E-kereskedők figyelmébe

–
2002. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) e-szakcsoportja és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) — reagálva a fogyasztói igényekre — a magyar B2C (business to consumer) elektronikus kereskedelem fellendítése céljából olyan ajánlást dolgozott ki, ami a hazai elektronikus áruházak működtetéséhez útmutatóként szolgálhat. Az ajánlás szempontjait — külföldi mintákat is tanulmányozva — a két szervezet által létrehozott munkabizottság állította össze, s a hazai internetáruházak képviselői hagyták jóvá a dokumentumot.
2002. április 5-től az ajánlás önálló oldalt kapott, melynek neve — az ajánlást elfogadó boltok döntése alapján — www.e-bizalom.hu.
A kidolgozók szándékai szerint a piac szereplői önkéntesen vállalják a követelményeknek való megfelelést, és ezt a márkajegy használatával jelzik látogatóiknak. A kiváló internetáruház működtetéséhez szükséges teendőket felsoroló ajánlás a következő témákra tér ki:
— Tájékoztatás (például a szolgáltató magyarul tegye közzé nevét, címét, székhelyét, telephelyét, elektronikus levelezési címét, adószámát, illetve adóazonosító jelét, az adott szolgáltatáshoz kapcsolódóan a fogyasztók jogairól szóló tájékoztatást, szolgáltatása költségeit, a szolgáltatást terhelő közterheket, illetve a vevőhöz történő eljuttatás minden költségét, a számlaadás lehetőségét és módját, továbbá az utolsó frissítés időpontját).
— Vásárlókezelés (például létezzen offline ügyfélszolgálat, az online ügyfélszolgálat elérhetősége jelenjen meg az oldalon, a vásárlás végső jóváhagyása előtt a vevő rendelkezhessen pontos információkkal a fizetendő végösszegről és az elállási lehetőségről, valamint a fizetési módokról is).
— Biztonság. (Például a vevői félelmeket eloszlatandó minél több információt osszunk meg az alkalmazott biztonsági rendszerről és infrastruktúráról, a — minimálisan — SSL-használattal védett vevői és banki szoftverkapcsolatról. A szolgáltató tegye lehetővé, hogy a vásárló a szerződést befolyásoló összes dokumentumot saját számítógépére tölthesse. Ne kérjünk olyan adatokat kötelező jelleggel, amelyek a rendelés kielégítéséhez nem elengedhetetlenül fontosak.)
— Logisztika (például a szállítási költség kalkulációjának módja, az áru visszaküldésének rendje, feltételei, az ügyintézés időigénye és a kifizetett ár visszatérítésének módja).
További jogszabályi kötelezettségek. (Például a szolgáltató tegye nyilvánossá — ha jogszabályi előírás alá esik — a szolgáltatót nyilvántartásba vevő hatóság megnevezését és a nyilvántartásba vételi számot, az — önkéntes — szakmai kamarai és az esetleges akkreditációs stb. adatokat. A fogyasztó kapjon információkat arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve, s ha igen, az utóbb hozzáférhető lesz?e.)
Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) e-szakcsoportja és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) — reagálva a fogyasztói igényekre — a magyar B2C (business to consumer) elektronikus kereskedelem fellendítése céljából olyan ajánlást dolgozott ki, ami a hazai elektronikus áruházak működtetéséhez útmutatóként szolgálhat. Az ajánlás szempontjait — külföldi mintákat is tanulmányozva — a két szervezet által létrehozott munkabizottság állította össze, s a hazai internetáruházak képviselői hagyták jóvá a dokumentumot.
2002. április 5-től az ajánlás önálló oldalt kapott, melynek neve — az ajánlást elfogadó boltok döntése alapján — www.e-bizalom.hu.
A kidolgozók szándékai szerint a piac szereplői önkéntesen vállalják a követelményeknek való megfelelést, és ezt a márkajegy használatával jelzik látogatóiknak. A kiváló internetáruház működtetéséhez szükséges teendőket felsoroló ajánlás a következő témákra tér ki:
— Tájékoztatás (például a szolgáltató magyarul tegye közzé nevét, címét, székhelyét, telephelyét, elektronikus levelezési címét, adószámát, illetve adóazonosító jelét, az adott szolgáltatáshoz kapcsolódóan a fogyasztók jogairól szóló tájékoztatást, szolgáltatása költségeit, a szolgáltatást terhelő közterheket, illetve a vevőhöz történő eljuttatás minden költségét, a számlaadás lehetőségét és módját, továbbá az utolsó frissítés időpontját).
— Vásárlókezelés (például létezzen offline ügyfélszolgálat, az online ügyfélszolgálat elérhetősége jelenjen meg az oldalon, a vásárlás végső jóváhagyása előtt a vevő rendelkezhessen pontos információkkal a fizetendő végösszegről és az elállási lehetőségről, valamint a fizetési módokról is).
— Biztonság. (Például a vevői félelmeket eloszlatandó minél több információt osszunk meg az alkalmazott biztonsági rendszerről és infrastruktúráról, a — minimálisan — SSL-használattal védett vevői és banki szoftverkapcsolatról. A szolgáltató tegye lehetővé, hogy a vásárló a szerződést befolyásoló összes dokumentumot saját számítógépére tölthesse. Ne kérjünk olyan adatokat kötelező jelleggel, amelyek a rendelés kielégítéséhez nem elengedhetetlenül fontosak.)
— Logisztika (például a szállítási költség kalkulációjának módja, az áru visszaküldésének rendje, feltételei, az ügyintézés időigénye és a kifizetett ár visszatérítésének módja). További jogszabályi kötelezettségek. (Például a szolgáltató tegye nyilvánossá — ha jogszabályi előírás alá esik — a szolgáltatót nyilvántartásba vevő hatóság megnevezését és a nyilvántartásba vételi számot, az — önkéntes — szakmai kamarai és az esetleges akkreditációs stb. adatokat. A fogyasztó kapjon információkat arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, a szolgáltató iktatja-e a szerződést, illetve, s ha igen, az utóbb hozzáférhető lesz-e.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.