Régiségvásár Salzburgban

Wagner István
2002. 03. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavasszal is érezni még a Salzach völgyében az Alpok havas leheletét, de a húsvéti ünnepi játékok idején Mozart szülővárosában adnak találkozót egymásnak a világ minden tájáról idesereglett kulturális turisták. Az Osterfestspiele elmaradhatatlan kísérőjelensége évtizedek óta a Dorotheum speciális árverése éppúgy, mint a barokk hercegérseki rezidencia nemzetközi régiségvására. A nagyböjt idején március közepétől látható volt a Schrannengassén a patinás osztrák aukciósház közel kilencszáz tételből álló, a szokásosnál is sokoldalúbb kínálata. A katolicizmus eme fellegvárában máig mélyen vallásos maradt a lakosság, áthatva az élő népművészettel is. A betlehemesek karácsonyi tradícióihoz hasonlóan errefelé a feltámadási ünnepkörnek is megvannak a maga hagyományos tárgyi kísérői. Ismeretlen pásztor faragta rusztikus kőből az alpesi legelőn azt a bárányt – félméteres méretben –, amelyet most itt hat–kilencszáz euróért kínáltak. Ugyancsak félméteres a XVII. századból való festett és aranyozott hársfa pietá, dekoratív barokk talapzaton, ezért már 2000–2600 eurót is elvártak. Az olaszos nevű salzburgi piktor – Johannes Nepomuk Josef Zanussi – 1758-ban festette olajjal lenvászonra Krisztus keresztre feszítését (4500–5000 között), egy XVIII. századi pályatársa diófa alapon örökítette meg az Isten fiának kínszenvedését (500–650-es sávban), míg egy szintén névtelen osztrák mester 1800 táján gouache-képén sokalakos kompozíció keretében népiesen naiv stílusban olvad bele a tömegbe a Megváltó, a keresztutat járva (500–700 eurós becsértéken).
Az ünnepi terítékhez ajánlották a Dorotheum húsvéti árverésén, a márkás porcelánok kategóriájában azt a 69 darabból álló herendi garnitúrát, amelyet a XX. században készítettek és tarka mezei csokrokkal, valamint aranyozott szegéllyel dekoráltak (2200–3300 euró). A festmények közül sem hiányoztak a magyar művészek. Az elefántcsontra pingált ovális akvarellminiatúrák igen népszerűek manapság az egész német nyelvterületen. A Pozsonyban született és Münchenben elhunyt Kozics Ferenc (1864–1900) főúri megrendelésre készíthette parányi női portréját a fodros-bodros galléros, elegáns dámáról (900–1100). Híres kortársát – Munkácsy Mihályt – nem kell külön bemutatnunk, tőle egy kisméretű és jellegzetesen sötét tónusú zsánerkép szerepel olajjal, vászon alapon Zsugori uramról, akit a költő is megénekelt ugyanígy, kincsesládáján ülve, amint aranyait számolja, borát is magányosan issza, egyetlen társa egy kísértetiesen foszforeszkáló szemű fekete macska (5800–7300). Minket kedvelő osztrák kollégájuk – Julius von Blaas (1845–1931) – olasz földön élt ugyan, de nálunk is sokat festett, például A gémeskútnál című népies életképét, amelyen a lóitatás közben enyeleg a legény a menyecskével (5000– 6500). A budapesti Nádler Róbert (1858– 1938) dunakanyari panorámája olajban a zebegényi templommal lényegesen olcsóbban pályázható meg (1100–1800 közötti induló sávban). Végül a magyar fővárosban született, de Salzburgba települt és ott elhunyt Harta Albert (1884–1967) elmaradhatatlan szereplője a dorotheumi árveréseknek, Bécsben vagy Salzburgban egyaránt. Most egy színdús narancscsendéletét vitték kalapács alá, amelyet konyhaasztalon, cseréptálban festett olajjal kartonra (4500–6000 eurós saccolt áron).
A Dorotheum salzburgi árverésének reprezentatív katalógusa is egész oldalon népszerűsíti a Residenz húsvéti régiségvásárát, amelyet immár 27. alkalommal rendeztek meg március 23. és április 2. között, főleg a Beletage dísztermeinek sorában, a stukkós-freskós mennyezetek alatt, az aranycirádák, selyemtapéták, márványoszlopok között. Az ékszerrészleg sztárja az itt összesereglett „gazdagok és szépek” számára a világhírű firma, a Faberge félméteres fehérarany nyakláncon lógó húsvéti tojása volt – mint medalion – kék zománc alapon brillekkel kirakva, „a második évezred legutolsó Faberge-ékszerei” vésett felirattal, jegyzőileg hitelesített igazolással, Victor Mayer cégének eredeti tokjában, „potom” 6500–9600 eurós előzetes becsértéken. Az érdeklődők egyébként a korábbról ismert félszáznyi osztrák, német és angol galériás nívós kínálatában válogathattak több évszázad régiségei között – az ékszerektől a bútorokig, valamint szőnyegekig terjedő széles skálán –, európai drágaságok mellett távoli földrészek egzotikumaiból egyaránt, az afrikai törzsi kultúrától (álarcoktól és fafaragványoktól) távol-keleti, japán és kínai elefántcsontokig, porcelánokig, indiai maharadzsák ékességeiig, illetve kaukázusi nomádok textíliáiig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.