A Moszkva tér

Gazsó Rita
2002. 04. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Széll Kálmán, majd Moszkva tér néven alakult át Észak-Buda közlekedési csomópontjává a budaiak által egykor „szeretettel” gödörnek hívott terület az első világháború idején.
A későbbi tér története nem vezet minket vissza évszázadokra, de környéke mindig forgalmas pontja volt a történelmi Budának. A középkori budai lakónegyed, a Víziváros határa pontosan idáig tartott, de mellette futott el a – már a rómaiak által is használt – későbbi budai körút, valamint itt ágazott el a mai Retek utcából induló, Budakeszi felé tartó Szent Pál-völgyi út is. Állandó lakossággal jó ideig nem rendelkezett, a török hódoltság végével aztán, amikor a városvezetés agyagbányák nyitását engedélyezte, a Városmajor felőli későbbi Postapalota helyén álló domb, a Csízhalom benépesült téglavetőkkel. A század második felében a területet megvette a Christen család, akik a bányák mellett téglagyárat üzemeltettek. A Fővárosi Közmunkatanács döntése nyomán mellette, 1874-től fokozatosan kiépült a budai körút, a majdani térig tartó szakasz: a Margit körút, további része pedig Krisztina körút néven. A másik oldala mellett elhaladó – Solymárról Vérmező és Budafok felé vezető – országútról itt ágaztatták le a Batthyány tér felé tartó útvonalat is, amivel kialakult a mai tér keretét adó úthálózat. A városvezetés hamarosan az egykori bányák helyén maradt gödröket is feltöltötte, helyére a Budapesti Budai Torna Egyesület sportpályái és klubháza került. Évtizedeken keresztül nyaranta szertorna-, tenisz-, telente pedig korcsolyapályaként funkcionált. Ma már szinte elképzelhetetlen, ám a korabeli fotók bizonyítják, hogy a ma koszos, büdös és zsúfolt téren valamikor elegáns fehér teniszruhás budai polgárok hódoltak a tenisz örömeinek. Északi részén, a sportpályától egy kissé távolabb – ahogy képünkön látható – kis piac alakult ki.

A Széll Kálmán tér nevet a századelő miniszterelnökéről kapta, aki (nyilván nem csak ezzel vívta ki a névadó szerepét) rendszeresen kísérte ide unokáját teniszezni. Amikor már körbefonták a teret a villamospályák, amikor több autóbusz-megálló is létesült itt, és kezdett Buda legforgalmasabb közlekedési pontjává válni, a városvezetés döntött a tér átalakításáról. Elkészült a jellegzetes villamos-végállomás épülete 1941-re, amelyet – bár építészetileg jelentősre sikerült – az 1970-es metróépítési láz idején eltüntettek a föld színéről. A metrót már 1955-re meg szerették volna építeni, ám erre végül csak tizenöt év múlva került sor. Időközben a Széll Kálmán teret előbb Sztálin térre, majd a „baráti” Szovjetunió fővárosáról Moszkva térre keresztelték. A tér ezzel egyre forgalmasabb lett és városképileg fokozatosan eljelentéktelenedett. Közben – érzékelve a szorító problémát – egymás után készültek a rendezésére szolgáló tervek. Az elméletek lényege a szinteltolás volt, egyik a gyalogos szintet akarta megemelni, a tömeg- és autós közlekedést pedig föld alá süllyeszteni, a másik ugyanezt, csak fordítva, de olyan is akadt, amelyik a két szint közötti teret parkosította volna. A tervek azonban napjainkig megvalósítatlanok maradtak. Egyes becslések szerint ma napi háromszázezren utaznak át rajta, s a nyolcvanas évek óta „emberpiacáról” is elhíresült. Az egyre égetőbb közlekedési problémákra reagálva a közelmúltban új tervek készültek. Ezek egyike bevásárlóközpontot álmodott az észak-budai csomópontra, míg másika a tér teljes parkosítása és a közlekedés föld alá süllyesztésében látja a gondok megoldását. (G. R.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.