Zöld út a vasútvonalnak

Öt évvel ezelőtt hozták létre a Duna–Tisza–Maros–Kőrös eurorégiót, amely magába foglal négy dél-magyarországi, ugyanannyi romániai megyét, valamint a jugoszláviai Vajdaságot, amely ötmillió lakosú piacot jelenthet. A három ország együttműködése eddig a közlekedésfejlesztésben produkálta a legjobb eredményeket.

2002. 03. 21. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zöld utat kapott tavaly októberben a bukaresti, úgynevezett donátori konferencián a magyarok, a románok és a jugoszlávok közös eurorégiós terve, a Szeged–Kikinda–Zsombolya–Temesvár vasútvonal megépítése – tájékoztatott Frank József, a Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke. Ezt a közlekedési útvonalat – a szegedi vasúti híddal együtt – a második világháború idején rombolták le, és azóta is nagyon hiányzik a térség lakóinak. Az említett konferenciát követően Szeged megyei jogú város önkormányzata, valamint a térség társadalmi-politikai szereplői erőteljes érdekérvényesítő tevékenysége révén a megvalósulás kézzelfogható közelségbe került. (Szeged polgármestere, Bartha László ez ügyben folytatott tárgyalásokat és keresett támogatókat Brüsszelben a napokban.)
Csongrád megye pénzügyi támogatásával elkészült az az eurorégiós pályázat, amit a múlt év végén fogadott el csaknem harminc tervvel együtt a Délkelet-európai Stabilitási Alapítvány. A csaknem háromszáz beérkezett pályázatból a Szeged–Temesvár vasút építése megkapta az elvi támogatást. Sajnos a múlt évi, szeptember 11-i amerikai terrorcselekmények ennek az ügynek sem használtak. A pályázatra több mint százmillió eurót irányoztak elő Brüsszelben – amely rekordösszegnek számít az eurorégiós fejlesztések történetében –, ám a felhasználás egyelőre késik, mert az unió elsősorban a balkáni politikai stabilitásra használja anyagi erőforrásait.
A közelmúltban Szegeden találkoztak a Duna–Tisza–Maros–Kőrös eurorégióban részt vevő megyék elnökei, és bizakodásukat fejezték ki a vasútvonal megépítését illetően. A Szeged–Temesvár közötti százhúsz kilométeres szakaszból mindössze tizenöt kilométernyi esik Magyarországra, és több mint ötven kilométernyi a Vajdaságra. Így érthető, hogy a rehabilitációt legjobban a vajdasági vezetők sürgetik. Észak-Bácskában és Bánátban nincs vasút, az ott élő magyarság igencsak elszigetelt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.