részesedést szereztünk a pécsi székhelyű Dél-dunántúli Regionális Fejlesztési Rt.-ben, átalakítottuk és a Balaton régióra koncentráltuk a Balatoni Regionális Fejlesztési Rt. működési területét. A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanáccsal közösen megalapítottuk a Bodrog–Hernád–Sajó Kft.-t a megye területének szolgáltatásokkal való ellátására. A hálózatos tevékenység hatékonyságát a Kaposvári Gazdaságfejlesztési Kft. létrehozásával növeltük. Ma már nincs olyan térség, melyet nem érnek el szolgáltatásaink.
– Melyek a fejlesztési társaságok legfőbb tevékenységei?
– Elsősorban a kis- és középvállalkozások finanszírozása változatos eszköztárral – befektetés, tagi kölcsön, bérlet, pénzügyi lízing, hitel, faktoring –, valamint a regionális fejlesztési programok kidolgozása, végrehajtása és projektcégek alapítása.
– Mennyi pénzt helyeztek ki eddig az RFT-ken keresztül?
– Az éves átlagos kihelyezésállomány 1999–2000-ben 2–2,5 milliárd forint között alakult. A cégek egy része az alapítás óta jegyzett tőkéjének majd 1,5-szeresét helyezte ki eddig a gazdaságba. Ugyanez 2000-ben a többi társaság esetében megközelítette a 70-80 százalékot. Kis- és középvállalkozás-finanszírozói tevékenységük több mint 5000 fő számára teremtett munkahelyet, és további 6-7000 fő számára biztosított megélhetést. Az RFT-k aktív befektetési és finanszírozói tevékenysége 15–18 milliárd forint nagyságrendű fejlesztési forrást mozgatott meg a kapcsolódó vállalkozói saját forrással, és egyéb finanszírozási konstrukciókon keresztül.
– Gondoltak-e a vállalkozói igényekhez alkalmazkodva más típusú gazdasági szervezet létrehozására?
– Nemcsak gondoltunk, de létre is hoztunk néhányat. A finanszírozási tevékenységet megpróbáltuk tipizálni és különböző formákat kidolgozni, melyek a gyors, rövid ügyletektől a hosszabb és nagyobb összegű befektetésig terjednek. Ennek megfelelően az idén márciusban előkészítettük a Befektetői Beszállítói Tőketársaság alapítását 2,5 milliárd forintos alaptőkével, amelyhez a pénzt a Gazdasági Minisztérium (GM) biztosította. Ennek célja a hazai kis- és középvállalkozások beszállítói kapcsolatrendszerének megerősítése, és ehhez 50–300 millió forintos mértékben fejlesztési célú tőkeforrás biztosítása, támaszkodva az RFT-k akvizíciós tevékenységére. Továbbá tavaly novemberben létrehoztuk a Regionális Finanszírozó Rt.-t egymilliárd forintos alaptőkével, amely az RFT-k pénzügyi vállalkozásait szervezi meg regionálisan, rövid lejáratú ügyletekhez forrást biztosítva számukra. Harmadik szereplőként pedig megalapítottuk az Informatikai Kockázati Tőkealapot hárommilliárd forint alaptőkével, amely mellé létrehoztunk egy százmillió forintos alapkezelő rt.-t is. Az ehhez szükséges fedezetet a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) bocsátotta rendelkezésünkre. E társaság célja, hogy az induló informatikai kis- és középvállalkozások kockázati tőkefinanszírozását ellássa.
– Sokszor hallunk manapság az EU-kompatibilitásról. Az új társaságok mennyire „uniókonformak”?
– Már a döntés előtt végiggondoltuk ezt a kérdést, és eszerint bonyolítottuk le a cégek alapítását. Azonban ezen túlmenve, úgy gondolom, hogy három komoly feladatunk van az EU-tagság kapcsán, ahol tovább kell lépnünk. Az egyik egy olyan intézményrendszer kialakítása, amely alkalmas arra, hogy az EU-ból érkező forrásokat kezelni tudjuk a döntés-előkészítéstől a monitoringig. A másik, hogy a saját erőt biztosítani tudjuk a pályázatokhoz, amelyek részfinanszírozással működnek, és ez állandó problémát jelent a vállalkozások számára. A harmadik elem, úgy vélem, már nem állami feladat, de állami segítséget igényelhet. Ez a pályázatok megírása. Erre képzési programot kell indítani, akár a holdingon keresztül is, amihez megfelelő hálózattal rendelkezünk.
– Úgy tudom, a holding ma már a központi pályázatok döntés-előkészítését is végzi.
– Valóban, a holding másik fő tevékenysége a pályázatkezelés. Ma a GM-nek és a MeH-nek végzünk szakértői munkát. Feladatunk a döntés-előkészítő szakmai értékelés, amelyet eljuttatunk a tárcaközi bizottságokhoz, amelyek pedig javaslatot tesznek, ezek alapján a miniszter dönt. A nyertes pályázatok esetében előkészítjük a szerződéseket és folyamatos monitoringtevékenységet végzünk. Öt éven keresztül azt ellenőrizzük, hogy valóban az a beruházás és úgy valósult-e meg, ahogyan azt a pályázatban leírták.
– Ha már gazdaságélénkítő pályázatoknál tartunk, van-e együttműködés az RFH és az FVM között?
– Az FVM-mel korábban semmiféle kapcsolatban nem álltunk. Azonban úgy vélem, azon érdemes elgondolkozni, hogy hatékony-e az, hogy ma Magyarországon két gazdaságfejlesztési intézményrendszer működik. Véleményem szerint sokáig nem tartható, hogy ez a két intézményrendszer egymással párhuzamosan működjék. Valahol szükséges összekapcsolni a feladatokat. A különböző gazdaságfejlesztéssel foglalkozó intézmények harmonizációja egy jövőbeni feladatot jelenthet.
– Hogyan értékeli az ipari parkok gazdaságban betöltött szerepét?
– Az RFT-k regionális fejlesztési tevékenységén belül ki kell emelni az ipari parki fejlesztéseket, amelyek fontos szerepet játszanak a fejlett technológiával dolgozó nemzetközi vállalatok hazai megtelepedésében. Ebben segít az is, hogy az önkormányzatok társtulajdonosai az RFT-knek. A holding finanszírozási tevékenységéről a piaci szereplőktől érkeznek visszajelzések, az önkormányzatoktól viszont a tulajdonosi információk jönnek vissza hozzánk. Ezek pedig a gazdasági kormányzat számára biztosítják azt, hogy valós képet kapjanak az ország gazdasági állapotáról és a fejlődés lehetőségeiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.